Wiosenna odnowa - zobaczcie, jak rozbudzić organizm

Jak dietetycznie przygotować nasz organizm na nadejście wiosny i lata? Mamy dla was porady rodzinnego dietetyka klinicznego.

Wiosenna odnowa - zobaczcie, jak rozbudzić organizm

Często podczas rozmów z pacjentami, kiedy zadaję pytanie, jakie warzywa sezonowe powinni jeść zimą, słyszę: pomidory, sałata, rzodkiewki, ogórki, itd... Tylko, czy to są dla nas sezonowe warzywa? Oczywiście, że nie!
Uprawiane w Hiszpanii albo Chile, transportowane tysiące kilometrów, nie mają wartości odżywczych, których rośliny nabierają, gdy powoli dojrzewają na słońcu i produkują związki organiczne z soli mineralnych czerpanych z podłoża. Dodatkowo muszą być solidnie opryskane różnymi substancjami, żeby się nie zepsuły w drodze.

Warto więc wrócić do tego, co było sezonowym warzywem naszych babć.

I nagle okazuje się, że pomysłów jest całkiem sporo. Wszystkie rośliny okopowe: marchewka, pietruszka, seler, buraczki. Dostępny jest świeży, zbierany zimą jarmuż. I mamy wszelkiego rodzaju zaprawy, a wśród nich wyróżniają się kiszonki, ponieważ poza oczywistymi składnikami, które pochodzą z roślin, które kisimy, mają również bardzo korzystne dla nas bakterie kwasu mlekowego. Wspierają naszą odporność, wspomagają trawienie, ułatwiają przyswajanie różnych składników odżywczych i biorą udział w produkcji np. witaminy K w naszym przewodzie pokarmowym.
A prawidłowe bakterie w przewodzie pokarmowym wpływają nawet na nasz nastrój! Jak wykazały badania, osoby jedzące dużo kiszonek rzadziej cierpią na depresję i stany lękowe. 

Biegnijcie sprawdzić, czy macie w kuchni kiszonki. 



Źródło: mat. opracowała Katarzyna Błażejewska
rodzinny dietetyk kliniczny, psychodietetyk
autorka książek: "Koktajle dla zdrowia i urody"
Foto: Thinkstock

Zobaczcie także: 




Dodał(a): Agnieszka Pulikowska , Piątek 29.01.2016 (aktualizacja: 2016-01-29)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×