Na dobry początek

"Na śniadanie piję tylko kawę" – tak mówi wiele z nas. Szkoda, bo jest to najważniejszy posiłek. Dzięki niemu łatwiej schudnąć, utrzymać formę i poprawić nastrój.

Na dobry początek

Nie ma rozsądnej diety odchudzającej, w której brakowałoby choćby najskromniejszego śniadania. Warto więc zadać pytanie: dlaczego tak wiele kobiet pomija właśnie ten posiłek, gdy chce zgubić nadwagę? Odpowiedź jest prosta. Z porannego posiłku najłatwiej nam zrezygnować. Śniadanie zwykle jest proste i mało kuszące, przygotowujemy je i przełykamy w pośpiechu. Znacznie trudniej pozbawić się kolacji, na którą mamy więcej czasu, staranniej wybieramy i przyrządzamy potrawy, ładnie je podajemy, a potem spożywamy w miłym towarzystwie. Chęć schudnięcia to zresztą nie jedyny powód, dla którego skreślamy śniadanie z naszego jadłospisu. Chyba jeszcze częstszym argumentem jest niedobór snu. Wiele osób woli rano pospać kilkanaście minut dłużej, zamiast tracić czas na przygotowywanie posiłku i jedzenie. Wydaje się, że nic złego się nie stanie, jeżeli napełnimy żołądek trochę później. I jeśli głód nie daje się nam mocno we znaki, poprzestajemy na kawie aż do południa. Czy słusznie?

Pułapka z samego rana

Nawet jeśli nie czujesz głodu, twój organizm po nocnej przerwie potrzebuje nowej dostawy energii. Znaczenie śniadania w diecie najlepiej oddaje angielska nazwa tego posiłku. "Breakfast" to zbitka dwóch słów: "fast" – pościć oraz "break" – przerwać. Śniadanie oznacza koniec postu, który trwa od wieczora. Nocą organizm funkcjonuje na zwolnionych obrotach i spala resztki wczorajszej energii. Jeżeli rano nie dostaje świeżej, nie ma siły. Daje o tym znać – czujesz się rozdrażniona, masz problemy z koncentracją, trudno ci podjąć większy wysiłek. Około południa pojawia się tzw. wilczy apetyt – uczucie, że natychmiast musisz coś zjeść. Organizm dobrze wie, czego mu potrzeba. Dlatego nie masz wtedy ochoty na kanapkę z wędliną i sałatkę, ale na ciastko i napój energetyzujący. Zawarte w nich cukry proste rzeczywiście stawiają na nogi błyskawicznie. Ale na krótko. Dlatego w niedługim czasie znów sięgasz po podobną przekąskę. I tak do wieczora. Wydaje ci się, że mało jesz, ale efekt jest zaskakujący...

Organizm regularnie karmiony pustymi kaloriami równie systematycznie przybiera na wadze. "American Journal of Epidemiology" opublikował wyniki czteroletnich badań. Wolontariusze jedzący śniadania, które stanowiły od 22 do 55 proc. dziennego spożycia, przytyli w tym czasie przeciętnie 1,7 kg. Natomiast u tych badanych, którzy z porannego posiłku całkowicie rezygnowali bądź u których stanowił on nie więcej niż 11 proc. tego, co zjadali w ciągu dnia, przyrost masy ciała był dwukrotnie większy!

Okazuje się więc, że poranny posiłek jest ważny dla każdego, kto pragnie schudnąć lub utrzymać wagę. Zapewnia bowiem kontrolę apetytu na cały dzień, ułatwia też dokonywanie prawidłowych kulinarnych wyborów. Jest to więc skuteczny sposób na nadmierną chęć na słodycze. Problemy z utrzymaniem prawidłowej masy ciała nie są jedynym efektem rezygnacji ze śniadań. American Heart Association (AHA, Amerykańskie Stowarzyszenie Serca) oceniło, że ryzyko zespołu metabolicznego (otyłość, cukrzyca, nadciśnienie tętnicze i wysoki poziom cholesterolu) u jedzących śniadania jest o 35-40 proc. niższe niż u osób regularnie je opuszczających. Skreślenie śniadania, czyli jednego z trzech podstawowych posiłków, pozbawia organizm potrzebnych mu składników odżywczych. Dostarcza za to niezdrowych rodzajów tłuszczów i innych szkodliwych substancji zawartych w słodkich przekąskach.

Dodał(a): Edyta Zlomaniec , Piątek 05.08.2011 (aktualizacja: 2011-08-05)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (9)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
basia4ab
Bardzo dobry artykuł.Śniadanie to podstawa i każdy powinien zjeść ciepły posiłek.Można później zrezygnować z kolacji, ale nie ze śniadania.
Dodano: 2011-11-29 16:51:54 Zgłoś nadużycie
agnes18
Budząc się głodna nie potrafię nic nie zjeść rano;p czasami jest to jednak mniej wartościowe śniadanie ale jest ;p ale w ten rok szkolny postanawiam jeść porządne śniadanko ;p
Dodano: 2011-09-02 15:45:34 Zgłoś nadużycie
paula2509
:)
Dodano: 2011-09-01 16:54:17 Zgłoś nadużycie
Karola
święte słowa - tylko jak poradzić sobie z porannym leniem?? zazwyczaj energii wystarcza mi tylko na kawę...
Dodano: 2011-08-19 14:30:09 Zgłoś nadużycie
nostradama
Gdy byłam młodsza wychodziłam z domu bez śniadania, piłam tylko kawę. W szkole jadłam co było, albo nic. Później zjadałam duży obiad, do wieczora kanapki. Nie byłam gruba i nie jestem. Ale taki tryb "wspomógł" chorobę żołądka, po której metabolizm mi zaczął szaleć i od tamtej pory łatwiej mi przybrać na wadze niż zrzucić :]
Dodano: 2011-08-13 11:10:49 Zgłoś nadużycie
nataszkaaaa18
bez śniadania nie ma opcji, abym wyszla z domu :D
Dodano: 2011-08-07 07:57:11 Zgłoś nadużycie
passionfruit
Ja najpierw piję szklanke wody z plastrem sytryny, potem śniadanko - płatki, a potem kawa
Dodano: 2011-08-06 21:22:47 Zgłoś nadużycie
kobieta
Staram się jeść śniadanie co dzień. Lecz nie zawsze mam czas.
Dodano: 2011-08-05 15:54:13 Zgłoś nadużycie
pilusx3
dla mnie śniadanko, to podstawa! ;)
Dodano: 2011-08-05 12:43:52 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×