Więcej energii!

Poleć znajomym

Pewnie znasz ten stan. Budzisz się niewyspana, w pracy trudno ci się skoncentrować. Nie masz siły na spotkania z przyjaciółmi, nawet zwykłe czynności, które kiedyś wykonywałaś automatycznie, teraz zaczynają ci ciążyć… To sygnały, że nadeszła pora na relaks, regenerację i zmianę trybu życia.

Więcej energii!

Chociaż jego objawy są frustrujące i nieprzyjemne, zmęczenie tak naprawdę bywa bardzo pożyteczne. Oczywiście, pod warunkiem że nie trwa zbyt długo. To sygnał ostrzegawczy, który wysyła twój przeciążony organizm, domagając się odpoczynku i regeneracji. Przeciążenie zazwyczaj związane jest z nadmiernym wysiłkiem – psychicznym albo umysłowym. Gdy zatem masz za sobą nerwowy czas w pracy lub konflikty w domu, zacznij od tego, co najprostsze.

POŚWIĘĆ DWA DNI NA RELAKS.
Zaplanuj, że w najbliższy weekend:
■ nie pracujesz;
■ nie spotykasz się z przyjaciółmi;
■ nie odbierasz telefonów;
■ nie oglądasz telewizji;
■ nie zajmujesz się dziećmi (robi to twój partner albo dzieci spędzają weekend u dziadków)
Natomiast:
■ wysypiasz się;
■ idziesz na spacer;
■ jesz przygotowany w domu obiad;
■ ewentualnie sięgasz po książkę.
Jeśli po takiej dwudniowej terapii obudzisz się wypoczęta, to znak, że organizm się zregenerował i wrócił do równowagi. Jeśli jednak weekendowy relaks nie pomoże, trzeba będzie uważniej przyjrzeć się diecie i wprowadzić kilka zmian w trybie życia.

Sprzątanie organizmu

Zmęczenie bardzo często bywa wynikiem nagromadzenia toksyn w organizmie. Część z nich powstaje w trakcie procesów przemiany materii, pozostałe przedostają się z zewnątrz wraz z zanieczyszczonym powietrzem i jedzeniem. Szczególnie dużo toksyn znajduje się w dodatkach do żywności: konserwantach, barwnikach, a także antybiotykach i hormonach, którymi faszerowane są karmy zwierząt hodowlanych. Twój organizm potrafi sobie z nimi poradzić – ma bowiem specjalny system oczyszczający, w którym główną rolę odgrywa wątroba. Jeśli jednak toksyn w organizmie jest coraz więcej, twoje narządy są przepracowane i zaczynają domagać się odpoczynku.

Do przeciążenia dochodzi zazwyczaj wczesną wiosną, po zimie, kiedy to z braku świeżych warzyw i owoców częściej sięgasz po żywność konserwowaną i wysoko przetworzoną. Teraz, u progu wiosny, należałoby nieco zmodyfikować dietę. Przede wszystkim staraj się tak układać swoje menu, żebyś wiedziała, co naprawdę jesz.
■ Zapomnij o gotowych daniach z torebek i puszek. Nie kupuj pulpetów, kotletów ani pierogów, bo nie masz pewności, z jakiego mięsa zostały zrobione. Zamiast wędliny, która swój smak zawdzięcza sztucznym substancjom, wybierz kawałek schabu albo polędwicy i sama upiecz mięso w piekarniku. Potem, gdy wystygnie, możesz kroić je do kanapek.
■ Zadbaj, by w twojej diecie było teraz więcej warzyw. Bez obaw sięgaj po mrożonki – mają prawie tyle samo witamin i składników mineralnych, co świeże warzywa.
■ Zwróć uwagę również na to, co pijesz – czarną herbatę zastąp owocową lub zieloną (te dwie ostatnie zawierają związki, które ułatwiają usuwanie toksyn z organizmu). Odstaw całkowicie kolorowe napoje gazowane – ich miejsce powinny zająć świeżo wyciskane soki owocowe i warzywne (mogą być gotowe, tzw. jednodniowe) i woda niegazowana. Takie zmiany w diecie nie przyniosą rezultatu z dnia na dzień, ale po 2-3 tygodniach powinnaś już poczuć wyraźny przypływ energii.

