Jak sobie radzić z jesienną chandrą?

Nieuchronnie zbliża się czas, kiedy jesień zawita do naszego kraju i znowu zamiesza wszystkim delikatnym osobom w życiu. Jeżeli czujesz, że na samą myśl o jesiennej chandrze chciałabyś zasłonić rolety i schować się pod poduszką koniecznie przeczytaj ten artykuł!

iStock_65392381_SMALL (1).jpg

Warto zacząć od tego, że jesienna chandra może dopaść każdego. Nawet osoby, które już dawno pokochały jesień za mnogość kolorów, mogą wpaść w sidła kiepskiej pogody i szybkiego ściemniania. Na początku jednak należy podkreślić, że problemy emocjonalne ludzi, towarzyszące jesieni są zupełnie czymś innym niż depresja. Chandra bowiem  to stan ogólnego rozdrażnienia, które, jeśli nie ustaje po kilku dniach lub tygodniach, może przerodzić się w depresję. Wtedy konieczna jest wizyta u lekarza i skorzystanie z konsultacji psychiatrycznej. Chandry przeradzającej się w depresję nie można bagatelizować, ponieważ bardzo często kończy się myślami samobójczymi. Specjaliści potwierdzają jednak, że bezpieczne ominięcie jesiennego rozgoryczenia jest możliwe!

AKTYWNOŚĆ NA POWIETRZU 

Najczęstszymi objawami tego sezonowego problemu są osłabienie, poczucie bezsensu, brak wiary w siebie, przygnębienie i niechęć do otaczającego świata. Za główną przyczynę tych negatywnych odczuć uważa się brak słońca. Kiedy poziom melatoniny, który w naszym ciele reguluje ilość dostarczanego światła, wzrasta, stajemy się senni, apatyczni i nic nam się nie chce. Jeżeli czujesz, że co roku dotyczy to również Ciebie, spróbuj ruszać się więcej i dotleniać organizm na świeżym powietrzu! Lekarze zachęcają również do korzystania z tak zwanej fototerapii, czyli najprościej rzecz ujmując, naświetlania się specjalnie przygotowanymi lampami. Ta forma walki z jesienną chandrą z pewnością wyleczy sezonowe smutki.

CZYTANIE KSIĄŻEK 

Trwają badania nad dokładnym ustaleniem przyczyn, głównie zaburzeń funkcjonowania neuroprzekaźników, jesiennego spadku nastroju. Poczuciu winy, bezsilności i zagubienia można jednak przeciwstawić się bez konieczności leczenia antydepresantami.

Jednym z takich sposobów jest czytanie książek i gazet, które poprawią nam humor. Mogą być to książki podróżnicze z pięknymi fotografiami lub książki opisujące historie, które przeniosą nas w zupełnie inny świat. Dzięki temu uzmysłowisz sobie, że świat za oknem nie zawsze jest taki ponury i przygnębiający.

ODPOWIEDNIA DIETA 

Kolejnym sposobem zalecanym przez lekarzy jest zmiana diety na okres jesienno- zimowy. Wybieraj posiłki bogate w węglowodany, ale połączone z warzywami i owocami. Te ostatnie przypomną Ci smak i zapach wiosny oraz lata.

PRZYTULANIE

Przytulanie jest chyba najlepszym sposobem na poprawienie samopoczucia. Niektórzy twierdzą nawet, że jest ono zwyczajnie zdrowe. Badania potwierdzają, że kontakt fizyczny z drugą osobą jest kluczowy dla zdrowia psychicznego i fizycznego. Wspomaga układ odpornościowy, zmniejsza poziom stresu oraz ryzyko chorób serca.

RELAKS


Relaks w SPA, wizyta u fryzjera lub kosmetyczki, na pewno poprawią Ci nastrój! Jesień jest to czas, który powinnaś wykorzystać na rzeczy, na które nie miałaś czasu latem. Pokonasz jesienną chandrę, skupiając się na własnych przyjemnościach i dbaniu o siebie. To zawsze poprawia humor! 

Zdjęcie: iStock

Dodał(a): Małgorzata Rosiak , Środa 07.09.2016 (aktualizacja: 2016-09-07)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Anonim
mi zdecydowanie pomaga sport:) bieganie:) polecam każdemu. A tu jeszcze inne propozycje: http://blog.impel.pl/jesienna-depresja-nia-poradzic/
Dodano: 2016-09-07 17:21:51 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×