Test na odporność

Wszyscy wokół kichają: rodzina, sąsiedzi, znajomi. Nie da się uniknąć kontaktu z fruwającymi wokół zarazkami. Nie wyrządzą ci jednak szkody, jeśli twoja tarcza obronna, czyli układ immunologiczny, działa bez zarzutu.

Test na odporność

1. Ile razy wciągu ostatnich 6 miesięcy miałaś infekcję?
A Nie pamiętam, kiedy byłam chora.
B Dopadł mnie niedawno jakiś katar czy kaszel, ale to nie była poważna infekcja i szybko sobie z nią poradziłam.
C Ciągle je miewam. Mam wrażenie, że ledwie wyleczę jedną infekcję, a już dopada mnie kolejna.

2. Jak często w ciągu ostatnich 12 miesięcy przyjmowałaś antybiotyki?
A Nie przyjmowałam.
B Raz czy dwa, ale stosowałam w trakcie oraz po kuracji probiotyki i leki osłonowe na żołądek.
C Kilka razy i nie zawsze chroniłam się za pomocą probiotyków.

3. Czy masz skłonność do alergii?
A Nie.
B Czasami zdarza się, że swędzą mnie oczy albo dostaję wysypki, kiedy zastosuję nowy kosmetyk, ale te objawy mijają szybko.
C Mam z nią problem od dawna. Cierpię na alergiczny nieżyt nosa (lub astmę, atopowe zapalenie skóry itp.), przyjmuję leki antyhistaminowe oraz sterydy.

4. Ile masz lat?
A Mniej niż 50.
B 50-60.
C Powyżej 60.

5. Czy cierpisz na jakieś choroby przewlekłe (cukrzyca, nadciśnienie etc.)?
A Nie.
B Nie, ale w mojej rodzinie zdarzały się takie choroby.
C Tak.

6. Odchudzałaś się ostatnio?
A Nie mam problemów z nadwagą, nie odchudzam się.
B Od czasu do czasu staram się zrzucić kilka kilogramów, ale stosuję rozsądne diety, nie są to drastyczne głodówki.
C Ciągle jestem na jakiejś diecie. Ostatnio również testowałam kurację, którą poleciły mi koleżanki.

7. Czy uprawiasz regularnie sport?
A Tak. Kiedy myślę o spacerze, przejażdżkach rowerowych czy fitnessie, mam ochotę założyć dres i wyruszyć na wyprawę za miasto albo do klubu fitness.
B Od czasu do czasu dzieciom udaje się wyciągnąć mnie z domu, ale sport nigdy nie był moją pasją.
C Wolę zawinąć się w ciepły koc i spokojnie obejrzeć „Taniec z gwiazdami” w telewizji.

8. Czy często przebywasz na świeżym powietrzu?
A Codziennie chodzę na spacery, a weekendy najchętniej spędzam na wyprawach rowerowych.
B Pracuję w biurze, potem spędzam czas w domu, ale staram się wychodzić na spacery z dziećmi i psem tak często jak to możliwe.
C Zwykle jestem na powietrzu wtedy, kiedy biegnę do autobusu albo wychodzę do sklepu po zakupy.

9. Jak oceniasz swoją pracę?
A Daje mi mnóstwo satysfakcji oraz wystarczająco dużo pieniędzy, że często wyjeżdżam na fajne wakacje. Mam też wolne weekendy.
B Praca jak praca. Dobrze, że jest, ale zabiera mi za dużo czasu i wolałabym robić w życiu co innego.
C Jest ogromnie stresująca. Nie pamiętam, kiedy ostatnio byłam na urlopie, bo ciągle mam zaległości.

10. Jaki jest twój status rodzinny?
A Mam kochającą rodzinę.
B Mam rodzinę, ale nie układa się w niej zbyt dobrze.
C Jestem singlem.

11. Czy często przebywasz w klimatyzowanych pomieszczeniach?
A Tylko od czasu do czasu. Wolę wietrzyć pomieszczenia i otwierać okna,niż włączać klimatyzator.
B Dość często. Nie da się jej uniknąć np. w pracy.
C Często. Boli mnie wówczas głowa, pieką oczy i zdarza się, że jest mi duszno.

12. Czy zdarza ci się palić papierosy?
A Nie palę i nigdy nie paliłam.
B Wszyscy wokół palą,więc i ja czasem sięgnę po papierosa dla towarzystwa.
C Palę od lat paczkę papierosów dziennie, a gdy pracuję do późna, nawet więcej.

13. Jak często pijesz alkohol?
A Tylko podczas szczególnych uroczystości. Wybieram słabe alkohole, takie jak wino.
B Od czasu do czasu wypiję coś mocniejszego.
C Tak, niemal codziennie.

