Trzymaj cukier w ryzach

Jeśli ważysz trochę za dużo, miewasz ataki głodu i huśtawkę nastrojów, to znak, że wkrótce możesz mieć problem z cukrzycą.Jeszcze dziś dasz rade temu zapobiec.

Trzymaj cukier w ryzach

Trzymaj cukier w ryzach

 

Uważasz, że jesteś za młoda, by o tym myśleć? Owszem, cukrzyca typu II dotyka głównie osób po pięćdziesiątce, ale to nie grypa, którą łapie się z dnia na dzień. Na to, by się pojawiła, każda z nas pracuje przez wiele lat. Lekarze nie pozostawiają złudzeń – głównym winowajcą nie są geny, tylko zła dieta, konsekwentnie "przestrzegana"
przez długi czas, oraz brak ruchu. Dlatego coraz częściej cukrzyca typu II diagnozowana jest u młodych ludzi

Nie zawsze krzepi

Choć wydaje się, że prawie każda Polka jest na diecie odchudzającej, statystyki pokazują co innego. Połowa Polaków po 20. roku życia cierpi na otyłość. Oznacza to, że ich BMI (wskaźnik masy ciała) przekroczył 30, podczas gdy norma mieści się w granicach 19-25. Przyczyny są prozaiczne. Zjadamy dużo więcej, niż potrzebujemy, a to, co zwykle mamy na talerzu (i – co tu ukrywać – najbardziej lubimy), przyczynia się do podnoszenia poziomu cukru we krwi. Są to wszelkiego rodzaju słodkości, pieczywo i makarony z białej mąki oraz żywność typu fast food. Zawierają one dużo węglowodanów, które dostarczają organizmowi energii, jednak akurat te nie służą nam dobrze. Lepsze są węglowodany z kaszy czy pieczywa pełnoziarnistego, które organizm rozkłada na glukozę powoli i stopniowo dostarcza do komórek. Natomiast gdy do żołądka trafia landrynka, posłodzona kawa czy drożdżówka, efekt jest piorunujący!

Sacharoza i skrobia, którą te produkty zawierają, błyskawicznie przedostaje się do krwi. Zmusza to trzustkę do zwiększenia produkcji insuliny potrzebnej do zagospodarowania tego nadmiaru. Gdy insulina zrobi swoje, poziom cukru we krwi gwałtownie maleje i... natychmiast mamy ochotę na coś słodkiego. Na dodatek jedząc słodkie produkty, czujemy się szczęśliwsze, bo cukier powoduje uwalnianie się dopaminy w mózgu, a ta aktywuje ośrodek przyjemności. I co tu się dziwić naszej namiętności do słodyczy... Jeżeli ta sytuacja powtarza się często, wpadamy w pułapkę uzależnienia. Jemy coraz więcej, waga systematycznie rośnie, nadprodukcja insuliny staje się normą, a komórki na nią obojętnieją. Cukier pozostaje we krwi. Do drzwi puka cukrzyca.      

Jest na to sposób

Jedyne, co nam pozostaje, to spróbować odzyskać kontrolę nad apetytem. Spożywać to, co pozwoli się najeść, nie wywołując insulinowego szaleństwa w organizmie, i sprawi, że waga w końcu przestanie rosnąć. Prawie każda z nas przynajmniej słyszała o indeksie glikemicznym. To wskaźnik pokazujący, jak produkt węglowodanowy, np. bułka, batonik, banan czy marchewka, wpływa na podniesienie poziomu cukru we krwi. Im wyższy ma indeks (w skali do 100), tym bardziej jest szkodliwy. Podział produktów według tej skali stanowił punkt wyjścia słynnej diety Montignaca. Jest też powszechnie stosowany przez dietetyków przy opracowywaniu jadłospisów dla chorych na cukrzycę.

Przed kilkoma laty niemiecki naukowiec dr Nicolai Worm opracował i opatentował własną dietę. Ma ona nie tylko zapobiegać cukrzycy i chorobom układu krążenia, ale też skutecznie likwidować nadwagę. Zdaniem dr. Worma uwzględnienie w diecie samego indeksu glikemicznego to tylko połowa sukcesu. Dla zapewnienia zdrowia i i odzyskania szczupłej sylwetki ważne są odpowiednie proporcje między składnikami posiłków oraz ich właściwy wybór.Dieta LOGI (Low Glycemic and Insulnemic Index) zakłada, że produkty węglowodanowe o niskim indeksie glikemicznym (czyli warzywa i owoce) powinny dostarczać 30 proc. energii, zdrowe tłuszcz– 45 proc., zaś białka – 25 proc. (Uwaga tłuszcze są wysokokaloryczne, stąd ich duży udział procentowy. Łyżka oliwy dostarcza dwa razy więcej kalorii niż talerz warzyw Ty też możesz zastosować podobną dietę.

Menu dla Ciebie - schudniesz i obniżysz poziom cukru we krwi

DZIEŃ I

  • Śniadanie
Owoce z jogurtem: 2/3 szklanki mrożonych jagód i truskawek polej jogurtem naturalnym (kubeczek), posyp płatkami migdałowymi. Do picia: woda z miętą i cytryną.

  • II śniadanie

Sałatka z brokułów i papryki: Brokuł oczyść i przez 2-3 minuty gotuj w zakwaszonej cytryną wodzie. Drobno pokrój, wymieszaj z kawałkami żółtej i zielonej papryki(po 1/4 sztuki) i 70 g sera typu feta light.Dopraw ziołami, polej 2 łyżkami majonezu.Zjedz z kromką chleba pełnoziarnistego.

  •   Przekąska

Sałatka owocowa: Brzoskwinię i jabłko pokrój w kostkę, dodaj 1/2 szklanki mrożonych malin i kilka orzechów włoskich.

  • Obiadokolacja

Kurczak z fasolką i sałatką caprese:100 g piersi kurczaka obsyp ziołami i zgrilluj.Zjedz ze szklanką ugotowanej na parze fasolki szparagowej oraz z pomidorem i kulką mozzarelli, skropionymi łyżką oliwy

DZIEŃ II

  • Śniadanie

Owsianka: 3 łyżki płatków owsianych gotuj ok. 5 minut w szklance mleka (0,5 proc.). Pod koniec gotowania dodaj 2 pokrojone morele (świeże lub suszone) i kilka orzechów laskowych. Do picia: zielona herbata.

  • II śniadanie

Kolorowa sałata: 1/2 główki sałaty wymieszaj z kilkoma startymi rzodkiewkami,dymką, pokrojonym w paski plastrem gotowanej szynki. Dodaj łyżkę jogurtu naturalnego, posyp posiekanym koperkiem i garścią grzanek z chleba pełnoziarnistego.

  • Przekąska

Sałatka ze szpinakiem: Jajko na twardo i pomidor pokrój. Dodaj pokruszony plaster sera pleśniowego i garść liści świeżego szpinaku. Skrop octem balsamicznym.

  • Obiadokolacja

 Dorsz z jabłkami: 150 g filetu z dorsza natrzyj przyprawami i sokiem z cytryny.Posyp płatkami migdałowymi, owiń w folię i upiecz. Do ryby uduś jabłko z masłem i majerankiem. Zjedz z kromką razowca i sałatą skropioną oliwą i sokiem z cytryny.


Dodał(a): Magdalena Milewska , Poniedziałek 09.07.2012 (aktualizacja: 2012-07-08)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×