
Jeśli źle czujesz się w zakresie któregoś z zawodowych obowiązków to znaczy, że potrzebujesz zmiany, że robisz coś wbrew sobie lub jest to sygnał, iż powinnaś nad jakąś swoją słabszą stroną popracować, na przykład z coachem czy z terapeutą.
Taką autorefleksję, samoobserwację możesz zacząć od coachingowego ćwiczenia, które Ci proponujemy.
Uwaga: sformułowanie "trudne/łatwe” nie odnosi się do wiedzy (kompetencji – wykształcenia czy zdobytego doświadczenia zawodowego), tylko do łatwości wykonywania, przyjemności robienia, lub trudności, czyli napięcia jakie towarzyszy zaangażowaniu się w działanie. Zadania trudne (niezgodne z potencjałem osobowośc
iowym) będą robione wolno, odwlekane, z napięciem, może towarzyszyć im stres lub poczucie niechęci i nudy. Po ich wykonaniu będziemy zmęczeni, "wypaleni". Zadania łatwe robimy sprawniej, w mniejszym stresie i bardziej zmotywowani.
Instrukcja do ćwiczenia:
Krok 1:
Zrób tabelkę do samoobserwacji (dzienniczek samoobserwacji, w którym będziesz notowała swoje refleksje i spostrzeżenia). Tabelka zawierać powinna dni tygodnia i podział na zadania wykonywane każdego dnia (według godzin). Możesz użyć tabelki, która jest w zakładce: testy i ćwiczenia (Tabelka samoobserwacji nr 1). W tabelce zapisz, jakie zadania w pracy wykonujesz każdego dnia i jak się w czasie ich robienia czujesz, jak je oceniasz / odbierasz: czy jako łatwe (przyjemne, wykonywane bez zbędnego wysiłku, motywujące) czy jako trudne (uciążliwe, stresujące, nudne, demotywujące). Napisz krótko, z czym twoje odczucie może być związane, co w danym zadaniu powoduje, że tak je odbierasz? Jeśli aktualnie nie pracujesz zawodowo, tabelkę wypełnij swoimi codziennymi zadaniami, tymi, na których robieniu upłynie Ci kolejnych kilka dni. Obserwacje i opis prowadź przez cały dzień pracy (np. od 9 do 18).
GODZ. |
PONIEDZIAŁEK
|
OCENA/ KOMENTARZ |
WTOREK |
OCENA/ KOMENTARZ |
Itd.: |
9:00 |
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
|
10.00
|
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
|
11.00
|
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
|
12.00
|
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
|
13.00
|
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
|
14.00
|
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
|
15.00
|
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
|
16.00
|
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
|
17.00
|
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
Zadanie: |
Ocena zadania - trudne / łatwe:
Opis odczucia: |
|
Dodaj komentarz
Wszystkie komentarze (2)