Oszukać przeziębienie

Mimo iż tegoroczna zima dopiero niedawno ujawniła swoje śnieżne oblicze, nie powinno się zaniedbywać zdrowia i pracy nad wzmocnieniem odporności. Niestety często zabieramy się za to, gdy już dopadnie nas infekcja. Tymczasem wystarczy wprowadzić niewiele zmian do swojego życia, żeby cieszyć się dobrym zdrowiem przez cały rok. Oto one.

bezstresowo

Odpowiednia dieta

Wbrew pozorom bardzo istotnym czynnikiem jest dieta. W sezonach przejściowych i zimą szczególną uwagę powinnyśmy przyłożyć do tego, żeby była ona bogata między innymi w witaminę C. Dostarczyć można jej nie tylko połykając witaminy, ale na przykład włączając do menu owoce. Najpopularniejszym źródłem są oczywiście owoce cytrusowe. Jednak jeśli masz tendencję do alergii, przed włączeniem ich do diety powinnaś skonsultować się z lekarzem.

Tradycyjnie na polskim stole w okresie zimy pojawiają się mandarynki i pomarańcze. Jeśli lubisz suszone owoce możesz sięgnąć np. po żurawinę.  Warto także skusić się na jabłka, ale ze skórką, bo właśnie tam gromadzi się witamina C. Jeśli jesteś na diecie i jesz dużo warzyw, możesz sięgać po różne odmiany kapusty, pomidory czy paprykę.

Dietę warto także wzbogacić o produkty bogate w cynk, że względu na dużą rolę w produkcji przeciwciał odpornościowych. Cynk zawierają między innymi warzywa strączkowe, kasza gryczana czy orzechy. Wprowadź do diety ryby, które są cennym źródłem kwasów omega-3 i omega-6. Nie bój się bakteriobójczego czosnku – ząbek dodany do sałatek poprawi ich smak.

Używki do kosza...

Papierosy, alkohol oraz pita w nadmiarze kawa to zdecydowani wrogowie odporności. Podobnie jak nieregularny tryb życia. Wymienione na samym początku trzy używki niwelują korzystne dla odporności działanie niektórych witamin i mikroelementów. Poza tym, papierosowy dym może uszkodzić śluzówki nosa i gardła, w ten sposób torując bakteriom drogę do organizmu. Jeśli palisz, powinnaś skonsultować się z lekarzem w celu wyboru odpowiednich suplementów. Z kolei po wypiciu większej ilości alkoholu odporność może pozostać obniżona nawet przez kilkanaście godzin.

Jeśli masz słabość do kawy, wybieraj tą lepszej jakości – czyli przygotowywaną w ekspresie ciśnieniowym. Unikaj "plujki" i rozpuszczalnej. Dbaj o siebie. Wbrew pozorom takie drobnostki jak regularne jedzenie czy odpowiedni ubiór mają spory wpływ na kondycję organizmu i jego odporność. Przy tak zmiennej pogodzie, z jaką mamy do czynienia obecnie, staraj się ubierać "na cebulkę", czyli warstwami.

Dodał(a): Katarzyna Szuwara , Poniedziałek 30.01.2012 (aktualizacja: 2012-01-27)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
Malibu89
za późno na te porady ;) ja juz 2 tydzien jestem chora ale mam nadzieje że zacznę zdrowieć powoli :)
Dodano: 2012-01-31 22:56:08 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×