Moc sezonu: wiosna

Wiosną, gdy przyroda budzi się do życia, na naszych talerzach pojawia się cała gama kolorowych warzyw. Rzodkiewka, szczypiorek, szparagi czy botwina.... Aż chce się jeść!

szparagi

Botwinka

Botwina to nic innego jak młode liście i korzenie buraka ćwikłowego, a przygotowywana na ich bazie zupa jest nie tylko smaczna i niskokaloryczna, ale zawiera również całą masę witamin i minerałów, takich jak żelazo czy wapń. Dania z młodych buraków polecane są szczególnie paniom, gdyż to warzywo ma właściwości odtruwające i odkwaszające.

Ponadto, dzięki zawartości błonnika młode buraki pozytywnie wpływają na pracę układu pokarmowego. Warto oprócz tradycyjnego podawania botwiny w formie zupy, spróbować jej w wersji surowej. Przykładowo można przyrządzić sałatkę na bazie liści botwiny. Wystarczy dodać kozi ser i oliwę z oliwek.

Rzodkiewka

Rzodkiewki to jeden z symboli wiosny. Są nie tylko doskonałą przekąską czy dodatkiem do sałatek. Można ich również używać jako element dekoracyjny wielu potraw. Jednak chyba najpopularniejszą formą podania rzodkiewek jest doprawiony nimi twaróg. Rzodkiewki powinny być żelaznym punktem menu kobiet, które walczą z nadwagą.100 gramów tego warzywa zawiera zaledwie niecałe 15 kcal. Mogą być więc doskonałym "lekiem" na napady głodu.

O rzodkiewkach nie mogą również zapominać osoby, które mają problem z niedokrwistością. Warzywa te zawierają bowiem m.in. żelazo, miedź i mangan. Ponadto rzodkiewki zawierają m.in. witaminy C, B1 czy B2. To również źródło siarki, która korzystnie wpływa na wygląd m.in. włosów czy paznokci.

Szczypiorek

Pasta jajeczna czy świeży twaróg nie smakowałyby tak dobrze bez dodatku szczypiorku. To prawdziwa bomba witaminowa. Podobnie jak rzodkiewka dostarcza witaminy C, B1 i B2. Dodatkowo zawiera w sobie również potas, magnez czy fosfor. Szczypiorek nie tylko pobudza apetyt, doskonale również stymuluje trawienie. Można go stosować np. gdy pojawią się problemy z zaparciami.

Szczypiorek można wyhodować samodzielnie. Wystarczy kilka główek cebuli, doniczka z ziemią i ... odrobina cierpliwości. Cebule należy umieścić w doniczce, tę natomiast trzeba ustawić w nasłonecznionym miejscu. Nie można zapominać o podlewaniu – trzeba to robić regularnie, aczkolwiek woda powinna być dostarczana w niewielkich ilościach. Szczypiorek powinien pojawić się już po kilkunastu dniach.

Szpinak

I tutaj na początek ostrzeżenie. Szpinak zawiera kwas szczawiowy i z tego powodu na to warzywo powinny uważać osoby, które mają problem z nerkami czy wątrobą. Poza tym to warzywo znane z tego, że zawiera dużą ilość żelaza czy kwasu foliowego. Jest jednym z niezbędnych elementów diety sportowców, gdyż stymuluje rozwój masy mięśniowej.

Ponadto, zawiera  potas, który korzystnie wpływa na obniżanie ciśnienia. Wiosna to doskonały czas za odczarowanie tego warzywa, które wielu z nas kojarzy się z niejadalną papką podawaną w przedszkolu. Mrożony szpinak nie posiada aż tylu właściwości co jego surowa wersja. Liście szpinaku to doskonały dodatek do kanapek czy sałatek.

Szparagi

Kolejny sprzymierzeniec osób będących na diecie. Te warzywa nie tylko mają mało kalorii, ale korzystnie wpływają na pracę wątroby i nerek. Niektórzy eksperci sugerują, że regularne spożywanie szparagów jest jednym z elementów profilaktyki antynowotworowej i chorób serca. Te warzywa dostarczają takich witamin jak C, B, B6 i K. To również źródło takich składników jak magnez, żelazo, potas czy jod.

Szparagi powinny również znaleźć się w diecie studentów, gdyż pozytywnie wpływają na koncentrację i pamięć. Natomiast starożytni uznawali je za afrodyzjak.

Przed podaniem szparagi należy umyć i obrać (trzeba pamiętać o odcięciu końcówek). Gotuje się je w wysokim garnku. Szparagi należy umieścić w nim w taki sposób, by główki nie były zanurzone w wodzie.

Tekst: Ela Kowalska
Źródło: MilionKobiet.pl


Przeczytaj również:

Na kłopoty pomaga umiar

Czy makaron naprawdę tuczy?

Czym ugasić pragnienie



Dodał(a): Karolina Kawecka , Poniedziałek 21.05.2012 (aktualizacja: 2012-05-18)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×