Fakty i mity o izotonikach

Reklamowane napoje izotoniczne kuszą nas większym zawarciem wody niż sama woda. Jednak czy wszyscy mogą pić izotoniki? Może tylko sportowcy, a może nawet oni nie? Sprawdź mity i fakty o popularnych izotonikach.

izotoniki.jpg

Napoje izotoniczne to te, które swoimi składnikami przypominają zawartość płynów ustrojowych ciała. Dzięki temu są tak skuteczne w nawadnianiu naszych organizmów. Dobre izotoniki specjalizują się w uzupełnianiu elektrolitów i witamin. Te z kolei tracimy podczas długiego i wytężonego wysiłku fizycznego, zatem należy zadać sobie pytanie, czy bezpieczne jest ich spożywanie wyłącznie dla przyjemności i zaspokojenia pragnienia. Wiele osób myli izotoniki z napojami, które dodadzą nam energii, zapominając, że ich głównym zadaniem jest nawodnienie naszego organizmu.

KTO POWINIEN PIĆ IZOTONIKI 

Izotoniki poleca się nie tylko sportowcom, ale także osobom, które prowadzą aktywny tryb życia. Bogate są w dużą zawartość sodu oraz potasu. Sód odpowiada za utrzymanie odpowiedniego poziomu elektrolitów i wspomaga wchłanianie wody. Potas natomiast wspomaga funkcjonowanie układu mięśniowego i nerwowego, a także odpowiada za równowagę wodną organizmu. Podczas wzmożonego wysiłku fizycznego, organizm potrafi stracić około 3 litrów wody, a to powoduje szybki spadek wydolności. Oczywiście braki te można uzupełnić wodą, natomiast ma ona swoje ograniczenia. Gasi pragnienie, zanim organizm zostanie odpowiednio nawodniony oraz nie zawiera elektrolitów i węglowodanów.

Mitem, który dotyczy izotoników jest pogłoska, że ich spożywanie prowadzi do zwiększenia masy ciała, ponieważ zawierają dużą ilość cukru i kalorii. Fakt natomiast brzmi zupełnie inaczej. Izotoniki zawierają dużo mniejsze stężenie cukru i kalorii niż soki czy napoje gazowane!

KTO NIE POWINIEN PIĆ IZOTONIKÓW 

Podczas wybierania izotoników należy zwrócić uwagę na ich barwę. Nie ma ona nic wspólnego z zawartością kusząco poręcznej butelki. Kolor tych napojów w dużej mierze jest otrzymywany dzięki sztucznym barwnikom, które mogą mieć negatywny wpływ na nasz organizm. Podczas wchłaniania ulegają rozpadowi na substancje rakotwórcze, które kumulują się w naszych narządach. Pamiętajcie zatem, że izotoników pod żadnym pozorem nie powinny pić kobiety w ciąży, dzieci, osoby starsze lub chore!

DOMOWY SPOSÓB NA IZOTONIK 

Izotonik kupiony w sklepie można zamienić na ten domowej produkcji. Wystarczy wymieszać wodę z miodem, sokiem z cytryny, szczyptą soli i zostawić na noc. Będzie zdrowszy i nie spowoduje szkód w naszym organizmie. 

Zdjęcie: iStock

ID galerii:549


Dodał(a): Zosia Brzezicka , Sobota 06.08.2016 (aktualizacja: 2016-08-06)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Anonim
zamiast typowych izotonikow ja podczas intensywnego wysilku fizycznego wole spozywac doustne plyny nawadniajace Orsalit, ktore zawieraja niezbedne do przywrocenia rownowagi wodno-elektrolitowej sole mineralne i dodatek glukozy, ktora dodaje sil organizmowi, szybko gasza pragnieniei organizm wraca do sil! stosuje je takze w przypadku biegunek i wymiotow aby zapobiec odwodnieniu zarowno u doroslych jaki dzieci w mojej rodzinie
Dodano: 2016-08-30 05:50:39 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×