Weź rozwód ze słodyczami

„Przestań zajadać się ciasteczkami” – słyszysz i czytasz w wielu poradnikach zdrowotnych. Tylko że ty nie wyobrażasz sobie dnia bez ulubionego batonika… Spróbuj więc swój apetyt na słodycze trochę oszukać.

Weź rozwód ze słodyczami


Wiele razy obiecywałaś sobie, że ograniczysz słodkości. Ale to niełatwe, bo cukier aktywuje receptory beta-endorfin w mózgu, te same, które są uruchamiane przez heroinę i morfinę. Działa więc jak narkotyk. Nic dziwnego, że trudno ci się od niego uwolnić. Warto jednak spróbować, bo nadmiar cukru prowadzi do otyłości, cukrzycy i wielu innych chorób metabolicznych. Jak zerwać z nałogiem? Stopniowo ograniczaj produkty z dużą zawartością cukru i ulubione słodkie przekąski zastępuj zdrowszymi.

Weź rozwód ze słodyczami
Unikaj jak ognia


Cukier znajduje się nie tylko w takich produktach, jak ciasta, batony, ciasteczka i cukierki. Musisz je ograniczyć, ale nie one jedne stanowią problem. Cukier jest niemal we wszystkich gotowych potrawach i w produktach, które do słodyczy na pewno nie należą. Postaraj się powoli eliminować je z jadłospisu.

Ogranicz jedzenie keczupu, musztardy, gotowych sosów, majonezu, grzybów marynowanych, ogórków konserwowych i innych przetworów. Sporadycznie też sięgaj po salami, parówki i inne wędliny. Często cukier występuje pod różnymi nazwami, takimi jak: sacharoza, glukoza, fruktoza, laktoza lub syrop. Ten ostatni może być składnikiem pieczywa, także ciemnego – warto więc uważnie czytać etykiety umieszczone na produktach. Słodki dodatek zjadasz także w śniadaniowej porcji musli, owocowych serkach, jogurtach i mlecznych deserach. Cukier znajdziesz w większości soków i w napojach gazowanych. Nawet lekarstwa i kolorowe witaminy nie są go pozbawione. Pełni tam funkcję środka konserwującego i wzmacniającego smak. Dziennie powinnaś zjadać nie więcej niż 20 g cukru (4 łyżeczki).

Tekst: Iza Czajka, fizjolog żywienia


Dodał(a): Redakcja , Piątek 30.12.2011 (aktualizacja: 2011-12-30)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (2)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
mila26
ja już dawno wziełam
Dodano: 2012-01-06 23:01:11 Zgłoś nadużycie
Malibu89
raz na jakiś czas można zgrzeszyć ;)
Dodano: 2012-01-02 00:28:42 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×