Puść palenie z dymem

"Rzucić palenie? Nic prostszego, robiłem to wiele razy" – ironizował Mark Twain, nałogowy palacz. Każdy wie, że papierosy szkodzą i trzeba je rzucić, pytanie tylko: "Jak?". Niestety, nie ma jednej recepty na zerwanie z nałogiem. Istnieje za to wiele metod, które pomogą ci przetrwać pierwsze tygodnie bez papierosa.

Puść palenie z dymem

W paleniu zawsze wiedli prym mężczyźni, my stanowiłyśmy mniejszość. Jednak za kilka lat proporcja ta może się odwrócić. Badania pokazują, że uzależnionych jest coraz więcej kobiet. Co ciekawe, palimy z nieco innych pobudek niż mężczyźni. Oni sięgają po papierosa, żeby się zrelaksować. My – bo to nas uspokaja. Dlatego palimy nieregularnie: w stresie – paczkę dziennie, a gdy jesteśmy szczęśliwe – najwyżej kilka papierosów na dzień. Skoro palimy mniej, to rzucanie powinno przychodzić nam z łatwością. Niestety, jesteśmy mniej uzależnione od nikotyny, ale silniej od rytuału palenia, zwłaszcza w towarzystwie. Nie mamy więc taryfy ulgowej. Nie oszukujmy się – zerwanie z nałogiem będzie trudne, ale trudne nie znaczy przecież niemożliwe.

Przygotuj się na objawy "głodu"
Jeśli już wcześniej próbowałaś rzucić palenie, wiesz, co cię czeka w ciągu pierwszych tygodni – przykre objawy głodu nikotynowego. Na szczęście wszystkie można do pewnego stopnia złagodzić.

■ Spadek nastroju. Sprawia, że pojawiają się myśli w stylu: "I co z tego, że nie palę, skoro nic mnie nie cieszy".
Co robić: Staraj się myśleć o tym, jakie korzyści przyniosło niepalenie – nie trujesz siebie i bliskich, ładniej pachniesz i lepiej wyglądasz, a przy tym oszczędzasz blisko 70 zł tygodniowo... Te oszczędności przeznacz na prezenty dla siebie. Idź do kina, kup sobie drogi kosmetyk albo nową sukienkę – to powinno poprawić ci humor. Bądź dla siebie dobra i wyrozumiała.

■ Zawroty głowy. Są dokuczliwe, ale nie utrzymują się zbyt długo, około kilku dni po wypaleniu ostatniego papierosa.
Co robić: Doraźnie możesz sięgnąć po szklankę zimnej wody albo herbatkę miętową. Staraj się też unikać raptownych ruchów, zwłaszcza głową, i gwałtownego wstawania. Przestrzegaj stałych pór posiłków, by nie dopuścić do pojawienia się silnego głodu. Ogranicz również picie napojów z kofeiną.

■ Bezsenność. Może skutkować zmęczeniem, spadkiem nastroju i przekonaniem, że wszystkie twoje starania nie mają sensu.
Co robić: Zapisz się na basen albo zajęcia fitness, możesz też wykonywać w domu prostą gimnastykę – udowodniono, że wysiłek fizyczny w ciągu dnia pomaga w leczeniu bezsenności.

■ Kaszel i drapanie w gardle. Pojawiają się zwykle kilka dni po rzuceniu palenia i mogą utrzymywać się przez kilka tygodni.
Co robić: Ssij tabletki na ból gardła i sięgnij po syrop wykrztuśny. Pij przy tym dużo płynów, zwłaszcza soków i wody.

Zgłoś się do specjalisty
Jeśli masz kryzys, brakuje ci silnej woli albo motywacji, możesz poprosić o pomoc lekarza medycyny rodzinnej. Nie bój się też skorzystać z pomocy psychoterapeuty – ostatnie badania wykazały, że w rzucaniu palenia może pomóc terapia behawioralna. W trakcie sesji pracujesz nad zmianą swoich zachowań poprzedzających sięgnięcie po papierosa oraz uczysz się zachowań, które pomogą ci uniknąć palenia w tzw. sytuacjach ryzyka. Możesz również skonsultować się ze specjalistami przez telefon. Wystarczy zadzwonić pod numer telefonicznej poradni pomocy palącym: 0 801 108 108. Warto też zajrzeć na strony internetowe poświęcone różnym metodom rzucania palenia: www.jakrzucicpalenie.pl, www.niepal.pl, www.rzucajpalenie.pl.

