Jak się rozgrzać i nie przytyć?

Gdy temperatura za oknem spada, lubimy zjeść w pracy coś pożywnego. Cała sztuka w tym, żeby "służbowy" posiłek nasycił i pomógł znieść chłód, a nie odłożył się jako tłuszczyk.

ciepła herbata

Pełna obaw sprawdzasz, ile ważysz, i już czujesz, że wiosną znów przyjdzie ci stoczyć walkę z kilogramami, o które "wzbogacisz się" zimą? Nie ulega wątpliwości, że ciepłe pory roku są łaskawsze dla sylwetki. Łatwo wtedy jeść lekko i zdrowo, nawet jeśli pracuje się od rana do wieczora. Wystarczy zabrać do pracy sałatkę warzywną skropioną sokiem z cytryny, kanapkę z chrupkiego pieczywa albo jogurt z płatkami zbożowymi. Niestety, zimą taki jadłospis nie zdaje egzaminu. Gdy dojeżdżasz do pracy zmarznięta, masz ochotę na coś solidniejszego niż skromny liść sałaty. Jeśli nie zabierzesz z domu odpowiedniego posiłku, głodna i spragniona ciepła decydujesz szybko i instynktownie. Do porannej kawy zjadasz więc najczęściej pączek (300 kcal) lub drożdżówkę z budyniem (400 kcal). Potem "poprawiasz" kupioną w bufecie kanapką z białego pieczywa, z symboliczną ilością wędliny i warzyw, za to skąpaną w sosie majonezowym (przynajmniej 500 kcal). Nic więc dziwnego, że choć wcale nie jesz więcej niż zwykle, waga szybuje.

Skąd taki apetyt

Sięgasz po tuczące potrawy, bo wydaje ci się, że organizm potrzebuje więcej kalorii, aby wyrównać straty ciepła. To pułapka, w którą wpada większość z nas. Twój kontakt z zimnem ogranicza się przecież do przejazdu z domu do biura i z powrotem, no i nie musisz ciężko pracować na mrozie. Nadmierny apetyt na posiłki tłuste i wysokokaloryczne to wskazówka, że brakuje ci wielu składników odżywczych, regulujących pracę organizmu – poczynając od chromu, który wpływa na pracę trzustki, a przy okazji ogranicza ochotę na słodycze, a kończąc na wapniu, odpowiedzialnym za prawidłowe funkcjonowanie ośrodka głodu i sytości. Jeżeli więc nie chcesz "wyrosnąć" zimą z sukienek, jedynym wyjściem jest rozsądna zmiana jadłospisu i, w miarę możliwości, przygotowywanie posiłków w domu, tak abyś wiedziała, co jesz.

Z czym do pracy

Kieruj się dwiema podstawowymi zasadami: zrezygnuj z produktów dostarczających puste kalorie (ciastek, bułek drożdżowych, batoników) i tak dobieraj produkty, aby twój "służbowy" jadłospis był urozmaicony. Dzięki temu bez specjalnych wyliczeń w ciągu dnia dostarczysz organizmowi wszystkiego, co mu potrzeba, i nie będziesz miała ochoty "czyścić" wieczorami lodówki. Jeżeli z przyzwyczajenia sięgasz wciąż po to samo, zrób sobie listę niezbędnych zimą składników i sprawdzaj, czy ich używasz.

- Żelazo, witaminy z grupy B i E. Niedobór tych substancji sprawia, że szybciej się męczysz, łapiesz doła i chętniej sięgasz po słodycze. Zmieniając dietę, staniesz się odporniejsza na tego rodzaju pokusy.

- Jedz częściej: pieczywo oraz makarony z pełnego ziarna, rośliny strączkowe, chude mięso, ryby, nabiał, orzechy.

- Witaminy A, C, E. Pomagają lepiej wykorzystać energię z pożywienia i wspomagają system odpornościowy. Wystarczy jeść regularnie rozmaite warzywa i owoce. Ale uważaj! Szklarniowe lub te przywożone z dalekich krajów nie są teraz ani smaczne, ani wartościowe, ani tanie. Lepiej wybierać rodzime mrożonki lub warzywa kiszone.

Węglowodany złożone. Są źródłem dobrej energii, bo sycą na długi czas. Dostarczają je grube kasze (np. pęczak, gryczana), pieczywo i makarony pełnoziarniste, zwykłe płatki zbożowe, brązowy ryż.

Wapń. Jego niedobór sprawia, że organizm czuje się zagrożony głodem i komórki tłuszczowe zaczynają magazynować zapasy. Aby tego uniknąć, warto jeść nabiał, kasze, rośliny strączkowe, soję, ryby.

Chrom. Pozwala opanować apetyt na słodycze. Znajdziesz go w rybach, mięsie drobiowym, jajkach, kukurydzy, groszku.

Lepiej na ciepło…

Zimne jedzenie powoduje, że organizm część energii zużywa na ogrzanie się. W efekcie szybciej czujesz się głodna. Dlatego powinnaś jeść teraz więcej ciepłych posiłków. Jeśli masz w pracy kuchenkę mikrofalową, postaraj się przygotowywać w domu jedzenie, które będziesz mogła podgrzać. Warto docenić przede wszystkim zapiekanki warzywno-makaronowe oraz zawiesiste zupy, np. kremy na bazie warzyw. Nie tylko rozgrzewają, ale też, dzięki dużej zawartości warzyw, dostarczają wielu potrzebnych składników odżywczych. Poza tym porcja zupy to 13 proc. dziennego zapotrzebowania na płyny (zwykle zimą pijemy dużo mniej wody).  

