Na... energię!

Reklamy napojów energetyzujących i izotonicznych atakują nas z każdej strony. Każda z nas powinna mieć więcej mocy, być zawsze skoncentrowana i gotowa na ekstremalne sportowe wyzwania. Polecają je sportowcy i celebryci. Do zakupu zachęcają niepowtarzalnym smakiem i właściwościami. Pytanie tylko brzmi: "jakimi"?

Na... energię!

Moda na napoje w kolorowych puszkach i specjalnych sportowych butelkach trwa. Po energetyki i izotoniki sięgamy z wielu powodów. Są smaczne, szybko gaszą pragnienie i mają właściwości pobudzające. Wiele osób korzysta z tych dwóch rodzajów napojów wymiennie – zabierając na siłownię puszkę energetyka i próbując pobudzić się izotonikiem. Tymczasem napoje izotoniczne i energetyzujące różnią się składem i właściwościami.

Uzupełnij siłę

Napoje izotoniczne szybko gaszą pragnienie. Dzięki swoim właściwościom nawadniającym mogą być stosowane nie tylko przez osoby uprawiające sport, ale także podczas choroby, gdy jesteśmy szczególnie narażone na odwodnienie organizmu. Po napoje izotoniczne można sięgać również w upalne dni, gdy nadmiernie się pocimy. Jednak "grupą docelową" izotoników są osoby regularnie uprawiające sport, przede wszystkim dlatego, że ten rodzaj napojów dostarcza utracone podczas wysiłku elektrolity. – Izotoniki zapewniają organizmowi dawkę potasu, wapnia, magnezu czy sodu – wyjaśnia Hanna Kosińska z poradni dietetycznej Food&Diet. 

Warto pamiętać o regularnym uzupełnianiu płynów podczas wysiłku fizycznego. Wodę czy izotoniki powinno dostarczać się systematycznie, a nie dopiero, wtedy gdy poczujemy pragnienie. Przede wszystkim dlatego, że musi minąć trochę czasu, zanim składniki mineralne zostaną rozprowadzone po organizmie. Istotne jest również to, żeby pić w małych ilościach. Izotoniki są bardziej skoncentrowane niż woda, więc wystarczy zaledwie kilka łyków, żeby poczuć się bardziej świeżo.

Dzięki zawartości cukru, napoje izotoniczne pomagają utrzymać poziom glukozy we krwi. - Dzięki temu opóźniamy pojawianie się objawów zmęczenia i dłużej możemy kontynuować ćwiczenia – tłumaczy Hanna Kosińska. Niektóre z napojów izotonicznych zamiast cukru zawierają słodziki takie jak aspartam, który w nadmiernych ilościach może negatywnie wpływać na organizm. – Wybierając napój izotoniczny trzeba pamiętać, że cukier, szybciej niż słodzik zostaje przetworzony na energię – dodaje Hanna Kosińska. Warto więc przed zakupem sprawdzić skład napoju. Izotniki to także doskonałe źródło witamin z grupy B, bardzo ważnych dla osób regularnie uprawiających sport. W przeciwieństwie do energetyków nie zawierają kofeiny, która ma właściwości odwadniające.

Napoje izotoniczne można kupić w butelkach o pojemności 0,5 l lub 750 ml. Na polskim rynku dostępne sa także izotoniki w proszku. Żeby otrzymać napój wystarczy dodać odpowiednią ilość wody. Hanna Kosińska z Food&Diet podpowiada, że napój izotoniczny można przygotować również samemu. Będziemy do tego potrzebować: szklankę wody, łyżkę miodu, sok z cytryny i szczyptę soli. Jeżeli będziemy potrzebować większej ilości wystarczy odpowiednio zwiększyć proporcje.


Dodał(a): Karolina Czaja , Wtorek 20.09.2011 (aktualizacja: 2011-09-20)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (6)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
Gray Moka
Napój izotoniczny można zrobić naturalnie. Szklanka zielonej herbaty, odrobina soli morskiej/himalajskiej, sok z cytryny - prosto, zdrowo i skutecznie :). Smaczną zieloną herbatę możesz kupić tu - http://www.graymoka.pl/herbaty-zielone.
Dodano: 2016-04-23 23:03:48 Zgłoś nadużycie
nataszkaaaa18
też nie piję żadnych energetyków. Sama chemia fuuj ;/
Dodano: 2012-01-18 18:56:41 Zgłoś nadużycie
Annie
Ja tych sztucznych też nie lubię! W mojej siłowni znalazłam napój tzw. funkcjonalny na bazie herbaty i soku. Nazywa się Venga. Wystepuje w 5 rodzajach: Relax, Energize, Calorie Burn, Focus, Rehydrade. Jest bardzo smaczny.
Dodano: 2011-10-10 16:15:50 Zgłoś nadużycie
passionfruit
Nie lubię, dla mnie to syf
Dodano: 2011-10-07 06:50:57 Zgłoś nadużycie
zolka
Nie piję takich suplementów-chemia chemia i jeszcze raz chemia.
Wolę się napić dobrej mocnej kawy
Dodano: 2011-09-26 01:39:00 Zgłoś nadużycie
olafasola
Nie używam takich specyfików. Wolę herbatę z miodem:) Działa napewno podobnie a jest bezpieczna i naturalna:)
Dodano: 2011-09-20 15:52:13 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×
  • Tabata - co to takiego?

    Tabata- co to takiego?

    Cztery minuty to tak mało, a wbrew pozorom przez ten czas możesz zrobić bardzo wiele dla siebie i twojego metabolizmu. Mowa o tabacie, czyli o czterominutowym interwałowym treningu… czytaj więcej

  • Interwały- spal maksymalną liczbę kalorii

    Interwały- spal maksymalną liczbę kalorii

    Ćwiczenia interwałowe polegają na wykonywaniu prostych powtórzeń na niskich obciążeniach i w multiseriach. Skuteczność treningu interwałowego jest 3 razy większa niż ćwiczeń kardio… czytaj więcej