Naucz się odpoczywać

Każda z nas ma na głowie tysiące obowiązków - studia, praca, mąż, dzieci, rodzice i... Nie ma czasu na odpoczynek. Stop! Kiedy ostatnio zrobiłaś coś dla siebie?

Naucz się odpoczywać

 Naucz się odpoczywać

Efektywny wypoczynek

O tym, że odpoczynek jest bardzo ważny wie każda z nas. Ale czy każda z nas potrafi efektywnie - a więc zapominając o wszystkich obowiązkach - wypoczywać?

E-maile, rozmowy telefoniczne, ciągłe spotkania i zadania "na wczoraj"  - to tylko niektóre z kluczowych elementów typowego tygodnia pracy. Co gorsza, wykonujemy je również poza jej miejscem: w drodze do pracy, w domu, na zakupach czy podczas weekendu. Jak można więc prawdziwie zapomnieć o ciążących na nas obowiązkach i wymaganiami, które na każdym kroku stawia nam świat? Jak wyłączyć myślenie o tym, co musimy, i faktycznie cieszyć się wolnym czasem ?

Regeneracja

Codzienny odpoczynek jest potrzebny dla prawidłowego funkcjonowania organizmu. Twój organizm działa w trybie: mobilizacja – regeneracja, czyli aktywność – odpoczynek. Odpoczynek jest w tym przypadku gromadzeniem cennych sił. Ile razy na niego sobie pozwolisz, twój mózg się wyłącza: zamykają ci się oczy i spada koncentracja. Jednak nie martw się - nie jest to strata czasu czy fanaberia, na którą mogą sobie pozwolić tylko ludzie bez wielu obowiązków, lecz warunek konieczny, by uniknąć problemów ze zdrowiem, bezsennością, nadciśnieniem i depresją.

Na co dzień wielokrotnie zmuszamy się do pracy, ignorując sygnały wysyłane nam przez organizm. Gdy ogarnia nas senność, sięgamy po kolejną kawę lub napój energetyczny. A wieczorem, gdy już mamy chwilę dla siebie "dla relaksu" siadamy przed telewizorem lub komputerem i po raz kolejny nadwyrężamy nasz mózg. W międzyczasie wysyłamy kilka e-maili lub idziemy na zakupy, bo na prawdziwą rozrywkę nie mamy czasu, a często nawet już ochoty. Nasz organizm jest w fazie ciągłej mobilizacji, więc kiedy w końcu kładziemy się do łóżka, nie możemy zasnąć, bo nie tak łatwo przestawić myślenie na tryb "off".

Żelazne zasady prawdziwego odpoczynku

Jeśli nadal nie jesteś przekonana do bezproduktywnego odpoczynku, dodaj do jego skutków lepsze samopoczucie, zwiększoną wydajność i efektywność, a także zdrowszą cerę, bardziej promienny wygląd i dobre samopoczucie. Brzmi idealnie? A więc, do dzieła!

1. Rób przerwy

W pracy rób sobie co kilka godzin kilkuminutową przerwę na nicnierobienie. Zamknij czy, zrób sobie masaż skroni lub po prostu bezmyślnie pogap się przez okno. Kiedy dopada cię senność, zamiast wypijać kolejną kawę, zrób sobie krótki spacer i przejdź się kilka razy po korytarzu.

2. Weekend tylko ona przyjemności 

Zarezerwuj sobie przynajmniej jeden dzień podczas weekendu na przyjemności, na które nie starczało ci czasu na tygodniu. Niech to będzie twój "dzień bez pracy". Wyśpij się, ogranicz do minimum korzystanie z komputera i telewizora, jak również rozmowy telefoniczne - idź na spacer, spotkaj się ze znajomymi lub najzwyczajniej rób to, co lubisz, a nie to, co jest modne. 

3. Bądź... nieproduktywny

Spróbuj, świat poczeka. Zobacz krótki, ale pouczający film z Epipheo, który ujawnia sekret prawdziwej przerwy i pokazuje, jak najlepiej skorzystać z weekendu. Otóż wystarczy... robić coś bezproduktywnego! Wtedy nasz mózg naprawdę odpoczywa i regeneruje siły przed następnym tygodniem pracy.

Pomysł na wycieczkę z przyjaciółmi, wieczór z książką lub zrobienie czegoś własnego od podstaw polecamy do wykorzystania nie tylko od weekendu czy święta, lecz także na co dzień.   

Miłego odpoczynku! 

Źródło: MilionKobiet.pl

Foto: YooTube/ Shutterstock


Dodał(a): Justyna Czerwieniec , Piątek 24.10.2014 (aktualizacja: 2014-10-24)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
MartaEm
Odpoczynek jest dla człowieka bardzo ważny. Nie możemy z niego rezygnować bo szybko zauważymy skutki zmęczenia organizmu. Zaniedbanie siebie będzie widoczne w naszym wyglądzie, włosach, skórze, samopoczuciu i humorze. Postarajmy się zawsze wygospodarować kilka minut w których nie będziemy się skupiać na niczym. Będzie to czas dla nas. Dla naszej duszy i ciała. Odrzućmy wtedy wszelkie myśli i zostańmy sami z pustym, jasnym umysłem. Znajdźmy sposób na relaks dla nas. Czasem może być to czytanie książek, a czasem aktywność fizyczna.
Dodano: 2016-01-11 12:48:31 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×