Jak walczyć ze stresem oksydacyjnym?

Stres oksydacyjny jest bardzo niebezpiecznym stanem dla organizmu, gdyż może doprowadzić do rozwoju wielu chorób. To paradoks, ale stres oksydacyjny wywoływany jest przez tlen! Zobacz jak walczyć ze stresem oksydacyjnym i jak zwalczać jego objawy.

iStock_91479671_SMALL (1).jpg

CZYM JEST STRES OKSYDACYJNY?

Stres oksydacyjny jest nazywany obciążeniem tlenowym lub stresem tlenowym. To stan, kiedy w naszym organizmie równowaga pomiędzy wolnymi rodnikami a antyoksydantami jest zaburzona. Może doprowadzić do zawału serca, udaru mózgu oraz nowotworu! Nadmiar wodnych rodników, które nie zostały unieszkodliwione przez przeciwutleniacze, gromadzą się i powodują stres oksydacyjny, który odpowiada za proces starzenia.

Wytwarzaniu wolnych rodników nie da się zapobiec. Powstają one wskutek oddychania, czyli w procesie przetwarzania tlenu na energię potrzebną dla organizmu. Wytwarza on enzym nazywany peroksydazą glutationu, który jest odpowiedzialny za neutralizowanie wolnych rodników, jednak z wiekiem, jest go coraz mniej. Niedobór tego enzymu może być również spowodowany osłabionym organizmem lub długo utrzymującymi się stanami chorobowymi. Powszechnie uważa się, że stres oksydacyjny może wywołać również cukrzycę, miażdżycę, wrzody żołądka, bezpłodność i łuszczycę, a jego najbardziej znanymi skutkami są zmarszczki, cellulit i starzenie się skóry.

PRZYCZYNY STRESU OKSYDACYJNEGO

Przyczynami stresu oksydacyjnego są zazwyczaj: nadmierny wysiłek, palenie papierosów, zanieczyszczone powietrze, nadmierna ekspozycja na promienie słoneczne, zażywanie niektórych leków, picie alkoholu, stres i złe odżywianie. Brak zwalczania stresu oksydacyjnego może doprowadzić nawet do nowotworu! Dzieje się tak, ponieważ wolne rodniki są w stanie zaatakować również nasz kod DNA.

Organizm przed negatywnym wpływem stresu oksydacyjnego, uchroni odpowiednia dieta bogata w przeciwutleniacze między innymi glutation i witaminy A, C i E. Do diety można wprowadzić aronię, czarną porzeczkę, czerwone winogrona, żurawinę, cytrusy, cebulę, czosnek, pietruszkę, kapustę i szpinak. Badania dowiodły, że w krajach, w których spożywa się największą ilość czerwonego wina, problemy z chorobami krążenia są najmniejsze, ze względu na jego właściwości przeciwutleniające. W barierze antyoksydacyjnej uczestniczą takie minerały, jak mangan, żelazo, cynk, selen.

Zdjęcie: iStock


Dodał(a): Małgorzata Rosiak , Środa 10.08.2016 (aktualizacja: 2016-08-10)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Anonim
Na stres oksydacyjny idealnie sprawdza mi się Golden Aronia. Biorę już kolejny miesiąc i dobrze się po niej czuję.
Dodano: 2016-12-28 11:54:26 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×