Wypróbuj środki z apteki

W aptece kupisz środki, które pomagają wytłumić dokuczliwe objawy głodu nikotynowego:
■ Bez nikotyny:
– guma do żucia (Finicotin, 23 zł/24 szt.) – zawiera ekstrakt
z korzenia kudzu oraz ekstrakt z rooibos.
■ Nikotynowe:
– inhalator (Nicorette Inhaler, 90 zł);
– guma do żucia (Nicorette, 70 zł/105 szt.);  
– plastry (Niquitin, 65 zł/7 szt., Nicorette, 55 zł/7 szt.);
– pastylki do ssania (Niquitin Mini, 25 zł/20 szt.).
■ Farmakologiczne:
Środki te dostępne są wyłącznie na receptę. Zawierają substancje działające podobnie jak nikotyna na ośrodkowy układ nerwowy. Najpopularniejszy jest lek zawierający chlorowodorek bupropionu. Terapię rozpoczynasz jeszcze wtedy, gdy palisz. Potem, w drugim tygodniu przyjmowania tabletek, ostatecznie rozstajesz się z papierosami. Leczenie powinno trwać minimum od siedmiu do dziewięciu tygodni.


Tekst: Iwona Kołakowska


Przeczytaj również:

Hipnozą w nałogi

Weź rozwód ze słodyczami

Sposoby na lepsze trawienie


Dodał(a): Redakcja , Poniedziałek 02.01.2012 (aktualizacja: 2012-01-02)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (10)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
pund1982
Ci, nie wiesz, jak dobrze będzie pełen warunkach, które są niejasne dla Ciebie. To nie jest tylko czarno-białe sytuacja. Istnieje szeroki zakres pomiędzy znając tematu zimno i nie wiedząc w ogóle, ale ogólnie, słownictwo i masz doświadczenia w temacie pokaże swój poziom kompetencji i sukcesu z nim. Nie ma powodu, aby obawiać się żadnego tematu. Talent, zdolności i umiejętności naturalne czynniki, ale nie ma nic, nie można dowiedzieć się, czy można umieścić w wymaganym wysiłku i trwać w przedsięwzięciu. Wystarczy pamiętać, złożoność leży w terminologii. To jest, gdy większość trudności mogą być znalezione. Po tej zasady pomoże obsługiwać większość problemów z badania lub nowych obszarów czytania. Zasady te są tłumaczenia http://www.tlumaczeniakatowice.pl Katowice prawdziwe dla wszystkich form materiałów i są szczególnie przydatne do czytania technicznej. Jak przejść z jednego rodzaju materiału do drugiego, Twoje podejście będzie się zmieniać. Zobaczmy jak.
Dodano: 2015-12-21 00:40:34 Zgłoś nadużycie
pund1982
Wydaje się, że górna granica dla większości ludzi i 900 WPM plateau wydaje go. Możesz być jednym z wyjątków, ale nawet jeśli nie, prędkość 900 WPM będzie można umieścić wśród najszybszych czytelników na całym świecie. Ta dyskusja percepcji jest tutaj więcej niż tylko masz ćwiczyć czytanie dla zrozumienia. Teraz widać, jak wiele rzeczy musi się zdarzyć, zanim można nawet dostrzec słowa, znacznie mniej przeczytać i zrozumieć je. Czytanie rozpoczyna się percepcji, ale kończy się w myślach, i nie można czytać szybciej, niż może się wydawać. Nie tylko informacje mają przyjść i zostać zarejestrowane, ale musi być trawione i przyswajane należy rozumieć. To jest sprawa indywidualna. Każda osoba ma swoje własne tempo tłumaczenia http://www.tanietlumaczenia.com.pl online i górną granicę myślenia i czytania. Patrząc na to, jak wysoka jest ta górna granica, można również zastanawiać, dlaczego ludzie czytają tak powoli. Omówiliśmy tę chwilę, ale teraz zbadajmy to bardziej szczegółowo.