14. Jakie jest twoje zdanie na temat witamin?
A Są ogromnie ważne! Więc staram się, żeby w moim jadłospisie ich nie zabrakło. Teraz co prawda na straganach brakuje świeżych warzyw i owoców, ale przecież są mrożonki i cytrusy.
B Oczywiście, że są ważne, ale nie mam czasu, żeby starannie dobierać składniki każdego posiłku. Często jadam na mieście albo zamawiam do domu pizzę. Zwykle jednak mam pod ręką jakieś warzywa i owoce. Czasami sięgam też po preparaty witaminowe.
C Są przereklamowane. Większość z nich nasz organizm potrafi wytworzyć sam, więc nie przejmuję się nimi.

15. Czy dobrze sypiasz?
A Tak. Śpię ok. 8 godzin dziennie i budzę się rześka jak skowronek.
B Zdarza mi się zarwać noc z powodu imprezy.
C Często nie śpię. Bywa, że w nocy długo przekręcam się z boku na bok i nie mogę zasnąć. Rano wstaję rozbita i niewyspana.

NASZ EKSPERT
dr n.med. Paweł Grzesiowski, specjalista immunolog. Pomógł nam przygotować pytania do testu i opracować wskazówki dla tych, którzy mają osłabiony system odpornościowy.

PUNKTACJA
A–2 punkty
B–1 punkt
C– 0 punktów

ROZWIĄZANIE

Od 0 do 10 punktów
Stan alarmowy! Twój układ immunologiczny potrzebuje natychmiastowej pomocy. Najlepiej zgłoś się do swojego lekarza rodzinnego i razem przygotujcie strategię, jak wzmocnić twoją odporność. Być może opracuje dla ciebie specjalną dietę, zapisze preparaty wzmacniające, pomoże zwalczyć nałogi. Od dziś jednak zacznij przede wszystkim właściwie się odżywiać. Żeby układ immunologiczny działał sprawnie, musi regularnie otrzymywać różnorodne minerały i mikroelementy pochodzące ze zdrowego jedzenia. Wówczas potrafi w ciągu godziny wyprodukować nawet 10 milionów przeciwciał, które wyszukają i zniszczą atakujące cię bakterie czy wirusy. Naucz się też walczyć ze stresem, który osłabia cały organizm. Wypróbuj jogę, masaże relaksacyjne, kąpiele uspokajające albo poproś o pomoc psychoterapeutę. Jeśli źle  śpisz, twoje ciało nie ma czasu, aby zregenerować siły. Pamiętaj, że późne jedzenie, picie alkoholu i palenie papierosów zaburzają rytm snu. Pokochaj spacery.  U osób spacerujących około pół godziny dziennie przez 5 dni w tygodniu stwierdzono podwyższoną liczbę komórek odpornościowych.


Od 11 do 20 punktów
Nie jest źle! Ale codzienne kłopoty, stres i ciągły brak czasu, żeby zaopiekować się sobą,dają ci się we znaki.Zapomnij teraz o odchudzaniu. Odżywiaj się regularnie (5 posiłków dziennie) i zdrowo. Nie daj się też jesiennej chandrze. Biegaj razem z przyjaciółmi w parku, jedź z nimi na wycieczkę rowerową albo wybierz się do kina na dobrą komedię. Dowiedziono, że układ immunologiczny osób towarzyskich, otoczonych przyjaciółmi, funkcjonuje o 20 proc.lepiej niż ludzi zamkniętych w sobie i samotnych! Pozytywne emocje wyzwalane śmiechem obniżają poziom hormonów stresu, a zwiększają ilość komórek odpornościowych. Życie nie jest zbyt zabawne? Zapomnij o polityce i kryzysie. Pobaw się z dziećmi albo przytul kota.Wyjdzie ci to na zdrowie.


Od 21 do 30 punktów

Wspaniale! Twój organizm jest w świetnej formie i jesienne słoty oraz kaszlący sąsiedzi ci niestraszni.Doskonale wiesz, co to zdrowy tryb życia, i potrafisz o siebie zadbać. Teraz, kiedy jesienne dni sprzyjają zachorowaniom, dbaj o siebie wyjątkowo starannie. Czy wiesz, że co kilka dni organizm wymienia wszystkie komórki odpornościowe? Wystarczy więc przez jakiś czas źle się odżywiać, by zaburzyć mechanizmy obronne organizmu.

Tekst: Dorota Mirska-Królikowska




Dodał(a): Redakcja , Wtorek 15.03.2011 (aktualizacja: 2011-07-12)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×