ZADBAJ O SWÓJ KRĘGOSŁUP W SEZONIE LETNIM!

Z mgr fizjoterapii - SZYMONEM SZEWCZYKIEM - rozmawiamy m.in. o tym, jak skutecznie zapobiegać bólom kręgosłupa oraz w jaki sposób dbać o zachowanie prawidłowej postawy ciała na co dzień.

krgoslup.jpg

Angelika Łuszcz: Jak należy postępować w przypadku wystąpienia dolegliwości bólowych? Gdzie szukać pomocy?

Szymon Szewczyk: Zazwyczaj, w pierwszej kolejności, udajemy się do ortopedy, gdzie po długim okresie oczekiwania zostaje zlecona seria badań, mających na celu ustalenie przyczyny bólu. Następnie czekamy na wynik, zatem proces diagnostyki siłą rzeczy przedłuża się. Finalnie jednak, kierowani jesteśmy na serię zabiegów do fizjoterapeuty. Sugerowałbym zatem, w takiej perspektywie, zastosować kolejność odwrotną.

A.Ł.: W jaki sposób powinniśmy dbać o kręgosłup na co dzień? 

Sz.Sz.: Przede wszystkim należy przestrzegać tzw. higieny kręgosłupa. Szeroko rozumiana higiena kręgosłupa - najprościej rzecz ujmując - polega na ograniczeniu dźwigania, rozkładaniu równomiernym obciążeń, czyli przykładowo: wybieramy plecak zamiast torby na jedno ramię, a zakupy nosimy proporcjonalnie w dwóch rękach. Musimy także pamiętać, że ważnym czynnikiem jest komfortowe obuwie. Co więcej, powinniśmy unikać długotrwałych pozycji siedzących, a w wolnej chwili wybrać się na basen.

A.Ł.: Czy zatem podczas bólu kręgosłupa wskazana jest pozycja leżąca czy siedząca?  Jaka jest prawidłowość?

Sz.Sz.: Podczas dolegliwości ze strony kręgosłupa powinno wyeliminować się pozycje bólowe, w większości przypadków będzie nią pozycja siedząca. Najlepiej leżeć w pozycji bezbólowej.  Natomiast pozycja siedząca, ze względu na układ biochemiczny ciała, nie jest wskazana. Ale nie należy jej mylić z pozycją krzesełkową, będącą przeciwbólową pozycją.

A.Ł.: Jak postępować kiedy dolegliwości ze strony kręgosłupa pojawią się podczas urlopu/wakacji? 

Sz.Sz.: Na pewno nie powinno stosować się technik tzw. nastawiania kręgosłupa, manipulacji. W pierwszej kolejności należy wyeliminować czynnik, który spowodował dolegliwość. Następnie położyć się w najbardziej komfortowej pozycji, na twardej powierzchni, znaleźć pozycje bezbólową (antyalgiczną). Jeśli dolegliwości są mocne, sięgnąć po leki z grupy niesterydowych przeciwzapalnych (ale to w stanach intensywnego bólu), a na bóle wakacyjne wybrać bezpieczne leki przeciwbólowe dostępne w aptekach, również w formie plastrów. Jeśli ból kręgosłupa występuje z promieniowaniem do kończyny dolnej lub pośladka, to wtedy najdogodniejsza będzie pozycja przeciwbólowa, która złagodzi objaw. Najczęstsze pozycje: embrionalna i krzesełkowa. Przy pobolewaniu w okolicach lędźwiowych warto rozgrzać mięśnie pod prysznicem.

A.Ł.: Czym kierować się przy wyborze maści? 

Sz.Sz.: Ogólna zasada jest taka, że im rzadsza konsystencja maści tym lepsze wchłanianie do krwiobiegu, dlatego zaleca się żele albo aerozole (maści w płynie).

A.Ł.: Jakich pozycji należy wystrzegać się podczas snu?

