Gorzki smak cukru

Wbrew lansowanemu kilkanaście lat temu powiedzeniu, cukier niekoniecznie krzepi. Ponadto, jeśli spożywamy go w nadmiarze może się okazać, że nasze życie wcale nie będzie słodkie.

cukier krzepi.jpg


Cukier to obok mąki i soli jeden z produktów określanych mianem "białej śmierci" tudzież "białych trucizn". Jego nadmiar powoduje otyłość, próchnicę i spowalnia trawienie. Dieta bogata w cukier sprawia, że czujemy się ospałe, znużone i senne. Najgorsze w tym wszystkim jest to, że od cukru bardzo ciężko się uwolnić, gdyż jest on obecny w większości spożywanych przez nas produktów. Znajdziemy go nie tylko w słodyczach czy owocach, ale również w sosach, przetworach, pieczywie, jogurtach, lekach czy napojach gazowanych. Jeśli nie możesz się bez nich obejść zamień je na wodę gazowaną, do której wrzuć cząstki owoców np. cytryn, pomarańczy czy grapefruita.  Jeśli decydujesz się na zakup soków, wybieraj te, które są niedosładzane.

Cukier może być cichym zabójcą. Podczas trawienia powstaje glukoza, która rozprowadzana jest po całym organizmie dzięki insulinie. Insulina powstaje w trzustce. Gdy jej produkcja spada bądź gdy trzustka w ogóle nie produkuje insuliny istnieje duże prawdopodobieństwo wystąpienia cukrzycy. Cukier nie trafia do komórek, które nie mając potrzebnego paliwa do pracy zaczynają obumierać. Bardzo ważne jest przeprowadzanie badań profilaktycznych, gdyż podwyższony poziom cukru może utrzymywać się w naszym ciele przez wiele lat, niekiedy nawet bezobjawowo.

Najbardziej popularną "odmianą" cukru jest cukier buraczany, czyli tradycyjny biały, który jest dostępny w każdym sklepie. Mimo wszystkich wad związanych z jego nadmiernym spożyciem, cukier to istotny element diety każdego człowieka, należy do grupy węglowodanów, które mają za zadanie dostarczyć nam energii. Staraj się jednak monitorować to, czy przypadkiem nie dostarczasz go w nadmiarze. Jeśli nie możesz obejść się bez deseru, postaraj się nie słodzić wtedy kawy czy herbaty. Możesz również – zamiast ciasta – zjeść na podwieczorek owoce, które też dostarczą odpowiednią ilość cukru.

Słodkie alternatywy

Istnieją oczywiście alternatywy dla cukru buraczanego, którym słodzimy kawę czy herbatę. Nie jest nią jednak cukier brązowy, który dotąd był często reklamowany jako zdrowszy zamiennik białego. Nic bardziej mylnego. Brązowy cukier od białego odróżnia obecność melasy, która nadaje charakterystyczny karmelowy kolor. Przeciwieństwem cukru brązowego i buraczanego może być ten produkowany z trzciny cukrowej. Ze względu na specyficzny kolor jest często mylony z cukrem brązowym, dlatego robiąc zakupy – uważnie czytaj etykiety. Cukier trzcinowy był w przeszłości doskonale znany elitom. Produkuje się go z soku, jaki magazynowany jest w łodygach trzciny cukrowej pochodzącej z Nowej Gwinei.  Cukier trzcinowy ma działanie bakteriobójcze. W przeszłości stosowano go jako środek przeciwbólowy i wykrztuśny.

Doskonałą alternatywą dla cukru może być miód. Jednak na początek ostrzeżenie – jest on dość kaloryczny, więc nie należy przesadzać z jego ilością. Nie powinno się również dodawać miodu do świeżo zalanej herbaty. Wysoka temperatura sprawia, że miód traci swoje właściwości. Jednym z jego składników jest inhibina, która działa bakteriobójczo. Z kolei inny składnik o równie skomplikowanej nazwie – acetylocholina, korzystnie wpływa na układ krążenia i serce.

Ponadto w miodzie znajdziemy również potas, wapń, cynk, magnez oraz żelazo. Na zimę polecamy miód lipowy, który jest pomocny w niwelowaniu skutków przeziębień. Podobne właściwości posiada, bogaty między innymi w witaminę C, syrop malinowy. Zanim jednak trafi on do naszego sklepowego koszyka warto upewnić się, czy wybrałyśmy ten "bez dodatku cukru". Syrop malinowy to tradycyjna polska alternatywa dla cukru.

Teraz czas na coś bardziej egzotycznego. Miód daktylowy, czyli syrop ze zmielonych daktyli. Sprawi, że herbata nabierze nie tylko egzotycznego smaku, ale będzie zawierać także witaminy i minerały np. witaminę B6. Bardziej popularny od miodu daktylowego jest syrop klonowy. Ten produkt rodem z Kanady jest znany ze swoich właściwości antyoksydacyjnych.

Naturalnym słodzikiem mogą być także produkty przyrządzone z pochodzącej z Pargwaju stewii np. syrop lub tabletki. Oprócz słodkiego smaku, mają również działanie antybakteryjne oraz przeciwpróchnicze. Herbatę można również doprawić lukrecją, a konkretnie wywarem z jej korzeni. Nie poleca się jej jednak osobom mającym podwyższone ciśnienie oraz kobietom w ciąży. Można również postawić na fruktozę, czyli cukier który produkuje się z owoców. Jest on odpowiedni dla cierpiących na cukrzycę, jednak spożywany w nadmiarze może zaburzyć metabolizm tłuszczów.

Tekst: Ela Kowalska
Źródło: MilionKobiet.pl



Przeczytaj również:

Sprawa ciężkiej wagi

Na... energię!

Nocny atak na lodówkę










Dodał(a): Emilia Czaczkowska , Środa 07.12.2011 (aktualizacja: 2011-12-06)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (1)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
basia4ab
Bardzo dobry artykuł,przypominający o właściwościach szkodliwych cukru w nadmiarze.Ja w domu, ograniczyłam spożycie cukru.Kawę słodzę pół łyżeczki,herbatę wcale.Do wypieku ciast, też zmniejszyłam ilość dodanego cukru.Wiem co to znaczy chorować na otyłość i na cukrzycę,gdyż takie przypadki mam w mojej rodzinie.
Dodano: 2011-12-07 21:21:25 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×