Dodano: 2015-12-20 18:41:31 Zgłoś nadużycie
pund1982
Wielu ocalałych przyjaciół i członków rodziny mają opisany podobny temat długotrwałego, niezachwianą żalu. To tak, jeśli niewypowiedziany smutek, że pociemniało życie osoby, która zmarł przez samobójstwa żyje w obrębie tych, którzy ich kochali. Emocjonalne Konsekwencje zgony samobójcze są tak potężne, że amerykański Fundacja Suicide Prevention (AFSP) posiada roczna globalna dzień świadomości, aby pomóc przeżyli samobójstwo nadal w ich leczeniu. Krajowe przeżyli http://www.tanie-tlumaczenia.pl Suicide Dzień został stworzony w 1999 roku przez USA Senator Harry Reid Nevada, który stracił ojca do samobójstwa. Każdy roku w listopadzie, AFSP sponsorów krajowych i globalnych zdarzeń do zapewnienie społeczności przeżył, aby wspólnie się o wsparcie, gojenie, informacje i empowerment. Rodzaj zaburzenia nastroju wystąpić nieznacznie różni się ryzyko samobójstwa. Dane pokazują, że 15 procent osób z jednobiegunowy depresja próba samobójcza, a 20 procent z dwubiegunowym próbie samobójstwo. Jak wspomniano w rozdziale 2, zaburzenia dwubiegunowe wykazywała nieco większy poziom ryzyka, niż zrobić patologicznego zaburzenia unipolarne w tym zakresie. Wielu uważa, dwubiegunowy doświadczenie jest takie, w którym mania, hipomanii lub stany mieszane dominują jakości życia, ale Faktem jest, że przeciętnie, ludzie z zaburzeniami dwubiegunowymi wydanie 50 procent czasu w epizodu depresji, a tylko 11 procent w maniakalnym lub Stan hipomaniakalny
Dodano: 2015-12-09 22:09:04 Zgłoś nadużycie
mila26
ja też nie pale ,ale bardzo trudno było mi rzucić
Dodano: 2012-01-06 23:02:31 Zgłoś nadużycie
bboybemybaby
fuj. nie palę/
Dodano: 2012-01-02 21:36:31 Zgłoś nadużycie
Malibu89
na szczęście nie jestem palaczką :)
Dodano: 2011-12-29 19:38:51 Zgłoś nadużycie
suz
Kochani. Polecam książkę A. Carr'a *Prosta metoda jak skutecznie rzucić palenie* - mnie pomogła - już 7 miesięcy bez :) Warto się też wspomóc się czytaniem artykułów, informacji na temat długotrwałych skutków palenia np. na http://tojefura.com oraz skorzystać z warsztatów psychologicznych w grupie - mnie one pomogły. Jestem wolna od tego paskudztwa i zdrowotnie, i finansowi - i Wam tego życzę. Pozdrawiam
Dodano: 2011-07-31 18:07:35 Zgłoś nadużycie
suz
Kochani. Polecam książkę A. Carr'a *Prosta metoda jak skutecznie rzucić palenie* - mnie pomogła - już 7 miesięcy bez :) Warto się też wspomóc się czytaniem artykułów, informacji na temat długotrwałych skutków palenia np. na http://tojefura.com oraz skorzystać z warsztatów psychologicznych w grupie - mnie one pomogły. Jestem wolna od tego paskudztwa i zdrowotnie, i finansowi - i Wam tego życzę. Pozdrawiam
Dodano: 2011-07-31 18:07:34 Zgłoś nadużycie
nana27
Rzuciłam !!!!! W styczniu tego roku. Postanowienie noworoczne:) !!!
Dodano: 2011-06-13 19:47:27 Zgłoś nadużycie
Mariola
Rzuciłam w ubiegłe wakacje. Polecam rzucać właśnie gdy jest gorąco, bo wtedy mniej chce się palić, gdy na dworze 40'C ;D Poza tym ćwiczenia, zdrowa dieta i Pani alergolog jest zachwycona przy badaniu pojemności płuc ;D I nie śmierdzisz kiepem ;)
Dodano: 2011-05-15 21:25:05 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×