Nie możesz spać? Sprawdź, jak zadbać o zdrowy sen.

Masz problemy z zasypianiem? Budzisz się w nocy? Rano wstajesz zmęczona? Wyśpij się wreszcie porządnie.

śpiglowne.jpg

Nie możesz spać? Sprawdź, jak zadbać o zdrowy sen

Zobacz, jak powinna wyglądać higiena snu. Jeśli zastosujesz te zasady, noc już nie będzie twoim koszmarem. Bardzo ważna jest higiena snu czyli zbiór czynności wykonywanych w celu poprawienia jakości twojego wypoczynku. Możesz nie mieć świadomości, jak wiele czynników na to wpływa. Natomiast zachowane w odpowiedniej hierarchii pozbawią cię wszelkich problemów nocnych.


1. Pamiętaj, że twoje łóżko nie jest miejscem do spędzania czasu. Powinnaś używać go wyłącznie do spania. Dostosuj ten czas do długości snu.

2. Przez cały tydzień czekasz na weekend, żeby wreszcie się wyspać. Źle! Powinnaś wstać o tej samej porze, co zwykle. Inaczej zaburzasz swój rytm dobowy, co ma niekorzystny wpływ na twój sen. Ponieważ twój organizm przyzwyczaja się do wstawania np. o 7.00 rano w trakcie tygodnia, a o 23.00 potrzebujesz już snu. W przypadku, gdy w sobotę wstaniesz o 10.00, twój organizm zapragnie snu dopiero o 2.00. Wynikiem tego jesteś ciągle niewyspana.

3. Siedzisz w biurze od rana do wieczora. A co z twoją aktywnością fizyczną? Powinnaś ćwiczyć 5 razy w tygodniu po 30 minut. Takie zmęczenie spowoduje dłuższy i głębszy sen. Najlepiej ćwiczyć ok. godziny 18.00. Jeśli jest to niemożliwe, postaraj się odbyć ćwiczenia trzy godziny przed snem. Uwaga! Efekty przyniosą tylko systematyczne zajęcia.

4. Ogranicz do minimum kawę, papierosy, napoje energetyzujące i alkohol. Ponieważ substancje zawarte w tych produktach mogą wpływać na twój sen nawet po 12 godzinach od ich użycia. Dlatego jeśli nie możesz się powstrzymać to wymienione napoje wypij rano. Natomiast ostatniego papierosa możesz zapalić trzy godziny przed snem.

5. Godzinę lub dwie przed zaśnięciem weź ciepłą relaksującą kąpiel, odpręż się, posłuchaj spokojnej muzyki i załóż na siebie luźne ubranie.

6. Zadbaj, aby twoja sypialnia była wywietrzona, a temperatura w pomieszczeniu mieściła się w granicach od 18-21 stopni.

7. Pewnie bardzo trudnym punktem będzie rezygnacja z telewizji czy komputera przez trzy godziny przed snem. Dlaczego? Ponieważ ekrany emitują światło o niebieskiej barwie, które hamuje uwalnianie melatoniny, a dla mózgu jest sygnałem świtu czyli początku dnia.

Zrób to dla swojego zdrowia i prześpij spokojnie całą noc.

Śpij dobrze!

jas fasola.jpg

Źródło: MilionKobiet.pl

Foto: Shutterstock/YouTube



Dodał(a): Justyna Nowosielecka , Poniedziałek 27.10.2014 (aktualizacja: 2014-10-27)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×