... i na ostro

Nie ograniczaj doprawiania potraw do posypania ich solą. Zimą powinnaś używać do gotowania jak najwięcej ostrych przypraw. Są to bowiem tzw. termogeniki, czyli substancje przyspieszające metabolizm i spalanie tkanki tłuszczowej. Liczne badania wykazały, że utlenianie tłuszczów może wzrosnąć dzięki nim nawet o 25 proc. Jednak nie ma obawy, że będziesz przez nie szybciej głodna. Posiłki je zawierające, nawet te najmniejsze, dają wrażenie ciepła i sytości. Dodawaj więc do jedzenia kurkumę, imbir, cynamon, chilli, pieprz.


Dodał(a): Katarzyna Szuwara , Środa 18.01.2012 (aktualizacja: 2012-01-17)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (64)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
Kobietka25
karolinaB - 3,4 km co drugi dzień gdy nie masz wprawy w bieganiu, to dużo. Możesz mieć zakwasy.
Dodano: 2018-07-10 19:09:14 Zgłoś nadużycie
adelgazar
Bardzo polecam też Adelgazar`s blog
Dodano: 2018-07-10 13:11:08 Zgłoś nadużycie
Katarynka0
Najlepiej uprawiać jakiś konkretny sport. Ja niedawno odkryłam rewelacyjny sposób na poprawienie kondycji i sylwetki za pomocą treningu crossfit. To ciężkie ćwiczenia dlatego warto podczas nich być ubranym w wysokiej jakości odzież. Spójrzcie na tą feerię kolorów i różnych wzorów legginsów damskich sportowych polskiego producenta https://repinpeace.com/pl/38-dlugie . Prawda, że jest w czym wybierać?
Dodano: 2018-07-08 13:34:18 Zgłoś nadużycie
karolinaB
Tez chciałabym trochę schudnąć tak około 4-5 kg. Nie jem zbyt obfitych posiłków i sporo jeżdżę na rowerze. Ma zamiar również biegać, co przy mojej masie ciała nie będzie zbytnim problemem. Na poczatek myśle, że 3-4 km co drugi dzień będzie ok.
Dodano: 2018-07-04 09:00:59 Zgłoś nadużycie
glownapani
Poczytaj sobie - https://tradzikstop.pl
Dodano: 2018-06-07 17:14:39 Zgłoś nadużycie
elaela
Ja mam taki problem jak się zasłodzić i nie przytyć, ale ostatnio znaazłam w necie przepisy z odżywkami białkowymi na pyszne desery i ciasta, od razu zamówiłąm z mojej ulubionej strony hurtowe ilości odżywek https://fitmuscle.pl i zaczynam działać już jutro :D Nie dość, że zdrowo to i w miarę tanio i chłop zadowolony bo mu zapasy zrobię :D
Dodano: 2018-05-16 12:41:59 Zgłoś nadużycie
Kazoo
W chudnięciu najbardziej przeszkadzają słodycze. Są niezdrowe, kaloryczne i wszstkie idą w uda... no przynajmniej u mnie :) Rozwiązaniem (a raczej pomocą w wytrwałości) mogą być "zdrowe słodycze", dziwnie brzmi, wiem, ale sprawdźcie same https://jemcodobre.pl/zdrowe-slodycze-mit-czy-prawda/
Dodano: 2018-05-07 01:10:25 Zgłoś nadużycie
Natan4t
Znacie jakieś dobre sposoby na erekcje? Wiem, że jest tego mnóstwo ale jakie znacie sposoby na potencje? Zażywacie leki czy może macie inny pomysł? Na http://www.interaktywna.pl/zdrowie/sposoby-na-potencje-nie-tylko-leki-na-erekcje/ jest naprawdę sporo informacji na ten temat, które przybliżą każdemu tą tematykę.
Dodano: 2018-04-30 18:49:46 Zgłoś nadużycie
Rutynka
Cwiczenia to nie wszystko bo wazne jest odzywianie https://nianio.com.pl/category/kulinaria/ Jak najmniej chemii w jedzeniu i wspomagaczy farmaceutycznych a jak najwiecej naturalnych skladnikow i cwiczen.
Dodano: 2018-04-20 18:02:21 Zgłoś nadużycie
luizka74
Jak chcecie schudnąć, to trzeba zacząć od dobrze zbilansowanej diety i sporej dawki sportu. Jak czujecie, że waga stoi i wasze starania nie przynoszą rezultatów, wtedy można wspomóc się różnego rodzaju specyfikami. Herbatki nie powinny zaszkodzić, ale czy pomogą to też ciężko powiedzieć. Jak szukacie więcej informacji na ten temat, to poczytajcie http://medicot.pl/forum/odchudznie/jak-sie-odchudzic-szybko-i-skutecznie/. Tam dziewczyny wypowiadają się na temat stosowanych sposobów na schudnięcie.
Dodano: 2018-04-16 14:59:15 Zgłoś nadużycie
1  2  3  4  5  6  7  »

Zobacz również

×