Śniadanie idealne

Śpiąc, zużywamy wodę, witaminy i zgromadzone w naszym organizmie minerały. Najskuteczniejszym sposobem na uzupełnienie tych zasobów jest zjedzenie zdrowego, zbilansowanego śniadania.

whitetwite.jpg

Z pewnością każdej z nas zdarza się wybiec z domu bez śniadania – praca zawodowa i obowiązki domowe często bywają tak absorbujące, że przypominamy sobie o nim w porze obiadu. Niektóre z nas poprzestają na wypiciu filiżanki kawy i zjedzeniu w biegu przekąski. Tymczasem poranny posiłek – powtarzają dietetycy – jest najważniejszy w ciągu dnia. Jego podstawowym zadaniem jest dostarczenie nam energii na cały dzień. Jak powinno wyglądać śniadanie idealne?


Co jeść, a czego unikać?

malaami.jpg


Pierwszy posiłek w ciągu dnia powinien dostarczyć nam 25–30% dziennego zapotrzebowania energetycznego. Najlepiej uzyskać to dzięki włączeniu do śniadania węglowodanów złożonych, które organizm trawi powoli, dzięki czemu energia uwalnia się z nich stopniowo i towarzyszy nam przez wiele godzin. Doskonałym i łatwo dostępnym ich źródłem są produkty zbożowe. Niezastąpiona jest zwłaszcza owsianka, która nasyci nas na długo, a dodatkowo pomoże utrzymać prawidłowy poziom ciśnienia krwi. Za uczucie sytości występujące po zjedzeniu owsianki odpowiada między innymi zawarty w niej błonnik. Ten składnik diety znajdziemy również w owocach, takich jak jabłka, banany, pomarańcze czy brzoskwinie, które z powodzeniem możemy łączyć z produktami zbożowymi. Producenci niektórych płatków śniadaniowych ułatwiają nam zadanie, dodając do swoich produktów kawałki liofilizowanych owoców. Warto jednak pamiętać, by z bogatej oferty płatków wybrać takie, które naprawdę są wartościowe. Stojąc przed półką sklepową z płatkami śniadaniowymi, sięgnijmy po te, których skład jest w 100% naturalny. Szukajmy płatków o wysokiej zawartości błonnika, przynajmniej 3 g na porcję, i o ilości cukrów nieprzekraczającej 5 g/100g, takich jak Sante FIT, które cieszą się bardzo dobrą opinią – 8 na 10 kobiet uważa je za najzdrowsze na rynku![i]

jestemangela.jpg


Węglowodany i błonnik to nie wszystko. Innym ważnym składnikiem, którego należy dostarczać naszemu organizmowi wraz z porannym pożywieniem, jest białko roślinne lub zwierzęce. Spróbujmy twarożku z ulubionymi dodatkami (na słodko lub na słono) – serek jest źródłem nie tylko pełnowartościowego białka, ale również aminokwasów i wapnia. Sporo łatwo przyswajalnego białka zawierają również jajka. Jedzmy je ugotowane lub usmażone na niewielkiej ilości zdrowego tłuszczu (oleju rzepakowego lub kokosowego). Jeśli nie jemy produktów odzwierzęcych, białka dostarczą nam płatki owsiane. To prawdziwy śniadaniowy hit – źródło węglowodanów złożonych, błonnika, białka, a także witamin B1, B3 i B6. Możemy dodawać do nich owoce lub orzechy, które świetnie pobudzają trawienie.

sonrisa.handmade.jpg


Wiemy już, co da nam zastrzyk energii na cały dzień. A które produkty można by nazwać śniadaniowymi grzechami? Z porannego menu powinnyśmy wykluczyć przede wszystkim białe pieczywo. Im bielszy jest chleb, tym mniejszą ma wartość odżywczą. Warto zastąpić go pieczywem ciemnym lub chrupkim, pełnoziarnistym. Należy również ograniczyć napoje słodzone (w tym rozcieńczane soki) i gazowane. Przygotowanie soku ze świeżych owoców bywa czasochłonne, ale daje pewność, że dostarczamy organizmowi witamin bez dodatku substancji konserwujących. Zdrowy sok, na przykład z pomarańczy, można wyciskać wieczorem. Zapomnijmy również o płatkach śniadaniowych z dodatkiem cukru – wyrządzą nam więcej szkody niż pożytku. To samo dotyczy wysoko słodzonych i bardzo kalorycznych dżemów oraz często serwowanego na śniadanie żółtego sera.

