Dieta na niedoczynność tarczycy

Od kilku lat choruję na niedoczynność tarczycy. Czy jest jakaś specjalna dieta, która pozwoli mi podnieść jakość mojego życia?

Dieta na niedoczynność tarczycy

Dieta na niedoczynność tarczycy



Niedoczynność tarczycy
to choroba, w której metabolizm jest spowolniony na skutek niedoboru hormonów regulujących przemiany w organizmie. Skutkuje to m.in. osłabioną pracą przewodu pokarmowego, dlatego dieta przy niedoczynności tarczycy będzie oparta po prostu na zasadach zdrowego żywienia, które obowiązują również osoby z nadmierną masą ciała.

Przede wszystkim ważne będzie wyrobienie u siebie pewnych nawyków żywieniowych: regularności w spożywaniu posiłków (przerwy między nimi powinny wynosić 3-4h), umiarkowania (spożywanie 4-5 małych objętościowo posiłków), urozmaicenie (wybieranie różnych produktów spożywczych, aby dostarczać różnych składników odżywczych), spożywanie odpowiedniej ilości błonnika pokarmowego, aby pobudzać pracę przewodu pokarmowego (źródłami błonnika są pełnoziarniste, ciemne pieczywo, gruboziarniste kasze, brązowy ryż, naturalne płatki zbożowe, nasiona roślin strączkowych, świeże warzywa i owoce), spożywanie odpowiedniej ilości wody (1,5-2 litry dziennie), unikanie potraw tłustych i zawierających dużą ilość cukru, wybieranie produktów jak najbardziej naturalnych, jak najmniej przetworzonych (np. jogurt naturalny zamiast owocowego, płatki zbożowe naturalne zamiast słodkich, napoje naturalne zamiast gazowanych słodzonych, świeże owoce zamiast soków itd.), unikanie podjadania między posiłkami, szczególnie przed telewizorem czy komputerem, kiedy tracimy kontrolę nad spożywaną ilością pożywienia.

Produkty korzystne przy niedoczynności tarczycy to: ryby morskie i owoce morza, ze względu na dużą zawartość jodu. Jod jest również obecny w warzywach i owocach, jednak tu ilość zależy od jego zawartości w glebie, na której wyrosły. Wreszcie bardzo ważny w Pani przypadku będzie ruch – regularna aktywność fizyczna, która dodatkowo pobudzi organizm (przewód pokarmowy) do pracy. Warto na nią poświęcić przynajmniej 30 min dziennie lub 3 h tygodniowo.



Ekspert Kalorynka.pl: Iwona Bondaruk, dietetyk
Dodał(a): Karolina Kawecka , Czwartek 26.07.2012 (aktualizacja: 2012-07-26)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.

Zobacz również

×
  • Suplementy diety

    Suplementy diety

    Słyszałam od znajomej, że podczas diety niskokalorycznej trzeba koniecznie pić jakieś witaminy, które odżywią organizm? Jeśli to prawda, chciałabym się dowiedzieć, jakie konkretnie mają… czytaj więcej

  • Pomidor i ogórek nie w parze

    Pomidor i ogórek nie w parze

    Słyszałam, że nie można łączyć pomidora i ogórka w jednej sałatce. Jeśli to prawda, proszę o wytłumaczenie dlaczego. Do tej pory byłam przekonana, że jem zdrowo. czytaj więcej