Barwnik przeciwsłoneczny

Nie wyobrażasz sobie wakacji bez plażowania? Przygotuj się na spotkanie ze słońcem i wykorzystaj beta-karoten. Dzięki niemu w naturalny sposób pomożesz skórze bronić się przed szkodliwym działaniem promieni UV.

Barwnik przeciwsłoneczny

Najwięcej jest go w marchewce. Znajduje się także w czerwonej papryce, szpinaku, melonach, brzoskwiniach i mango. Beta-karoten to po prostu barwnik, który „maluje” te rośliny na żółto, pomarańczowo lub czerwono. Czasami, jak w wypadku szpinaku, ciepłe kolory karotenu ukrywają się pod chłodną zielenią innego mocnego barwnika – chlorofilu. Jednak beta-karoten pełni nie tylko funkcje estetyczne, lecz także zdrowotne. W organizmie przekształca się on w witaminę A, dlatego też nazywany jest prowitaminą. Witamina A (obok C i E) należy do najsilniejszych przeciwutleniaczy. Oznacza to, że potrafi neutralizować szkodliwe działanie wolnych rodników, które powstają m.in. pod wpływem promieni UV i przyspieszają procesy starzenia.


Tarcza ochronna


Beta-karoten również w inny sposób wspomaga naturalne mechanizmy ochrony przed słońcem: w naskórku znajdują się komórki zwane melanocytami. Gdy się opalasz, melanocyty produkują brązowy barwnik – melaninę. Pigment ten chroni komórki przed uszkodzeniami spowodowanymi promieniowaniem UV. A przy okazji sprawia, że twoja skóra zyskuje brązowy odcień. Na podobnej zasadzie działa beta--karoten. Wbudowuje się w błony komórkowe  naskórka, uszczelnia go i nadaje mu ładny koloryt. Aby ta tarcza była skuteczna i trwała, powinnaś zwiększyć dawkę żółtego barwnika w diecie albo zacząć przyjmować karotenowe kapsułki już trzy tygodnie przed urlopem i kontynuować terapię także w jego trakcie.


Ile go potrzebujesz


Dietetycy zalecają, żeby codziennie dostarczać sobie 10-30 mg beta-karotenu. Zapotrzebowanie to zaspokoisz, wypijając szklankę soku marchwiowego i zjadając dwie czerwone papryki. Jeśli wolisz, możesz brać beta-karoten w kapsułkach. Preparaty zawierają od 4 do 20 mg tego słonecznego barwnika. Trzeba łykać je w trakcie posiłku, bo tylko wtedy zostaną dobrze wchłonięte i przyswojone przez organizm. Przyjmując beta-karoten w tabletkach, nie powinnaś już brać suplementów zawierających witaminę A (retinol), żeby jej nie przedawkować. Nadmiar może powodować poważne problemy metaboliczne, np. powiększenie wątroby i śledziony. Pamiętaj też, że przyjmowanie beta- -karotenu nie zwalnia cię ze stosowania kremów z filtrem przeciwsłonecznym!


Wybierz odpowiedni preparat


Warto kupić kapsułki, które w swoim składzie zawierają nie tylko beta-karoten. Ważne są też inne składniki, m.in. antyoksydanty (witaminy C i E), witamina B5 chroniąca przed oparzeniami oraz aminokwas tyrozyna. Dzięki niemu skóra wyprodukuje więcej ochronnego barwnika. Możesz sięgnąć np. po Dermo Sun Program, 52 zł/30 szt., lub VitaSun Beta-karoten-L-tyrozyna- -PABA, 35 zł/67 szt.

Tekst: Iza Czajka



Dodał(a): Redakcja , Piątek 31.12.2010 (aktualizacja: 2011-07-12)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
drzwi
Jem marchewki-beta-karoten w najlepszej postaci
Dodano: 2011-12-10 20:27:22 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×