Zdrowe podjadanie między posiłkami

Zjadłaś dwudaniowy obiad, a po kwadransie znów masz ochotę coś przekąsić? Nie potrafisz obejrzeć w kinie filmu bez popcornu? Na imprezie kuszą cię chipsy i słodycze? Sprawdź, czym zastąpić niezdrowe jedzenie!

Zdrowe podjadanie między posiłkami

Piątkowy wieczór. Wybierasz się na domówkę w gronie przyjaciół. Ktoś częstuje cię pachnącym kawałkiem sernika, przyjaciółka stawia koło ciebie miskę  chipsów, w dodatku grubo ciachanych. Masz świadomość tego, że nie są one zdrowe ani dietetyczne, jednak nie potrafisz odmówić. 



Sobota. W telewizji puszczają komedię romantyczną. - O kurcze, przecież masz jeszcze w lodówce pół butelki ulubionego słodkiego wina. Suszona śliwka i kawałki czekolady... Gdzieś tu były jeszcze te rurki z kremem orzechowym, które kupiłam kilka dni temu. No, nareszcie można oglądać film...



Niedziela. Obiad u rodziców. Po dwudaniowym posiłku mama częstuje cię jeszcze kawałkiem tortu. Bierzesz, bo przecież własnej matce nie można odmówić. Pycha! To może dokładka? W sumie, jak się powiedziało A, to ... Myślisz, że masz słabą wolę? Niekoniecznie. Po prostu nie wiesz, czym zastąpić niezdrowe produkty,  a bez przekąski nie potrafisz się obejść.



Poniedziałek, wtorek, środa, czwartek... i tak przez cały tydzień. Każdego dnia jesteśmy wystawiane na próbę niepodjadania pomiędzy posiłkami. Niestety, aby utrzymać prawidłową wagę i zachować organizm w zdrowiu powinniśmy zjadać 4- 5 posiłków dziennie: śniadanie, drugie śniadanie, obiad, podwieczorek oraz kolację. Posiłki powinny być spożywanie w odstępach nie krótszych niż 3 godziny i nie dłuższych niż 5 godzin. Przy czym zakłada się, że nawet jabłko zjedzone cztery godziny po śniadaniu jest naszym drugim śniadaniem.

Zdrowe podjadanie między posiłkami



Niestety, bardzo ciężko jest każdego dnia stosować się do zaleceń dietetyków. Czy wiecie, że ponad 90% przyznaje się, że podjada między posiłkami?  W dodatku spożywane przekąski to w większości przypadków słodycze oraz fast-foody. Mają za zadanie poprawić nam humor, pocieszyć, kiedy jesteśmy w dołku, zająć czymś ręce przed telewizorem. Jednak nasze małe grzeszki nie zostaną nam darowane. Według naukowców takie podjadanie jest w stanie zwiększyć naszą wagę mniej więcej o 5-9 kg w ciągu roku!



Niestety, badania nie pozostawiają złudzeń. Określa się to np. terminem "podjadanie intuicyjne". Zdaniem lekarzy i dietetyków problem otyłości zaczyna się w głowie. Kiedy mamy problemy, zły dzień w pracy, chorujemy, wtedy szukamy pocieszenia w fast-foodach, słodyczach, chipsach. Dzieje się tak również wtedy, kiedy jesteśmy szczęśliwe. Wtedy ma miejsce proces "nagradzania" samych siebie. Usprawiedliwiamy się z kolejnej tabliczki czekolady, wmawiając sobie, że zasłużyliśmy na "małą przyjemność".


Bardzo trudno jest wyzbyć się złych nawyków. Jeżeli nie jesteśmy w stanie jeść tylko kilku podstawowych posiłków dziennie, warto postawić na zdrowsze zamienniki przekąsek, takie jak wafle ryżowe, orzechy, musli, owoce, pestki dyni, rodzynki, suszone morele, chipsy bananowe (mogą one zastąpić chipsy ziemniaczane, tak uwielbiane do chrupania przed telewizorem). Jeżeli jesteś miłośniczką świeżych warzyw, możesz sięgnąć po marchewkę lub słodką paprykę. 


Tekst: Emilia Czaczkowska

Źródło: MilionKobiet.pl



Dodał(a): Redakcja , Piątek 04.03.2011 (aktualizacja: 2011-07-12)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×