Jak właściwie wybrać suplementy witamin?

Wybór złych środków może kosztować Cię zdrowie!

witaminy.jpg

Witaminy i minerały są niezbędne do prawidłowego funkcjonowania organizmu człowieka. Uzupełnianie ich braków jest szczególnie ważne dla zachowania zdrowia, zwłaszcza gdy nasza codzienna dieta nie jest odpowiednio zbilansowana i nie dostarcza nam niezbędnych składników odżywczych. Jeśli w natłoku codziennych obowiązków trudno jest nam regularnie dbać o wzmocnienie organizmu, warto sięgnąć po suplementy diety. Odpowiednio dobrane pomogą nam w wygodny sposób zatroszczyć się o nasze zdrowie.


Poniżej znajduje się krótki słowniczek, dzięki któremu poznasz najważniejsze dla naszego organizmu witaminy i składniki mineralne. Powstał on w oparciu o skład produktu Möller’s TOTAL.

Witamina A – zwana również retinolem lub beta‐karotenem. Jest antyoksydantem, a jednocześnie niezbędnym składnikiem pokarmowym, dzięki któremu możliwy jest metabolizm białek. Jej niedobór prowadzi do tzw. kurzej ślepoty, łamliwości paznokci i osłabienia odporności organizmu.

Witamina D – jest niezbędna do utrzymania kości i zębów w dobrej kondycji, zwiększa odporność. Niedobór tej witaminy występuje w przypadku cukrzycy, chorób reumatycznych, w chorobach zapalnych jelit.

Witamina E – to główny antyoksydant, który chroni komórki przed uszkodzeniami. Jej właściwości chronią czerwone krwinki przed przedwczesnym rozpadem oraz wzmacniają ścianę naczyń krwionośnych. Witaminę E wykorzystuje się przy wspomaganiu leczenia chorób serca i układu krążenia.

Witamina C – czyli popularnie kwas askorbinowy. Jest to jedna z podstawowych witamin, bez których nie mogą funkcjonować żadne organizmy żywe. Jej niedobór prowadzi do stanów takich jak szkorbut, krwawienie czy spadek odporności.

Witamina B2 – nazywana również ryboflawiną. Niedobór tej witaminy może prowadzić do stanów zapalnych błony śluzowej oraz powodować zaburzenia w działaniu układu nerwowego. Innymi skutkami braku witaminy B2 w organizmie jest opóźnienie wzrostu, łatwe męczenie się oczu, kłopoty z koncentracją.

Witamina B6 – niedobór tej witaminy może prowadzić do ogólnego pogorszenia samopoczucia, bezsenności, obniżenia sprawności procesów myślowych. Niedobór witaminy B6 ma ogromne 
znaczenie w rozwoju miażdżycy, dlatego jej brak zwiększa ryzyko udaru i chorób serca.

Witamina B12 – czyli kobalamina. Związek chemiczny, który zawiera w sobie kobalt. Jego niedobór prowadzi do niedokrwistości.

Kwas foliowy – to kolejny z niezbędnych związków w organizmie, którego najczęściej nam brakuje. Kwas foliowy jest ważny przede wszystkim ze względu na udział w procesie, w którym powstaje DNA. Wpływa na wzrost i funkcjonowanie wszystkich komórek. W połączeniu z witaminą B12, uczestniczy w procesie powstawania czerwonych krwinek, co zapobiega anemii. Niedobór kwasu foliowego może prowadzić do stanów lękowych, niepokoju, depresji, bólu głowy, kołatania serca.

Kwas pantotenowy – jest niezbędny do prawidłowego metabolizmu białek, cukrów i tłuszczów. Zapobiega przemęczeniu i dba o układ sercowo‐naczyniowy. Jest uczestnikiem procesu wytwarzania cholesterolu i hormonów. Niedobór skutkuje zaburzeniami układu nerwowego – utratą koordynacji, skurczami mięśni czy bólami stawów.

Niacyna – uczestniczy w przemianach metabolicznych, które mają na celu uwalnianie energii, reguluje poziom cholesterolu we krwi, poprawia ukrwienie skory i kondycję włosów. Niedobór prowadzi do nadwrażliwości nerwowej, apatii, bezsenności.

Magnez – jest niezbędny do prawidłowego funkcjonowania organizmu. Zapobiega chorobom serca, przeciwdziała powstawaniu zakrzepów oraz arytmii. Wspomaga procesy myślowe i wzmacnia koncentrację. Niedobór magnezu powoduje m.in. skurcze łydek, drganie powiek, nadciśnienie.