Po co nam śniadanie?

msmadeleine_.jpg


Po kilku godzinach snu nasz organizm powinien otrzymać odpowiednią liczbę kalorii, by z powrotem wejść na „wysokie obroty”. Śniadanie pobudza nasz metabolizm i podnosi poziom cukru, dzięki czemu nie jesteśmy osłabione i rozdrażnione. Po porcji owsianki pełnej węglowodanów i błonnika albo pełnoziarnistych płatków z owocami mamy więcej energii do działania, łatwiej nam również skupić się na wykonywaniu codziennych obowiązków. Od tego, czy nasze śniadanie jest wartościowe, zależy to, jak nasz organizm radzi sobie z wysiłkiem – zarówno fizycznym, jak i umysłowym. Co istotne, osoby, które rano jedzą posiłki, są mniej narażone na choroby wieńcowe serca i cukrzycę, niż te wybiegające z domu z pustym żołądkiem (stwierdzono u nich niższy poziom insuliny i glukozy we krwi). Poza tym śniadanie skutecznie pomaga walczyć z otyłością. Gdy wychodzimy z domu najedzone, rzadziej ulegamy napadom głodu – nie sięgamy po pierwszą lepszą bezwartościową przekąskę, gdy zgłodniejemy, na przykład w czasie pracy.

Poza składnikami zawartymi w produktach żywnościowych, liczy się także pora, o której jemy śniadanie. Najlepiej spożyć je w ciągu 1–2 godzin po przebudzeniu się, kiedy organizm domaga się energii, białka, witamin i węglowodanów – dzięki temu maksymalnie przyspieszymy nasz metabolizm. Wygospodarowanie kilkunastu dodatkowych minut na zjedzenie pełnowartościowego posiłku w natłoku obowiązków może wydawać się niewykonalne, ale warto zacząć to robić już od dziś, powoli eliminując z jadłospisu produkty, takie jak np. białe pieczywo. Nasz organizm odwdzięczy się nam za to zdrowiem i lepszym samopoczuciem.


[i] Badanie przeprowadzone na grupie 723 Ambasadorek Sante FIT.

Dodał(a): Izabela Popko , Czwartek 19.10.2017 (aktualizacja: 2017-11-22)

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (13)

Awatar
Anonim
I like your post. It really useful with me. https://spotify-webplayer.com sign in
Dodano: 2018-08-14 10:12:29 Zgłoś nadużycie
Anonim
ja sobie zwykle na śniadanie robię smoothie w blenderze ronic a potem wrzucam tam różnego typu płatki i bakalie, po takim śniadanku jestem najedzona dobrych kilka godzin
Dodano: 2018-07-18 16:25:52 Zgłoś nadużycie
Anonim
Masz problemy ze zdrowiem, dobraniem odpowiedniej diety, czy ćwiczeń, jeśli jesteś zmęczony poszukiwaniem różnego rodzaju skutecznych metod? Ja miałam dokładnie ten sam problem, dopóki nie odnalazłam strony najlepszego trenera i dietetyka w Polsce. Zaufało mu tysiące osób . Bardzo polecam ! Skorzystaj już dziś !
: HTTP://WWW.IGORTRENERONLINE.PL
Dodano: 2018-05-10 22:41:58 Zgłoś nadużycie
Anonim
Chcesz schudnąć do wakacji?
Wejdź na stronę http://www.igortreneronline.pl i oddaj się w ręce profesjonalisty!
Tylko teraz do wygrania 10.000 zł!
Sprawdź, nie czekaj!
Dodano: 2018-05-06 22:03:27 Zgłoś nadużycie
natalialipowska
Ostatnio jem więcej zwykłych płatków owsianych, lepiej się po nich czuję :)
Dodano: 2018-04-19 12:24:46 Zgłoś nadużycie
Anonim
GORĄCO polecam Mgr Igora Mieńkowskiego.

