Tabata - co to takiego?

Cztery minuty to tak mało, a wbrew pozorom przez ten czas możesz zrobić bardzo wiele dla siebie i twojego metabolizmu. Mowa o tabacie, czyli o czterominutowym interwałowym treningu metabolicznym, który w równomierny sposób angażuje jak najwięcej mięśni naszego ciała i przyśpiesza spalanie tłuszczu. Dowiedz się więcej o tym niezwykłym treningu!

tabata.jpg

O co chodzi w tym treningu?

Główną cechą treningu tabata jest jego intensywność i bardzo krótki czas trwania. Jeśli na co dzień nie masz zbyt wiele wolnego czasu i jesteś zapracowana, to ideale rozwiązanie dla ciebie.
Ten trening ma gotowy szablon, według którego powtarzane są dane ćwiczenia. rzez 20 sekund wykonujemy maksymalną ilość powtórzeń danego ćwiczenia, 10 sekund odpoczywamy i znów przez 20 sekund dajemy z siebie wszystko, kolejne 10 sekund odpoczywamy i tak łącznie 8 razy. Całość ma trwać równo 4 minuty.
Powstało wiele pomocnych aplikacji, m.in. „Tabata timer”, które odmierzają czas przeznaczony na aktywność i na odpoczynek z odpowiednimi sygnałami dźwiękowymi.

Warto przeczytać: W jakich sytuacjach warto odpuścić sobie trening?

Aby  trening tabata dawał najlepsze efekty, ćwicz przez 4 minuty tę samą grupę mięśni, czyli np. pośladki, brzuch, klatka piersiowa – każda parta ciała innego dnia.
Należy jednak pamiętać, że wszystkie ćwiczenia należy wykonywać z umiarem-  wysoki poziom tętna podczas tabaty oraz duże zużycie energii nie pozwala na codzienne używanie jej jako podstawowego ćwiczenia.

Główne cele tabaty


1. Przede wszystkim wysoka intensywność, bo w ciągu 20 sekund pracy wykonać należy jak największą liczbę powtórzeń z jak największą intensywnością

2.  Należy także zwracać uwagę na odpoczynek między ćwiczeniami. Powinien on być przeznaczony na głębokie oddechy regulujące układ krążenia.

3. Warto wybierać ćwiczenia eksplozywne, angażujące wiele partii mięśniowych.

4. Treningi tabaty powinno się wykonywać tak często, jak pozwala nam na to kondycja i samopoczucie. Nie częściej jednak niż 3–4 razy w tygodniu i nigdy w połączeniu z treningiem siłowym czy inną aktywnością.

Fot: Thinkstock

Zobacz też:



Dodał(a): Katarzyna Nowatkiewicz , Piątek 19.08.2016 (aktualizacja: 2016-08-19)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar

Zobacz również

×