Przednówek - jak powinniśmy się odżywiać w tym okresie?

Przednówek to dla nas naturalny moment żeby się oczyścić, zadbać o swoje zdrowie i zminimalizować efekty tzw. przesilenia wiosennego. Jest to stan spowodowany zmianami ciśnienia i frontów atmosferycznych oraz osłabieniem organizmu po zimie i wystąpieniem niedoborów żywieniowych. Możemy jednak zabezpieczyć się przez chandrą i objawami przesilenia.

Przednówek - jak powinniśmy się odżywiać w tym okresie?

Zazwyczaj podczas zimowych miesięcy odżywiamy się gorzej, niż gdy mamy dostęp do dużej ilości świeżych warzyw i owoców. Niedobory różnych składników objawiają się u nas w różnych proporcjach, ale najczęściej wiosną obserwujemy zbyt małą ilość potasu w organizmie. Słabną nam mięśnie, spowolniona jest ich praca poprzez pogorszenie reaktywności. Brak magnezu działa podobnie, a dodatkowo jeszcze zmniejsza odporność na stres, powodując rozdrażnienie, pogorszenie snu i skurcze mięśni. Niedobory żelaza mogą być przyczyną chronicznego zmęczenie i braku sił, które pojawiają się w wyniku lekkiej anemii.

Bardzo zachęcam do uzupełniania niedoborów zbilansowaną dietą, a nie suplementami. Po pierwsze dlatego, że przyswajalność naturalnych składników odżywczych pochodzących z żywności jest znacznie lepsza niż w przypadku suplementów diety. Po drugie - każda pigułka poza związkami czy witaminami, które chcemy przyjąć do organizmu, zawiera również dodatki, substancje które je sklejają, kapsułki itd. – które nie są naturalne, więc lepiej ich nie zjadać. Po trzecie i najważniejsze - w przypadku suplementów można doprowadzić do nadmiaru niektórych składników w organizmie.

Multiwitaminy, zawierają stałą ilość wszystkich składników, przy czym nie dostosowują się one do naszego zapotrzebowania. Najniebezpieczniejszy jest nadmiar witamin rozpuszczalnych w tłuszczach, a więc witamin A, D, E oraz K. Magazynowane są one w wątrobie, obciążają ją i utrudniają funkcjonowanie. Jedząc np. prowitaminę, w formie beta-karotenu, w przypadku niedoborów witaminy A dojdzie do przekształcenia pochodnej w witaminę, która jest nam potrzebna. W sytuacji gdy mamy jej pod dostatkiem, beta-karoten, który rozpuszcza się w wodzie zostanie wydalony z moczem. Jedząc kapsułkę z witaminą A nie dajemy sobie takiej możliwości.

Co możemy jeść, żeby naturalnie uzupełnić niedobory składników odżywczych na przedwiośniu?

Kiszonki


Jeżeli ktoś ma jeszcze kiszonki, będą one wspaniałym rozwiązaniem. Nie dość, że np. kiszona kapusta jest bardzo bogatym źródłem witaminy C, to jeszcze podczas kiszenia dochodzi do rozwoju bakterii kwasu mlekowego, które są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania jelit. 

Kiełki


Hodujmy i jedzmy kiełki – możemy do tego celu wykorzystać niemalże wszystkie nasionka. Najbardziej przyzwyczajeni jesteśmy w okresie wiosennym do rzeżuchy, ale przecież można kiełkować również rzodkiewki, brokuły, fasolkę, słonecznik, itd., itp. Dodawajmy je do sałatek, na kanapki i innych dań.

Pestki i orzechy


Wzbogaćmy naszą dietę w pestki i orzechy – każdy z nas powinien zjeść dziennie ich garść. Dbajmy o urozmaicenie, ponieważ każde nasionka ma nieco inny skład i inne składniki odżywcze.

koktajle i soki

Pijmy koktajle i świeże soki – tu nie ma wyjątków – polecam je o każdej porze roku. Upłynnienie warzyw i owoców, jest świetnym sposobem na spożywanie ich w dużych ilościach. Możemy bazować na przechowywanych przez zimę warzywach korzeniowych i owocach oraz sezonowym jarmużu.

Woda mineralna


Pijmy co najmniej litr wody mineralnej dziennie, aby rozrzedzić swoją krew, ułatwić krążenie i ułatwić sercu pracę. 

Byle do wiosny! Gdy coraz częściej i dłużej świeci słońce, a przyroda budzi się do życia, nasze chęci i energia również rosną!


opracowała Katarzyna Błażejewska
rodzinny dietetyk kliniczny, psychodietetyk
autorka książek: "Koktajle dla zdrowia i urody"
Foto: Thinkstock

Zobaczcie także: 



Dodał(a): Agnieszka Pulikowska , Sobota 30.01.2016 (aktualizacja: 2016-01-30)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (2)

Awatar
Anonim
Ja muszę korzystać z suplementacji mój organizm nie wchłania żelaza z pożywienia. Pomaga mi Chela ferr bio copmlex. Już po miesiącu brania wyniki badań były lepsze, a po dwóch miesiącach nie ma śladu po anemii. Co mnie bardzo cieszy, nie odczuwam żadnych efektów ubocznych w przeciwieństwie do tego żelaza, które przepisał mi lekarz.
Dodano: 2016-08-26 10:19:48 Zgłoś nadużycie
Anonim
odchudzasz się ? warto do kuracji dołączyć naturalny suplement diety - figurena, ja zastosowałam i schudłam z całej nadwagi w 3 miesiące
Dodano: 2016-02-01 11:52:28 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×