Wrogowie i sprzymierzeńcy odporności

Układ immunologiczny chroni Cię przed atakiem wirusów i bakterii. Gdy funkcjonuje dobrze, niestraszne Ci grypa ani angina. Ale jeśli go zaniedbasz, wystarczy lekki przeciąg i infekcja gotowa. Sprawdź co wzmacnia odporność a co ją osłabia.

Wrogowie i sprzymierzeńcy odporności

Twój organizm jest jak twierdza, na którą wciąż nacierają zarazki. Pierwszą linię obrony stanowią skóra i błona śluzowa w nosie oraz jamie ustnej – starają się nie wpuścić ich do wnętrza organizmu. Kwasy żołądkowe zwalczają bakterie znajdujące się w pokarmie. Jeżeli szkodliwe mikroorganizmy zdołają się przez nie przedostać, natkną się na drugą
linię obrony: armię krwinek białych, które je zabijają, i fagocytów, które je pożerają (ty masz już wówczas pierwsze objawy infekcji). Jeśli i ci obrońcy zawiodą, organizm zaczyna produkować dodatkowe armie białych ciałek (trzecia linia obrony), w tym limfocytów, które produkują specjalistyczną broń: przeciwciała (atakują określony rodzaj wrogiego organizmu). Wtedy objawy choroby są już silniejsze. Podpowiemy ci, jak wspierać swoich obrońców, by nie dopuścić do infekcji.

Leki jak szczepionki

Jeśli jesteś osłabiona i cierpisz na nawracające zakażenia dróg oddechowych (w tym uszu, zatok, nosa, gardła, oskrzeli i płuc) albo nie możesz poradzić sobie z częstymi infekcjami układu moczowego, lekarz może przepisać ci preparaty stymulujące układ immunologiczny. Zawierają one nieszkodliwe dla człowieka cząsteczki bakterii lub wirusów.Dzięki nim organizm uczy się, jak zwalczać "prawdziwe" zarazki. Specyfik może być podawany w formie zastrzyku, w kapsułkach lub w aerozolu. Terapię lekarz dobiera indywidualnie i może ona trwać nawet kilka miesięcy. Dlatego warto zacząć ją jeszcze przed zimą.

Pomagają

Wietrzone mieszkanie. Brak wentylacji w domu i zbyt wysoka temperatura doprowadzają do przesuszenia śluzówek, które nie mogą bronić organizmu przed zarazkami. Otwieraj okna, żeby wyleciały na dwór, ale uważaj na przeciągi!

Kontakt z ludźmi. Osoby towarzyskie mają o 20 proc. lepszą odporność niż osoby samotne.

Ubranie odpowiednie do pogody. Kiedy jest zimno, nie zapominaj o czapce: przez głowę tracimy najwięcej ciepła. Ale nie ubieraj się też za ciepło – to "rozleniwia" układ termoregulacyjny organizmu i nie chroni przed skokami temperatury.

Śmiech. Powoduje, że organizm produkuje działające przeciwzapalnie hormony – endorfiny.

Zioła i preparaty wzmacniające (np. echinacea).Stosuj je przy pierwszych objawach infekcji.

Regularne posiłki. Organizm powinien o stałych porach otrzymywać różne witaminy, minerały i mikroelementy. Wtedy potrafi w ciągu godziny wyprodukować nawet 10 mln cząsteczek przeciwciał, które wyszukują i niszczą bakterie i wirusy.

Ruch na powietrzu. Osoby spacerujące pół godziny dziennie mają więcej komórek odpornościowych.

Cytrusy. Zawierają witaminę C (naturalny antyoksydant) oraz rutynę, które wzmacniają i chronią naczynia krwionośne przed przenikaniem wirusów do krwiobiegu. Witaminy z owoców i warzyw są łatwo przyswajane przez organizm.

Szkodzą

Papierosy. Wypalenie papierosa powoduje, że na 20 min dochodzi do porażenia rzęsek nabłonka, który wyścieła górne drogi oddechowe. Podrażniona i zniszczona przez dym ochronna błona nie może bronić układu oddechowego.

Gwałtowne odchudzanie.Zawsze szkodzi, a najbardziej jesienią! Tak osłabia organizm, że łatwo poddaje się on infekcjom.

Stres. Amerykańscy badacze odkryli, że jeden z hormonów stresu, kortyzol, upośledza aktywność niektórych białek. Dlatego powoduje przedwczesne starzenie się komórek odpornościowych i osłabienie organizmu.

Pracoholizm. Jak każde uzależnienie przeciąża organizm i bardzo go osłabia.

Tłusta dieta.
Nie dodaje sił ani nie rozgrzewa, ale zaburza działanie obronne krwinek białych.

Antybiotyki. Oprócz bakterii chorobotwórczych niszczą też dobre bakterie wspomagające odporność. Czasami jednak leki te są niezbędne. Jeśli musisz je brać, chroń florę jelit, stosując probiotyki. Nie łykaj antybiotyków przy infekcjach wirusowych.

Alkohol. Hamuje działalność niektórych białek i utrudnia organizmowi obronę przed bakteriami.

Brak snu. Jeśli śpisz za mało, nasilają się procesy zapalne w organizmie. Angielscy badacze dowiedli też, że osoby, które śpią krótko (poniżej 7 godz. dziennie), częściej się przeziębiają, zapadają na infekcje górnych dróg oddechowych.

Autor: Dorota Mirska-Królikowska
Konsultacja: dr n. med. Paweł Grzesiowski,
ekspert ds profilaktyki zakażeń





Dodał(a): Ola Rostkowska , Poniedziałek 29.08.2011 (aktualizacja: 2011-08-29)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
kobieta
Nie lubię szpitali, lekarzy...
Dodano: 2011-08-31 14:46:20 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×