Probiotyk dobrze przebadany

Nie wszystkie "dobre" bakterie zawarte w lekach i produktach mlecznych są nam zbędne. Warto wiedzieć, które z nich pomagają i na co.

jogurt

Pewnie nieraz po obejrzeniu reklam zastanawiałaś się, jak to możliwe, że produkty mleczne wzbogacone bakteriami lub bakterie zamknięte w kapsułkach mają aż tak wszechstronne działanie. Bo nie dość, że zapobiegają biegunkom, to jeszcze wspomagają trawienie, podnoszą odporność organizmu, uzupełniają florę bakteryjną – i to nie tylko w jelitach, ale także w pochwie! Probiotyki, bo o nie chodzi, to bakterie kwasu mlekowego i niektóre drożdżaki.

Człowiek od wieków wykorzystuje je do kwaszenia żywności i fermentacji napojów mlecznych. To właśnie dzięki nim możliwy jest proces kiszenia kapusty i ogórków, one powodują, że kwaśnieje mleko, powstają kefiry i jogurty. Niektóre z tych bakterii mają dodatkowe, korzystne dla organizmu człowieka, właściwości. Jednak kupując jogurt powstały w procesie naturalnej fermentacji, nie wiesz, jakie szczepy bakterii zawiera i czy oprócz walorów smakowych posiada również lecznicze. Dlatego zastanawiasz się, czy warto zastąpić jogurt kapsułkami z apteki. Wątpliwości dotyczące działania i skuteczności probiotyków pomogła nam rozwiać prof. Hanna Szajewska, ekspert w tej dziedzinie.

1. Dlaczego warto jeść jogurty lub zażywać kapsułki z probiotykami i na czym polega ich działanie?

Niektóre probiotyki potrafią przedostać się przez naturalną barierę organizmu, jaką w przewodzie pokarmowym stanowią kwas solny i kwas żółciowy. Kiedy znajdą się w jelicie grubym, przylegają do jego ściany i zaczynają się rozmnażać, tworząc barierę dla drobnoustrojów chorobotwórczych bytujących w jelitach lub tych, które dostały się tam z zewnątrz. Poza tym pomagają w trawieniu, obniżają pH w przewodzie pokarmowym, stymulują wytwarzanie witamin B12 i K, łagodzą objawy nietolerancji laktozy i ułatwiają wchłanianie mikroelementów.

2. Które bakterie na pewno wspomogą układ pokarmowy?

Najlepiej zbadane i najczęściej stosowane są szczepy bakterii wytwarzające kwas mlekowy z rodzaju Lactobacillus (np. L. acidophilus, L. casei, L. reuteri, L. rhamnosus) i Bifidobacterium (np. B. animalis, B. lactis) oraz drożdżaki (Saccharomyces boulardii). Znajdują się one w lekach i niektórych produktach spożywczych. Kupując suplement czy jogurt, należy sprawdzić, jaki rodzaj i szczep probiotyków zawiera. Taka informacja powinna być na opakowaniu.

3  Kiedy potrzebujemy probiotyków i jak właściwie je dobrać?

Przyjmowanie szczepów probiotycznych bakterii, ale tylko o udokumentowanym korzystnym działaniu, zaleca się przede wszystkim w trakcie terapii antybiotykami i przez jakiś czas po niej, w leczeniu biegunki, zwłaszcza infekcyjnej u dzieci. Niektóre szczepy wykazują też korzystne działanie w leczeniu zespołu jelita drażliwego. Skuteczność probiotyku zależy od konkretnego szczepu bakterii, a nie od jej gatunku czy rodzaju.

Na opakowaniu środka z apteki lub wzbogaconego jogurtu powinny być informacje o rodzaju bakterii (np. Lactobacillus), jej gatunku (np. rhamnosus) i szczepie (np. GG), a także o ilości bakterii w produkcie. Niektóre dobrze przebadane szczepy, np. Lactobacillus GG (LGG), mają udokumentowane klinicznie działanie. Na przykład naukowcy potwierdzili, że podanie LGG lub S. boulardii skraca czas trwania biegunki. Nie ma natomiast mocnych dowodów naukowych na dobroczynne działanie probiotyków (zarówno doustnych, jak i miejscowych) na florę bakteryjną pochwy. Najlepiej zapytać lekarza, jaki probiotyk będzie wskazany w danej sytuacji.

śniadanie4. Lepiej wybrać jogurt zwykły czy wzbogacony dodatkowymi bakteriami?

Jogurt jest produktem fermentacji mleka wywołanej przez bakterie Lactobacillus bulgaricus i Streptococcus thermophilus. To właśnie ich obecność sprawia, że z mleka powstaje jogurt. Do niektórych dodaje się też inne bakterie (tzw. probiotyczne), które występują w układzie pokarmowym, nie giną w żołądku i potrafią przedostać się do jelit. Jeżeli zależy nam tylko na smaku lub wartościach odżywczych (białko, witaminy), to oba rodzaje jogurtów są równie dobre. Jeśli zaś potrzebujemy wsparcia podczas biegunki czy antybiotykoterapii, lepiej wybierzmy jogurt, który zawiera dodatkowe probiotyki, ale tylko te przebadane przez naukowców.

5 . Co lepiej działa na organizm: jogurt czy suplement?

W zapobieganiu chorobie (np. biegunce w trakcie przyjmowania antybiotyków) mogą pomóc zarówno produkty mleczne, jak i suplementy, ale pod warunkiem, że zawierają probiotyki o udokumentowanym działaniu.

6. Czy probiotyki podnoszą odporność?

Wyniki części badań sugerują, że niektóre probiotyki mogą chronić przed przeziębieniem. Jedno z badań przeprowadzonych u dzieci uczęszczających do przedszkola wykazało, że codzienne podawanie przez kilka miesięcy w okresie jesienno-zimowym napoju mlecznego zawierającego LGG zmniejszało ryzyko zakażeń górnych dróg oddechowych. Podobny efekt – choć umiarkowany – zauważono także u dzieci, które regularnie piły napój jogurtowy zawierający L casei DN 114 001. U dzieci leczonych w szpitalu LGG podawany przez cały okres hospitalizacji zmniejsza o ponad połowę ryzyko biegunki.

7 . Czy częste przyjmowanie probiotyków sprawi, że organizm przestanie je produkować?

Nie ma dowodów naukowych, że codzienne picie np. mleka acidofilnego, jedzenie wzbogaconych jogurtów czy przyjmowanie suplementów z probiotykami prowadzi do zanikania bakterii naturalnie wytwarzanych przez organizm, bo przyzwyczajamy się do dawki z zewnątrz.

Tekst: Joanna Germak

Przeczytaj również:

Przyprawiaj na zdrowie

Niski indeks, niska waga

Zdrowe herbaty ziołowe


Dodał(a): Katarzyna Szuwara , Piątek 06.04.2012 (aktualizacja: 2012-04-06)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
Malibu89
jogurty i sery uwielbiam ;)
Dodano: 2012-02-14 18:34:56 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×