Zobacz, co się stanie, jeśli przez cały dzień będziesz... wyłącznie siedziała

Siedzenie samo w sobie nie jest złe, jednak istnieje również rodzaj pasywnego siedzenia, który bardzo niekorzystnie wpływa na organizm. Oto pięć powodów, dla których lepiej więcej się ruszać i mniej siedzieć.

iStock-598674382 (1).jpg

Cholesterol

Jeśli zależy Ci na dobrych wynikach poziomu cholesterolu, a siedzisz pasywnie choćby dwie godziny dziennie, możesz się z nimi pożegnać. Spalanie tłuszczu zostaje znacznie zredukowane, podobnie jak enzymy wytwarzane przez ciało, które pomagają w rozkładzie tłuszczu. Niestety pasywne siedzenie powoduje ich dramatyczny spadek. Mowa również o osobach siedzących na co dzień w pracy.

Mięśnie

Zadaj sobie pytanie, w jaki sposób siedzisz, kiedy czytasz te słowa. Jak się czujesz? Gdzie znajdują się Twoje stopy, czy głowa ma odpowiedni kąt? Brak dbałości o zachowanie odpowiedniej pozycji podczas siedzenia jest przyczyną problemu. Odpowiednie siedzenie, które nie ma negatywnego wpływu na Twój organizm, jest umiejętnością. I podobnie, jak w przypadku innych umiejętności, okiełznanie jej może wymagać nieco wysiłku. Bądź świadoma swojej postawy i wyreguluj ustawienia w zależności od swoich potrzeb.

Otyłość

Siedzenie spowalnia spalanie kalorii, dlatego osoby, które mają siedzący tryb pracy, a poza nią również dużo siedzą, są dwa razy bardziej narażone na otyłość. Siedzenie ma również wpływ na Twoje samopoczucie.

Rak, cukrzyca, choroby układu krążenia

Prowadzenie stacjonarnego trybu życia zwiększa ryzyko zachorowania, co więcej zwiększa ryzyko szybszego zgonu aż o 40 procent! Bezczynność zabija ludzi i jest bez wątpienia jednym z największych zagrożeń dla zdrowia tego pokolenia. Rak, cukrzyca oraz choroby układu krążenia uwielbiają brak aktywności fizycznej. Dodatkowo prawie w czterech procentach wszystkich zgonów, można doszukiwać się przyczyny w siedzącym trybie życia. Siedząc mniej niż trzy godziny dziennie, można dodać sobie aż dwóch lat życia. Z drugiej strony, siedząc przez ponad sześć godzin i ograniczając aktywność fizyczną, zwiększasz ogólne ryzyko zgonu aż o 94 procent!

Co robić?

Jeśli pracujesz przy biurku ponad osiem godzin dziennie i nie  masz możliwości poprawienia tego stanu rzeczy, nie przejmuj się - nie wszystko stracone. Wstawanie od biurka, w regularnych odstępach czasu może zmniejszyć ryzyko zachorowania. Pamiętaj, aby co jakiś czas zmieniać pozycję siedzenia, lub jeśli jest to możliwe wstawać na kilka minut. Nasze ciała nie zostały stworzone do tak długiego przebywania w pozycji siedzącej, więc rozciągaj się dwa razy dziennie i doprowadzaj siłę do swoich mięśni i stawów. Oprócz zrównoważenia osłabionych obszarów, zyskasz także zdolność skupienia i wzrost produktywności. Dodatkowo, do osiągnięcia idealnej równowagi, pozwól sobie każdego dnia na 60-minutową aktywność fizyczną, niech będzie to choćby spacer, który zastąpi siedzenie przed telewizorem!

Zdjęcie: iStock


Dodał(a): Małgorzata Rosiak , Wtorek 10.01.2017 (aktualizacja: 2017-01-10)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×