Sz.Sz.: Metody Mulligana wskazują na to, że pozycja na brzuchu jest najmniej odpowiednia. Istotne jest jednak to, na czym się śpi. Twardy materac i poduszka ortopedyczna, wykonana z odpowiednich materiałów – to podstawa dobrego snu.

A.Ł.: Czy podczas pływania (np. w morzu bądź w jeziorze) możemy uszkodzić kręgosłup?

Sz.Sz.: Podczas pływania amatorskiego, rekreacyjnego nie uszkodzimy kręgosłupa, wręcz przeciwnie - pływanie jest formą rehabilitacji, a szczególnie pływanie na plecach. Pływanie wyczynowe, czy też jakikolwiek sport wyczynowy nie jest wskazany dla zdrowia. Istotne jest jednak w tym kontekście także to, że pływanie nie uszkodzi kręgosłupa, jedynie może pogłębić pewne dysfunkcje.

A.Ł.: Czy problemy z kręgosłupem uniemożliwią jazdę na rowerze? 

Sz.Sz.: Zacznijmy może od tego, że jazda na rowerze stacjonarnym jest późną formą rehabilitacji kręgosłupa po zabiegu operacyjnym – więc w takim przypadku jest ona istotna. Jeśli zaś mowa o rowerach niestacjonarnych, to wskazane są tzw. holenderki, rowery miejskie, na których przyjmujemy pozycję z wyprostowanymi plecami.  W przeciwieństwie do typowych rowerów górskich, gdzie pozycja ciała jest mocno zgięta do przodu.

A.Ł.: Czy silny, długo utrzymujący się stres może wywołać dolegliwości ze strony kręgosłupa?

Sz.Sz.: Zdecydowanie tak! Napięcie wywołane stresem kumuluje się często w mięśniu czworobocznym. Najczęściej w odcinku szyjnym, ale nie tylko. Stres z całą pewnością przyczynia się do wystąpienia dolegliwości bólowych. 

A.Ł.: Czy pracując przy komputerze można uniknąć bólu pleców? 

Sz.Sz.: Praca przy komputerze odbywa się najczęściej w pozycji siedzącej, która nie jest wskazana, szczególnie u ludzi z dolegliwościami kręgosłupa, jeżeli już musimy pracować w tej pozycji należy robić przerwy, co 45 minut, podczas których należy wstać i zrobić parę kroków. Na zachodzie coraz bardziej powszechne są biura, w których praca odbywa się na stojąco przy specjalnych biurkach. Istnieją też ćwiczenia dla osób pracujących przy biurku i warto, aby terapeuta po konsultacji z taką osobą dobrał odpowiedni zestaw ćwiczeń, który należy wykonywać podczas dnia pracy.

A.Ł.: Czy przy skrzywieniu kręgosłupa ćwiczenia na siłowni są wskazane? 

Sz.Sz: Przy dysfunkcjach kręgosłupa ćwiczenia kulturystyczne nie są wskazane. Natomiast odpowiednio dobrany zestaw ćwiczeń może być wręcz pomocny w leczeniu danej dysfunkcji.

A.Ł. Czy masaż pomaga w pozbyciu się zakwasów?

Sz.Sz.: Masaż pomaga rozluźnić spięte mięśnie i łagodzi dolegliwości bólowe, również te towarzyszące zakwasom. Jest to jedna z metod radzenia sobie z zakwasami.

A.Ł. Dziękuję za rozmowę. 

Szymon Szewczyk.jpg

mgr fizjoterapii - Szymon Szewczyk 

tekst: Angelika Łuszcz, zdjęcie: Mateusz Zwoliński, fot.: Thinkstock

Zobacz też:


Dodał(a): Katarzyna Rydz-Korzenecka , Piątek 17.06.2016 (aktualizacja: 2016-06-17)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Anonim
ja po namowach zamówiłam slimcea. Po kuracji schudłam 13kg i nie miałam żadnego efektu jojo. Wystarczy nie wracać do starych nawyków żywieniowych. To klucz do sukcesu
Dodano: 2016-06-21 11:51:10 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×