Wygraj walkę ze stresem

Życie bez niego jest praktycznie niemożliwe. Towarzyszy nam każdego dnia. Niekiedy trudno jest nam nad nim zapanować. Stres – poznaj go i nauczyć się go pokonać.

Wygraj walkę ze stresem

Każdego dnia stajemy przed licznymi wyzwaniami, spotykamy się z nowymi osobami, musimy poprowadzić ważną konferencję lub zabrać głos na szkolnej wywiadówce. Wszystkie te sytuacje mają wspólny mianownik, który się z nimi wiąże: stres. Jego definicja mówi, że jest to stan organizmu, który został wywołany działaniem fizycznego, chemicznego lub emocjonalnego bodźca. 

W większości przypadków stres wywołują sytuacje, z którymi do tej pory nigdy się nie spotkaliśmy, które są dla nas nowe, a tym samym nie bardzo wiemy, jak mamy sobie z nimi poradzić. Możemy rozróżnić aż cztery rodzaje stresu. Pierwszym jest stres fizyczny, który swoim zasięgiem obejmuje nasze ciało. Do jego głównych przyczyn zaliczyć możemy zmęczenie, niewyspanie, nadmierny wysiłek fizyczny. Dla naszego organizmu bardzo niebezpieczne są również wszelkiego rodzaju choroby przewlekłe, takie jak astma, nowotwory oraz cukrzyca.

Bardzo dużo osób odczuwa stres w pracy. Jest ona miejscem, gdzie najczęściej mamy kontakt z tym zjawiskiem. Przede wszystkim przyczyną jest stawianie sobie zbyt wysokich wymagań związanych ze służbowymi obowiązkami. Również sytuacja, w której to od nas wymaga się realizacji zadań, których wykonanie Wygraj walkę ze stresemjest ponad nasze siły, może prowadzić do powstawania permanentnego stresu, który jest niebezpieczny dla naszego zdrowia.

Ze stresem można, a nawet trzeba walczyć. Do najbardziej znanych form zmniejszania objawów stresu zaliczamy terapię lekową, homeopatię, relaksację, jak również długotrwały odpoczynek. Leki psychotropowe, jak również psycholękowe stosujemy w leczeniu różnego rodzajów lęków, panik, a także bezsenności. 

Dla osób, które nie mogą lub po prostu nie chcą stosować pigułek, zalecana jest terapia zastępcza w postaci fitoterapii. Polega ona na leczeniu z zastosowaniem ziół. W tym leczeniu możemy stosować całe zioła, albo wybrane ich elementy, takie jak np. liście, kwiaty lub korzenie.

Coraz bardziej popularną metodą radzenia sobie ze stresem staje się relaksacja. Dzięki niej możemy wyciszyć nasze myśli, zregenerować organizm, nabrać sił do dalszej pracy, poznać siebie i swoje wnętrze. Często spotykaną formą relaksacji jest naprzemienne napinanie oraz rozluźnianie poszczególnych grup mięśni. Jej autorem jest Jacobson. Zaleca się, aby do tej techniki dołączyć również intensywne myślenie o relaksujących obrazkach, takich jak np. piękne, górskie krajobrazy, błękitne niebo pełne białych chmur lub delikatne fale unoszące się po morzu.

Oprócz wymienionych powyżej metod leczenia stresu, możemy wymienić również śmiech. Jest to jedna z najszybszych i najskuteczniejszych form łagodzenie delikatnych form stresu. Wystarczy szczery śmiech przez kilka minut, aby rozluźnić organizm i wprawić się w dobry nastrój, który z pewnością udzieli się naszemu najbliższemu otoczeniu.



Tekst: Emilia Czaczkowska

Źródło: MilionKobiet.pl

Przeczytaj również:

Śmiech i skutki uboczne

Odpoczynek - co to takiego?

Więcej energii!


Dodał(a): Emilia Czaczkowska , Piątek 09.12.2011 (aktualizacja: 2011-12-12)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (3)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
basia4ab
A jak tu żyć bez stresu w dzisiejszych czasach.Artykuł jest bardzo ciekawy,a życie pokazuje nam jak trudno teraz żyć bezstresowo,spokojnie.Już małe dzieci się stresują,potem młodzieńcze lata też biegną ze stresem,a w dorosłym życiu, dopiero jesteśmy zestresowani.Brak,pracy,choroby,nieustający bieg,gonitwa,dokształcanie się i jak tu żyć bezstresowo.
Dodano: 2011-12-13 16:18:02 Zgłoś nadużycie
drzwi
Dlatego ważne są małe przyjemności
Dodano: 2011-12-10 21:24:33 Zgłoś nadużycie
niezapominajka123
Stres zawsze będzie, ale możemy go w pewnym stopniu zmniejszyć :)
Dodano: 2011-12-10 16:44:34 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×