Woda przyjacielem Twojego dziecka!

Ciało dorosłego człowieka w 60 % składa się z wody, dziecka w 75 %, a u noworodka woda stanowi nawet 94 %. Utrata 3% wody z organizmu powoduje zmęczenie, natomiast ubytek 10% zagraża życiu. Choć dziecko jest mniejsze, jego zapotrzebowanie na wodę jest większe, wynosi od 10 do 15 % masy ciała. Jak mówi stare, polskie przysłowie: czym skorupka za młodu nasiąknie, tym na starość trąci. Ważne, by od najmłodszych lat wpajać dziecku zdrowe nawyki, m.in. picia wody.

Woda przyjacielem Twojego dziecka!

Woda przyjacielem Twojego dziecka!


Woda jest niezbędna do życia, ponieważ w organizmie pełni wiele istotnych funkcji. Do podstawowych należą:regulacja temperatury ciała, transport substancji odżywczych,  rozpuszczanie związków powstających w reakcjach metabolicznych oraz dostarczanie składników mineralnych i tlenu do wszystkich komórek. Organizm człowieka nie magazynuje wody, dlatego istnieje konieczność stałego jej uzupełniania. Należy to robić sukcesywnie przez cały dzień. Odczuwalne pragnienie informuje o znacznym spadku płynów w naszym ciele i może być pierwszą oznaką odwodnienia. U dzieci nawet niewielkie odwodnienie powoduje bóle głowy czy zaburzenia koncentracji. Soki i słodkie napoje nie powinny w diecie dziecka zastępować czystej wody. Zbyt częste ich spożywanie przyczynia się do powstawania otyłości, wiąże się też z ryzykiem wystąpienia biegunki fermentacyjnej oraz bolesnych wzdęć brzucha. Gazowane, kolorowe oranżady i kole zawierają kwas fosforowy, który wypłukuje wapń z kości, powodując zaburzenia wzrostu i rozwoju dziecka.

Instytut Żywności i Żywienia opracował specjalne normy zalecanego spożycia wody na dobę:
- niemowlęta – do 800 ml
- dzieci w wieku 1-3 lat – 1300 ml
- dzieci w wieku 4-6 lat – 1700 ml
- dzieci w wieku 7-9 lat – 1900 ml
- dziewczęta 10-12 lat – 2100 ml, chłopcy – 2400 ml
- dziewczęta 13-15 – 2200 ml, chłopcy – 3000 ml
- dziewczęta 16-18 – 2300 ml, chłopcy – 3300 ml

Odpowiednia woda, to źródło cennych pierwiastków m.in. magnezu i wapnia, których niedobór uniemożliwia prawidłowy rozwój ciała i umysłu młodego człowieka. Magnez uczestniczy w ponad połowie procesów biochemicznych, jakie w każdej chwili zachodzą w naszym organizmie. Wspomaga pracę mózgu i jest niezbędny dla odpowiedniego funkcjonowania układu nerwowego. Ubytek tego pierwiastka objawia się u dziecka nadpobudliwością psychoruchową, agresją, częstymi zmianami nastroju, problemami z zapamiętywaniem i ogólnym osłabieniem. Wapń to oczywiście podstawowy budulec kości i zębów, a jego niewystarczająca ilość ryzyko krzywicy. Najwięcej makro i mikroelementów znajduje się w wodach wysoko zmineralizowanych, które można pić już od 3 roku życia. Zawierają one od 1500 do 4000 mg składników mineralnych na litr. Takie informacje widnieją na każdej etykiecie, warto je czytać, by świadomie wybierać  najlepszą wodę dla dziecka i dla całej rodziny.

Źródło/Foto: Mat. prasowe


Dodał(a): Magdalena Tokarczyk , Wtorek 17.06.2014 (aktualizacja: 2014-06-17)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Anonim
U dzieci trzeba wyrabiać nawyk picia wody od młodości. Rozszerzenie tego artykułu (powyższego) znajdziecie tutaj http://www.pij-wode.pl/blog/jak-zachecic-dziecko-do-picia-wody)
Dodano: 2014-07-02 11:53:52 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×