Mniej cukru w cukrze

Poczucie zmęczenia może mieć też związek z nadmiernym upodobaniem do słodyczy. Cukry proste – takie jak cukierki, dżemy, ciastka – szybko podnoszą poziom cukru (glukozy) we krwi. Wówczas przez chwilę czujesz się lepiej, ponieważ dostajesz potężny zastrzyk energii. Jednak ten przyjemny stan bardzo szybko mija. Gwałtownie podniesiony poziom cukru we krwi to sygnał dla trzustki, że teraz trzeba wydzielić dużą dawkę insuliny, która sprawi, że cukier przedostanie się do komórek. Po błyskawicznej reakcji trzustki poziom glukozy we krwi szybko spada, a ty, chociaż niedawno zjadłaś batonik, czujesz się głodna, osłabiona i zmęczona.

Żeby tego uniknąć, staraj się zastępować cukry proste węglowodanami złożonymi, takimi jak kasze, makarony i ciemne pieczywo. Cukry złożone również powodu-ją wzrost poziomu glukozy we krwi (dodają energii), ale wzrost ten następuje powoli, trzustka wydziela mniejsze dawki insuliny, więc i wchłanianie cukru do komórek nie jest tak gwałtowne. Dlatego po zjedzeniu nawet niewielkiej kanapki nie poczujesz się od razu ani głodna, ani zmęczona.

Słabość do słodyczy jeszcze w inny sposób wiąże się ze zmęczeniem. Otóż nadmiar cukrów może w dłuższej perspektywie doprowadzić do drożdżycy. Chorobę tę wywołują grzyby (drożdżaki), które są częścią naturalnej mikroflory organizmu. Nie czynią żadnej szkody, dopóki trwają w równowadze. Problem pojawia się jednak wtedy, gdy zaczynają nadmiernie się namnażać. Doskonałą pożywką i szansą na rozwój dla grzybów są właśnie cukry proste. Jeśli codziennie sięgasz po słodycze, drożdżaki rosną w siłę. Dochodzi do przewlekłego zakażenia. Organizm musi angażować swoje siły do walki z infekcją, a po kilku tygodniach zmagań jest już wyczerpany. Wówczas ty odczuwasz zmęczenie. Żeby uniknąć takich kłopotów, ogranicz słodycze do 2-3 porcji w tygodniu.

Spacer po zdrowie

Siedzący tryb życia i brak aktywności fizycznej to kolejny powód zmęczenia. Godziny przed telewizorem czy komputerem powodują zwolnienie przemian w komórkach mięśniowych. W efekcie organizm wytwarza mniej energii, a tobie zaczyna brakować sił. Bezruch może skutkować też niedotlenieniem. Im rzadziej się ruszasz, tym bardziej jesteś zmęczona. Chcesz poczuć przypływ energii? Odpoczywaj aktywnie, np. biegając albo tańcząc. Gorzej dotleniony mózg oznacza problemy z koncentracją. Niedotlenienie mięśni sprawia, że szybciej się męczysz. Natomiast słabo dotlenione serce zaczyna nierówno pracować (kołatać).

Dlatego w walce ze zmęczeniem sprawdza się nie tylko odpoczynek w pozycji horyzontalnej, ale i umiarkowana aktywność fizyczna. Najlepiej zacząć od codziennych półgodzinnych spacerów, które usprawnią przemiany energetyczne w komórkach, a także pomogą dotlenić organizm. To najbezpieczniejsza forma ruchu dla każdego. Dopiero z upływem czasu, gdy już poprawisz swoją kondycję, poczujesz przypływ sił witalnych i zaczniesz pokonywać coraz większe dystanse. Spacer możesz zamienić na bardziej intensywny trening, taki jak jogging albo jazda na rowerze.

