Moc sezonu

Polskie warzywa i owoce mają moc! Czas przypomnieć sobie o produktach bogatych w witaminy, z którymi mogą kojarzyć się beztroskie chwile dzieciństwa. Warto zrobić im miejsce na stole i postawić między szynką parmeńską, figami, krewetkami czy owczym serem. Bo naprawdę warto.

shutterstock_86808748.jpg

Buraki

Na naszych stolach coraz częściej goszczą warzywa i owoce z najdalszych stron świata i bardzo często zapominamy o poczciwym buraku. A szkoda, bo to istna bomba witaminowo-minerałowa. Oprócz witaminy A i C to bogate źródło między innymi żelaza, magnezu, potasu czy wapnia.

Dzięki obecności kobaltu, który uczestniczy w procesie tworzenia czerwonych krwinek, buraki odgrywają istotną rolę w leczeniu anemii. Poza tym buraki zawierają spore ilości kwasu foliowego, który korzystnie wpływa na odporność organizmu. Ale to nie wszystko. Zaleca się je również przy problemach z żołądkiem, gdyż zawarty w nich błonnik ułatwia trawienie. Niestety mimo tych wszystkich zalet, na buraki powinni uważać diabetycy, ponieważ warzywa te zawierają sporo cukru. Ze względu na obecność szczawianów, buraki powinny być ograniczone przez osoby cierpiące z powodu reumatyzmu bądź kamicy nerkowej.

Marchew

Kobietom marchew kojarzy się przede wszystkim z beta – karotenem i ... młodym wyglądem. I słusznie – jeden z jej składników potrafi skutecznie walczyć z wolnymi rodnikami, przez które skóra szybciej się starzeje. Regularne jedzenie marchwi poprawi stan włosów i paznokci. Ale nie powinniśmy zapominać o innych zaletach tego warzywa. Jego regularne spożycie pomaga w walce ze złym cholesterolem i wysokim ciśnieniem.

Marchew to prawdziwa skarbnica minerałów i witamin (np. A, B, E, K), dlatego jest bardzo pomocna miedzy innymi w leczeniu anemii. Zawiera między innymi magnez, żelazo, cynk czy jod. Korzystnie wpływa również na nasz wzrok, więc nie powinno zabraknąć jej w diecie osób spędzających dużo czasu przed komputerem. Marchew ma właściwości wykrztuśne i moczopędne. Najlepiej jeść ją w postaci surowej lub wybierać świeżo wyciskane soki.

Kapusta kiszona

Zbawienny wpływ kapusty kiszonej na nasz organizm znany jest od wielu lat. Regularne spożywanie kapusty kiszonej z pewnością wzmocni nasz układ odpornościowy, poprawi przemianę materii, wzmocni mięśnie i korzystnie wpłynie na poziom cholesterolu. Dawniej stosowano ją w leczeniu wrzodów żołądka i dwunastnicy. Dzięki zawartości kwasu mlekowego korzystnie oddziałuje na florę bakteryjną jelit. To bogate źródło witamy C i witamin z grupy B. Ponadto zawiera takie składniki jak: sód, fosfor, magnez czy żelazo. Jest doskonale znana ze swoich właściwości przeciwbakteryjnych i przeciwwirusowych. Zjedzenie kapusty kiszonej lub wypicie jej soku jest jednym z najlepszych sposobów na kaca. Można ją spożywać bez obaw, gdyż jest niskokaloryczna. Dlatego na surówki na bazie kapusty kiszonej powinny na stałe zagościć w diecie odchudzających się pań. 

Dodał(a): Dorota Sędek , Poniedziałek 06.02.2012 (aktualizacja: 2012-02-06)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×