Żelazo – w organizmie znajduje się głownie w hemoglobinie, umożliwiając pobieranie tlenu w płucach i oddawanie go w tkankach. Żelazo wspomaga również system odpornościowy w walce z bakteriami. Jego niedobór może powodować anemię, zawroty głowy czy szybsze bicie serca. 

Cynk – w organizmie odpowiada za pobudzanie do pracy trzustki i grasicy, dzięki niemu odczuwamy smaki i zapachy. Zapobiega demencji i poprawia sprawność intelektualną. Niedobór cynku może prowadzić do spowolnienia tempa wzrostu, złego gojenia się ran, łamliwości włosów i paznokci.

Miedź – jej największe pokłady znajdują się w wątrobie, mózgu i nerkach. Wpływa na pracę mózgu, 
uczestniczy w transporcie tlenu. Miedź zapobiega chorobom serca i układu krążenia. Jej niedobór powoduje problemy z koncentracją, zapamiętywaniem oraz obniża odporność organizmu.

Mangan – pierwiastek niezbędny do prawidłowego funkcjonowania układu nerwowego. Jest również 
odpowiedzialny za strukturę kości oraz za sprawność seksualną. Niedobór, oprócz problemów z kośćmi, może powodować pogorszenie się słuchu, wypadanie włosów oraz łamliwość paznokci.

Selen – znajduje się w organizmie w śladowych ilościach. Jest silnym antyutleniaczem. Potrzebny szczególnie zimą, kiedy odporność organizmu spada. Niedobór skutkuje bólem mięśni, uczuciem ciągłego zmęczenia, może również prowadzić do chorób wątroby i trzustki.

Chrom – pomaga regulować stężenie glukozy we krwi. Zapobiega miażdżycy, wpływa na utrzymanie równowagi cholesterolu. Niedobór chromu towarzyszy głównie osobom otyłym i z nadwagą lub intensywnie uprawiającym sport i skutkuje bolami głowy, drażliwością, lękami oraz zmęczeniem.

Molibden – występuje we wszystkich tkankach, umożliwia wytwarzanie enzymów, odpowiedzialnych za przyswajanie cukrów i tłuszczów. Chroni przed anemią oraz wzmacnia zęby i kości. Jest niezbędny do prawidłowego wzrostu dzieci.

Jod – pobudza do działania tarczycę, która produkuje hormony regulujące przemiany metaboliczne we wszystkich komórkach. Reguluje zmianę składników odżywczych na energię. Ma działanie uspokajające. Niedobór może powodować przybieranie na wadze, wypadanie włosów, łamliwość paznokci.

Prawidłowa suplementacja organizmu odgrywa niezwykle ważną rolę w funkcjonowaniu organizmu człowieka. Jest ona szczególnie istotna zwłaszcza wtedy, gdy szybkie tempo życia nie pozostawia nam wiele czasu na odpowiednią troskę o nasze zdrowie. Warto wybrać dobre suplementy (np. Möller’s TOTAL) o kompleksowym działaniu i wygodnym stosowaniu.

Źródło i foto: mat. prasowe


Dodał(a): Dominika Czech , Wtorek 17.05.2016 (aktualizacja: 2016-05-16)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (3)

Awatar
Anonim
Dobrej jakości suplementy można kupić na oleofarm24. Koleżanka pracuje w aptece i mówi że ta firma ma dobrej jakości produkty. Stosuje np. ich witaminę D i robiłam wyniki to widzę, że działa
Dodano: 2016-05-31 19:42:08 Zgłoś nadużycie
Anonim
Dla mnie zawsze ważne było żelazo w diecie, bo miałam kiedyś problemy z anemią, dlatego łykam suplement chela ferr bio complex, który ma w składzie dużo, łatwo przyswajanego żelaza, oprócz tego ważny dla kobiet kwas foliowy oraz witaminy c oraz b6 i b12.
Dodano: 2016-05-25 17:24:49 Zgłoś nadużycie
Galicka O.
ja się skupiałam na swojej problematycznej cerze pielęgnacją od zwenątrz i dopiero jak ogarnęłam że to zwyczajnie nic nie daje to wzięlam się za szukanie suplementu który te witaminy będzie miał tak skoncentrowane i dobrane, żeby własnie dobrze oddziaływało na cerę. ze wsyzstkich za i przeciw wybrałam najlepszy i okazał się nim iqface. kupiłam, brałam dwa miesiące i chyba nic mnie lepszego nie spotkało bo teraz buzię mam jak pupcię niemowlaka :D
Dodano: 2016-05-22 12:19:16 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×