Spróbuj zdystansować się do swojego stylu życia i zastanów się, co możesz zmienić. Bez zmiany przyzwyczajeń nie ma mowy o pokonaniu zmęczenia. Trzeba wyważyć proporcje między czasem aktywności a odpoczynku – i odpoczynek ten nie może być bierny.

SPRAWDŹ, CZY POTRAFISZ ODPOCZYWAĆ!


Sen najlepszy na stres


Zmęczenie związane jest również ze stresem, ale nie tym krótkotrwałym, który potrafi mobilizować. Niekorzystne działa nie ma stres przewlekły, ciągnący się tygodniami. Taki stres mogą wywołać rozmaite dramatyczne wydarzenia, np. rozwód, odejście kogoś bliskiego, utrata pracy, a także skumulowane wydarzenia pozornie nieznaczące, jak np. codzienne stanie w korku na ulicy czy częsty zły humor szefa. Wówczas w organizmie dochodzi do niekorzystnych zmian hormonalnych. Nadnercza cały czas produkują duże dawki kortyzolu, co w efekcie daje poczucie zmęczenia, wręcz wyczerpania.

W takiej sytuacji warto zacząć od przywrócenia naturalnego rytmu biologicznego, to znaczy przyzwyczaić organizm do stałych godzin wstawania i zasypiania. Dzięki wyregulowaniu zegara masz większe szanse na mocny regenerujący sen, który zmniejsza „ciśnienie” stresu. Pamiętaj przy tym, że liczba godzin snu, których potrzebujesz, jest kwestią indywidualną. Niektórzy budzą się wypoczęci już po 6 godzinach, inni – po 10.

W walce z przewlekłym stresem i zmęczeniem ważne jest również to, żeby po okresie wzmożonego napięcia zapewnić sobie odpowiednie warunki do "rekonwalescencji". Jak to zrobić? Każdego ranka spisuj wszystkie sprawy, jakie chciałabyś załatwić, a następnie pomyśl, jak skrócić tę listę o połowę. Naucz się też rozdzielać zadania – w wielu domowych zajęciach mogą wyręczyć cię przecież mąż albo starsze dzieci. Wstrzymaj się także z podejmowaniem ważnych decyzji. Remontem mieszkania, zmianą pracy czy przeprowadzką zajmiesz się potem. Teraz ty jesteś najważniejsza!

Uwaga! Czasami zdarza się, że zmęczenie sygnalizuje nie tylko przeciążenie organizmu, ale i rozwijającą się w nim chorobę. Dlatego jeśli mimo twoich starań – odpoczynku, zmian w diecie, regularnej aktywności fizycznej – po upływie 3-4 tygodni nic się nie zmienia, skonsultuj się z lekarzem.

Kiedy zmęczenie oznacza chorobę

Jest tak powszechną dolegliwością, że łatwo je zbagatelizować. Tymczasem zmęczenie może być też objawem wielu schorzeń.
■ Anemia powstaje wtedy, gdy poziom transportującej tlen hemoglobiny (składnika czerwonych ciałek) spada poniżej normy. W rezultacie różne narządy wewnętrzne są niedotlenione i źle pracują. Anemia jest najczęściej spowodowana niedoborem witaminy B12
lub żelaza.
■ Wirusowe zapalenie wątroby typu C wywoływane jest przez wirus HCV. Do zakażenia dochodzi poprzez krew.
■ Choroby nerek pojawiają się wówczas, gdy nerki niedostatecznie oczyszczają krew z substancji toksycznych. Toksyny gromadzą się w organizmie i zakłócają pracę wielu narządów.
■ Przewlekła obturacyjna choroba płuc (POCHP) to schorzenie spowodowane przez palenie papierosów (czynne, ale także bierne). Choroba prowadzi do zwężenia oskrzeli i problemów z oddychaniem.
■ Zapalenie mięśnia sercowego zaczyna się najczęściej po niewyleczonej grypie. Dotyka zarówno młodych, jak i starszych osób. Nieleczone może być bardzo niebezpieczne.
■ Mononukleoza to choroba wywoływana przez wirus Epsteina-Barr. Można zarazić się przez pocałunek, ale także pijąc z chorym z jednego kubka lub drogą kropelkową.
■ Choroba Hashimoto – zapalenie tarczycy spowodowane wypaczonym działaniem układu odpornościowego. Z niewiadomych przyczyn komórki systemu immunologicznego zwracają się przeciw własnemu organizmowi i uszkadzają tarczycę.  
■ Bezdech senny polega na zatrzymywaniu się oddechu podczas snu. Przerwy w oddychaniu mogą trwać od 10 do nawet 20 sekund. To przypadłość osób chrapiących.