Całe życie miałam problemy z nadwagą, głównie spowodowane genetycznymi uwarunkowaniami, ale też i moim stylem życia, nigdy nie zdecydowałam się z tym walczyć, aż zobaczyłam promocję tego trenera i słyszałam o nim opinie. Jak każdy na początku raczej nie pałałam do tego pomysłu zbyt dużym optymizmem, bo wielokrotnie podejmowałam już próby różnych diet i zawsze rezygnowałam. Tym razem jednak motywacja, wsparcie i plan treningowy otrzymany od trenera Igora zdziałały cuda. Już po 3 miesiącach widzę ogromną zmianę w moim wyglądzie, mimo że jest przede mną jeszcze droga do wymarzonej sylwetki, to już nie wstydzę się wyjść na ulicę w sukience.
Bardzo cieszę się, że zdecydowałam się na współpracę z tym trenerem i gdybym musiała zrobiłabym to jeszcze raz, ponieważ marzyłam o zachodzących zmianach już bardzo długo.

Adres jego strony to www.igortreneronline.pl
Dodano: 2018-04-07 14:23:54 Zgłoś nadużycie
Dominika37
Z CAŁEGO SERCA polecam Mgr Igora Mieńkowskiego.
Genialny trener, naprawdę. Przez wiele lat walczyłam z nadwagą i błędnie myślałam, że sama sobie poradzę. W końcu, po kolejnej nieudanej próbie, znajomi polecili mi Igora i szczerze mówiąc, na początku byłam sceptycznie nastawiona. Jednak już po kilku miesiącach nie tylko zrzuciłam zbędne kilogramy, ale widzę już ładny zarys mięśni (także na brzuchu, na którym nie tak dawno były same fałdy tłuszczu).
Zajął się nie tylko moim treningiem, ale też indywidualnie dobrał mi dietę i suplementację, a to wszystko za niewielką cenę. Więcej wydawałam na przypadkowe suplementy znajdowane w internecie (podobno skuteczne), po których moja waga nawet nie drgnęła, więc w sumie wyszłam na plus :)
Dodam jeszcze, że jest to osoba, która nie obiecuje cudów typu zrzucenie 20 kg w kilka dni, ale która w pełni profesjonalnie i z szacunkiem podejdzie do klienta. W dodatku wszystko (trening, dietę, suplementy) dobierze indywidualnie, udzieli cennych rad i wskazówek.
Jeśli jesteś zainteresowany albo wciąż masz wątpliwości, wszystkie informacje znajdziesz na jego stronie internetowej :)
Adres jego strony to www.igortreneronline.pl
Dodano: 2018-04-01 15:39:03 Zgłoś nadużycie
Sanderka567
Zdrowe śniadanie dodaje nam energii na cały poranek. Warto jest dostarczyć organizmowi wiele pożywnych produktów od pierwszych godzin dnia.
Dodano: 2018-03-30 10:56:20 Zgłoś nadużycie
Anonim
OSIĄGAJ SZCZUPŁE LUB MUSKULARNE CIAŁO SZYBCIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK!
PROSTY TRENING, TANIA DIETA, INDYWIDUALNIE DOBRANA SUPLEMENTACJA!
WEJDŹ TERAZ NA WWW.IGORTRENERONLINE.PL
I WYGRAJ 10 TYSIĘCY ZŁOTYCH!
Dodano: 2018-03-02 16:42:12 Zgłoś nadużycie
martek20
A dla mnie idealne śniadanie to koktajl owocowy. Daje mega energii i do tego samo zdrowie!
Dodano: 2018-02-27 23:27:25 Zgłoś nadużycie
1  2  »