Piękna mama – szczęśliwa mama

Okres połogu to wielkie wyzwanie dla świeżo upieczonej mamy. Jak w natłoku zajęć związanych z opieką nad dzieckiem znaleźć chwilę dla siebie – zadbać właściwie o regenerację organizmu i o swój wygląd?

milionkobietdziecko.jpgPołóg to czas po porodzie, który z reguły trwa sześć tygodni. Jest bardzo ważnym etapem w życiu kobiety, która dopiero co została matką. Ważnym, ponieważ wiąże się nie tylko z dochodzeniem do siebie organizmu, lecz także z wieloma, często sprzecznymi, emocjami. Radość z narodzin dziecka miesza się ze zmęczeniem psychicznym i fizycznym oraz huśtawkami nastrojów. Mały człowiek absorbuje wiele czasu i energii, i – po wyczerpującym porodzie – jest to nie lada wysiłek dla młodej mamy. Każda kobieta na swój sposób uczy się żyć trybem dziecka przez całą dobę. W tym czasie nie powinna jednak zapominać o sobie: oszczędzać siły, zająć się własnym ciałem i znaleźć czas na odreagowanie.

Właściwa higiena intymna

Po trudach ciąży w czasie połogu macica ulega obkurczeniu. To proces, któremu towarzyszy krwawienie – początkowo obfite, przypominające miesiączkę. Po około dwóch tygodniach zmniejsza się, a jego kolor staje się bardziej brunatny. W tym czasie najważniejsza jest właściwa higiena, czyli częste podmywanie się płynem do higieny intymnej lub innym, antyseptycznym preparatem i chłodną bieżącą wodą. Trzeba uważać, aby nie przenieść chorobotwórczych bakterii i grzybów z okolic odbytu do pochwy.

W tym czasie goi się również nacięte lub pęknięte krocze. Aby przyspieszyć ten proces, należy zapewnić okolicom intymnym jak największy dostęp powietrza. Kiedy nie jest to konieczne, nie zakładać bielizny, oraz używać jednorazowych podkładów medycznych. Trzeba też przygotować się na to, że podczas gojenia pojawi się ból podobny do miesiączkowego, a założone szwy mogą „ciągnąć”.

Karmienie piersią a mleko modyfikowane

Organizm przyszłej mamy zaczyna wytwarzać mleko już od mniej więcej 16. tygodnia ciąży. To najlepszy pokarm, jaki matka może dać własnemu dziecku, bogaty we wszystkie niezbędne dla niego składniki. Ponadto dzieci karmione naturalnie są mniej narażone na choroby alergiczne czy schorzenia autoimmunologiczne.

Karmienie piersią to jednak nie tylko jedzenie, lecz także bliskość niemowlęcia z mamą. Może się jednak zdarzyć, że kobieta zaraz po porodzie ma zbyt mało pokarmu lub nie ma go w ogóle. Wówczas koniecznością staje się sięgnięcie po mleko modyfikowane, takie jak np. Enfamil.

Baby blues

Szacuje się, że około 50-80 proc. kobiet po porodzie dopada syndrom baby blues. Hormonalna burza, laktacja, huśtawka nastrojów, zmęczenie, drażliwość, skłonność do płaczu, bezradność, trudności w radzeniu sobie z nową życiową rolą matki – to kilka przykładowych objawów tego stanu. Czasami syndrom baby blues jest łagodny i mija po kilku dniach, ale zdarza się, że jest bardzo nasilony i trwa kilka miesięcy. Niekiedy zmienia się w depresję poporodową. Kobieta czuje się wtedy niepewnie, samotnie, ma poczucie winy, że nie potrafi właściwie zająć się dzieckiem i cieszyć się jego narodzinami. W takiej sytuacji bardzo ważne jest wsparcie najbliższych – partnera, rodziny, przyjaciół. Odciążenie w codziennych obowiązkach – od zapłacenia rachunków przez posprzątanie domu po zapewnienie opieki nad noworodkiem – pozwala świeżo upieczonej mamie szybciej wrócić do prawidłowej formy psychicznej.

Chwila dla siebie

Ciąża bardzo zmienia kobiece ciało. Zbędne kilogramy, rozciągnięta skóra, szara cera, wypadające włosy, łamliwe paznokcie… to kilka problemów, które mogą być jej efektem. Jak zadbać o kondycję swojego ciała?

Ważny jest ruch, właściwa pielęgnacja skóry, wypoczynek i odżywianie. W pośladki, biodra i uda, na których pojawiła się pomarańczowa skórka, można wcierać balsamy antycellulitowe i ujędrniające, łącząc ten zabieg z masażem ciała. Delikatnego traktowania wymagają piersi, zwłaszcza jeśli kobieta karmi. Ulgę przyniesie im masaż naprzemienny strumieniem zimnej i ciepłej wody. Można także zastosować oliwkę lub inne kosmetyki do biustu zatwierdzone przez Instytut Matki i Dziecka. Na brzuch – oprócz preparatów przywracających elastyczność i nawilżających – przydać może się specjalny pas obciskający. Wskazany jest też ruch, ale i z nim na początku trzeba być ostrożną. Zazwyczaj dopiero po ośmiu tygodniach można zacząć wykonywać ćwiczenia na brzuch, wzmacniające plecy czy wybrać się na basen.

Szczególnego traktowania wymaga również cera. Wypryski, przebarwienia i pajączki to zmora wielu kobiet, które zostały mamami. Trzeba wtedy pomyśleć o właściwe dobranych kremach, a w przypadku rozszerzonych naczynek – zasięgnąć porady dermatologa.

Spadający po porodzie poziom estrogenów sprawia, że przetłuszczają się włosy i łamią paznokcie. Poziom hormonów wyrównuje się jednak po około pół roku. Przez ten czas warto sięgać po różne witaminowe preparaty, a codzienną dietę wzbogacić o produkty zawierające m.in. witaminę A, B, magnez, krzem i cynk.

Piękna, szczęśliwa mama to ta, która łączy nową rolę życiową z dbaniem o swoje potrzeby – zarówno fizyczne, jak i psychiczne. Warto zrobić coś dla siebie: pomalować paznokcie, zafundować sobie maseczkę, poczytać książkę, pójść na kawę z koleżankami. Taka chwila oddechu, zapomnienia o praniu, gotowaniu, karmieniu i przewijaniu, przyda się każdej mamie.


Dodał(a): Wiktoria Nowak , Wtorek 08.11.2016 (aktualizacja: 2016-11-08)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×