POZNAJ SPOSOBY NA RELAKS W WANNIE!


Tekst: Iwona Kołakowska


Dodał(a): Redakcja , Wtorek 17.05.2011 (aktualizacja: 2012-02-07)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (7)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
haza
nana27 ja mam to samo co TY :) Bieganie dodaje mi powera że szok :D Codziennie czekam na wieczór kiedy to będę mogła już iść pobiegać :))
Dodano: 2011-06-29 12:07:17 Zgłoś nadużycie
nana27
Mam więcej energi odkąd zaczęłam biegac, czuje sie o niebo lepiej a biegam dopiero dwa miesiące.
Dodano: 2011-06-17 19:50:14 Zgłoś nadużycie
Glamourka
a ja muszę odstawić kawe, czarna herbate i papierosy, z którymi walczę juz dłuższy czas - najlepiej zacząć od zaraz, ciekawe czy faktycznie po kilku tygodniach zauważę zmianę...
Dodano: 2011-06-06 15:30:46 Zgłoś nadużycie
nocte ebrius
chyba muszę sobie zrobić jakiś detoks, bo czuję, że nie jest za dobrze. A i trochę relaksu się przyda po roku ciężkiej harówy.
Dodano: 2011-06-02 15:30:28 Zgłoś nadużycie
Nat
Często się regeneruję. Bywa że i tydzień spędzam na tym relaksu. Teraz jest mi to w szczególności potrzebne - po maturach. Mam 4 miesiące na regenerację, mam nadzieję, że wystarczy na dłużej ;- )).
Dodano: 2011-05-25 12:38:25 Zgłoś nadużycie
Klaudia
Zmęczenie psychiczne- tego najbardziej nie lubię... ale wtedy biorę rower, albo idę do klubu fitness, po godzinie takiego treningu czuję się o wiele lepiej. Gorzej ze zmęczeniem fizycznym... wtedy to chyba tylko pomoże długa, gorąca kąpiel, masaż i długi sen.
Dodano: 2011-05-25 11:23:41 Zgłoś nadużycie
kornelka
Ja jak czuje, że nie mam energii, poranne wstawanie jest dla mnie coraz trudniejsze a po pracy nie mam już na nic ochoty to sięgam po jakiś suplement z witaminami to na ogół bardzo mi pomaga. Ostatnio biorę tranvit1000, jest to zestaw witamin z nienasyconymi kwasami tłuszczowymi. Naturalny preparat, dostarcza organizmowi energii i człowiek o wiele lepiej się czuje.
Dodano: 2011-05-18 12:45:11 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×
  • Oszukać przeziębienie

    bezstresowo

    Mimo iż tegoroczna zima dopiero niedawno ujawniła swoje śnieżne oblicze, nie powinno się zaniedbywać zdrowia i pracy nad wzmocnieniem odporności. Niestety często zabieramy się za to, gdy… czytaj więcej

  • Kolejna bezsenna noc

    Kolejna bezsenna noc

    Kiedy bezsenne noce stają się regułą, nie pomaga liczenie baranów ani ziołowy lek na uspokojenie, już sama myśl o położeniu się do łóżka budzi lęk. Noc nie przynosi odpoczynku, a… czytaj więcej