Pij z głową

Lato w pełni. To najlepszy czas na podjęcie decyzji o zmianie sposobu odżywania. Większość kobiet podejmuje wyzwanie i przechodzi na dietę. Rezygnuje ze słodyczy, je pięć posiłków dziennie i… dużo pije. Niestety często tych "płynnych kalorii" dostarczamy więcej niż potrzeba.

Pij z głową

Pij z głową

 

Dietetycy są zgodni: jednym z najważniejszych elementów diety jest zwiększenie ilości przyjmowanych płynów. Zaleca się picie co najmniej ośmiu szklanek wody dziennie. Wiele z nas zamienia jednak wodę na inne napoje. Kawa, soki czy napoje gazowane – chętnie sięgamy po nie zamiast wody, dostarczając jednocześnie dodatkowe kalorie.

Bardzo zdradzieckie są kawy. Kawa sama w sobie nie zawiera kalorii, jednak te najpopularniejsze, serwowane w kawiarniach, mogą dostarczyć ich tyle co hamburger. Syrop, tłuste mleko, bita śmietana i dodatkowa posypka potrafią stworzyć z kawy prawdziwą bombę kaloryczną. Z kawy nie warto rezygnować całkowicie. Zawarta w niej kofeina doskonale pobudza, ponadto filiżanka małej czarnej przyspiesza metabolizm i ułatwia wypróżnianie.

Gdy jesteś w kawiarni nie wybieraj pierwszego lepszego napoju z menu, tylko poproś o kawę na chudym mleku i bez dodatków takich jak bita śmietana. Jeśli decydujesz się na syrop spytaj obsługę czy mają dostępne wersje bez cukru. W ten sposób jesteś w stanie zaoszczędzić nawet kilkaset kalorii.

Czerwona lampka powinna się zapalić również wtedy, gdy sięgasz po napoje gazowane. – Powinno się ich unikać przede wszystkim ze względu na potężne ilości cukru – tłumaczy Magdalena Szymańska z poradni dietetycznej Food&Diet – szklanka takiego napoju zawiera 5 łyżeczek cukru. Nadmierne spożycie tego rodzaju płynów może powodować nadwagę, próchnicę jak również brak apetytu na zdrowe przekąski. Co więcej, może to być również jedna z przyczyn cukrzycy. – Napoje gazowane zawierają również kwas ortofosforowy, który niszczy układ kostny – dodaje Magdalena Szymańska. Jak więc ograniczyć spożycie napojów gazowanych? Najlepiej przygotować taki napój samemu. Wystarczy gazowana woda mineralna i sok z owoców np. z cytryny, pomarańczy czy grejpfruta. Można również, zamiast owoców, dorzucić do dzbanka wody kilka liści mięty i parę plasterków zielonego ogórka. Taki napój nie tylko doskonale orzeźwia, ale zawiera o wiele mniej kalorii i cukru.

Pij z głowąW tym przypadku nie warto iść na łatwiznę i sięgać po wody smakowe. – One również zawierają sporą dawkę cukru – ostrzega Magdalena Szymańska. Niektóre z wód smakowych oferowanych na polskim rynku zawierają substancje konserwujące takie jak benzoesan sodu czy sorbinian potasu, które nie wpływają korzystnie na organizm. Poza tym część tego typu napojów powstaje na bazie wody źródlanej. Oznacza to, że wody smakowe nie dostarczą takiej ilości pierwiastków jak zwykła woda mineralna. W tym przypadku również warto wodę smakową przygotować samemu.

Rozsądek należy zachować również przy wyborze soków. Bardzo często stawiany jest znak równości pomiędzy nimi a napojami i nektarami. Tymczasem tylko sok całkowicie powstaje z wyciśniętych owoców czy warzyw. Pozostałe dwa rodzaje czyli napoje i nektary, przygotowywane są  na bazie przecierów lub soków. Dodatkowo zawierają najczęściej cukier, barwniki oraz substancje konserwujące czy zakwaszające. Warto przy tym pamiętać, że w sokach również znajdziemy cukier. W niektórych przypadkach będzie on pochodził tylko z owoców. Zdarza się jednak, że soki są dosładzane. Dlatego przed wrzuceniem go do koszyka, należy sprawdzić jego skład oraz tabelę kaloryczności.

Przykładowo 100 ml soku wieloowocowego (słodzonego cukrem) to około 40 kalorii. Czyli butelka takiego napoju o pojemności niewiele większej niż 300 ml to już trochę ponad 130 kalorii. Na rynku dostępne są również napoje i nektary w wersji light. Mają one o około 30% kalorii mniej niż tradycyjne napoje, słodzone cukrem. Jednak w ich składzie można znaleźć słodziki takie jak aspartam czy acesulfam K. Wypicie raz na jakiś czas takiego nektaru nie powinno być szkodliwe. Należy jednak pamiętać, że jeszcze nie do końca znany jest wpływ słodzików na organizm. Mniej kalorii zawierają soki warzywne – takie jak marchwiowe czy pomidorowe. Warto po nie sięgać m.in. ze względu na zawartość beta – karotenu czy potasu.

Magdalena Szymańska podkreśla, że najlepszy sok to taki, który jest wyciśnięty bezpośrednio z owoców lub warzyw. Trzeba jednak pamiętać, że dzieciom do trzeciego roku życia takich napojów nie powinno się podawać. Soki przygotowane ze świeżych warzyw o owoców są naturalnie mętne, nie zawierają konserwantów i zbędnych ilości cukru. Ich wadą jest jednak krótki termin przydatności do spożycia.

Tekst: Ela Kowalska
Źródło: MilionKobiet.pl






Dodał(a): Agnieszka Yilmaz , Środa 04.07.2012 (aktualizacja: 2012-08-22)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (5)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
Gray Moka
Płyny można też uzupełniać za pomocą herbaty :). Czystej lub dodatkami - stwarza wiele możliwości, a do tego ma swoje właściwości zdrowotne. Zapraszam serdecznie - http://www.graymoka.pl/herbaty :).
Dodano: 2016-04-23 23:02:36 Zgłoś nadużycie
ahaja2
Ja piję min 2l wody mineralnej niegazowanej dziennie + kubek gorzkiej mięty :)
Dodano: 2012-08-04 07:24:26 Zgłoś nadużycie
lively
Ja kiedyś piłam dużo soków, napojów i słodziłam herbatę, na szczęście nauczyłam się pić wodę źródlaną, teraz praktycznie tylko ją piję (prócz kawy;)) i czuję się o wiele lepiej. No i woda dużo lepiej gasi pragnienie, przynajmniej Białowieski Zdrój
Dodano: 2012-08-03 21:19:28 Zgłoś nadużycie
kowalanka
a ja piję herbatę, w dużych ilościach, za to bez cukru, miodu czy innych kalorycznych dodatków, a że przyszło lato, to część z moich "płynnych" kalorii zamieni się na herbaty mrożone. Piję Irvinga, a z pudełka wyczytuję, ile kcal może mieć kubek herbaty. Zwykle jest to kilka kcal, więc mogę sobie pozwolić na taki luksus :)
Dodano: 2012-07-05 17:58:52 Zgłoś nadużycie
olinkaa24
ja piję wodę mineralną
Dodano: 2012-07-04 20:01:27 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×