Dieta na każdą porę roku

Wraz ze zmieniającą się temperaturą, wilgotnością i nasłonecznieniem, zmieniają się twoje preferencje żywieniowe. Na przykład zimą masz częściej ochotę na ciepłe, energetyczne posiłki, a latem na soczyste owoce i surówki ze świeżych warzyw. Zaraz się dowiesz, co zrobić, by twoja dieta była zdrowa przez cały rok.

truskawki

Bez względu na porę roku, najważniejszym źródłem energii w twojej diecie powinny być węglowodany złożone. Najlepszym ich źródłem są produkty zbożowe z pełnego (nieoczyszczonego) ziarna, czyli pieczywo, kasze, makaron, ryż, płatki. Są one również źródłem białka roślinnego, błonnika pokarmowego, witamin i składników mineralnych. Ich niewątpliwą zaletą jest też to, że są dostępne cały rok. Szukając ich w sklepie, wybieraj te jak najmniej przetworzone, jak najbardziej naturalne. Dzięki temu będziesz miała pewność, że nie straciły swojej wartości odżywczej w procesie przetwarzania, ani nie zostały do nich dodane substancje niekorzystne jak np. cukier w dużych ilościach, dodatki chemiczne, sztuczne barwniki. 

Dieta przez cały rok powinna obfitować w warzywa i owoce, najlepiej świeże. I mamy na myśli naprawdę świeże, a nie dojrzewające w ładowniach statków. Dlatego wybieraj produkty sezonowe, pochodzące z naszego regionu – im krótszy czas od zbioru i krótsza droga warzyw/owoców na twój talerz, tym więcej w nich witamin i składników mineralnych. 

Na wiosnę wybieraj nowalijki, bo są świetnym źródłem świeżo wyprodukowanych przez rośliny witamin i minerałów oraz stanowią miłą odmianę po zimowym menu. Najlepiej kupuj je od zaufanych hodowców lub w sklepach z ekologiczną żywnością, by mieć pewność, że podczas ich uprawy nie były używane sztuczne chemiczne nawozy. Jeśli nie znasz źródła pochodzenia nowalijek, nie przesadzaj z ich ilością i traktuj je raczej jako dodatek do dań. 

Również latem jedz dużo świeżych warzyw i owoców, bo uzupełniają zapasy witamin i minerałów w organizmie, dostarczą wody i błonnika wspomagającego pracę przewodu pokarmowego. Są one też źródłem antyoksydantów, które chronią organizm przed wpływem wolnych rodników. 

Sięgaj po dostępne warzywa i owoce również jesienią, gdy twój nastrój trochę siada. Niech dzięki nim na twoim talerzu będzie kolorowo! Czas więc włączyć do diety warzywa korzeniowe – dynię, buraki, ziemniaki, kabaczek, marchew. Warzywa gotowane rozgrzeją twój organizm w chłodniejsze dni, dostarczą potrzebnych składników odżywczych i wzbogacą smak potraw. 

Zajadaj się też orzechami i suszonymi owocami – dostarczają magnez i wapń potrzebne do prawidłowej pracy mięśni. Przynajmniej 2-3 razy w tygodniu jedz ryby morskie, które, dzięki wysokiej zawartości kwasów tłuszczowych omega-3 wpłyną pozytywnie na twój nastój. Nie zapominajmy też o spożywaniu produktów mlecznych. Dostarczą one witaminę D, której produkcja w organizmie spada jesienią, na skutek zmniejszenia ekspozycji ciała na promienie słoneczne. 

Zimą nadal stosuj zasady jesienniej diety. Nie rezygnuj ze spożywania warzyw i owoców, wybieraj wciąż dostępne ich formy. Czas sięgnąć po własnoręcznie wykonane przetwory oraz mrożonki - ich wartość odżywcza jest bardzo zbliżona do wartości odżywczej świeżych warzyw i owoców. Możesz robić z nich zupy, sałatki, koktajle, dodawać do posiłków. Ważne, by w diecie ciągle był obecny błonnik, który podczas zimy utrzyma twój metabolizm w dobrej kondycji i zapewni długotrwały dostęp do energii. Dzięki temu zachowasz siły i dobre samopoczucie. 

Tekst: Iwona Bondaruk

Źródło:logo kalorynka.jpg

Przeczytaj również: 

Płaski brzuch w dwa tygodnie 

Metoda małych kroków 

Zupa dla wiecznie głodnych 


Dodał(a): Ewa Nenko , Piątek 01.06.2012 (aktualizacja: 2012-06-01)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (8)

Awatar
Zaloguj się lub zarejestruj jeśli chcesz dodać komentarz.
karolina5265
Nie ma sensu był całe życie na diecie. Warto zdecydować się na odchudzanie raz i porządnie, a potem powinniśmy zachować zdrowe żywienie. Na pewno poradnia dietetyczna rzeszów http://rzeszow.mojdietetyk.pl/ będzie miejscem, w którym nas o tym poinformują.
Dodano: 2018-05-23 22:07:04 Zgłoś nadużycie
FitAnna
Dieta jest bardzo ważna dla człowieka, pomaga np. w budowaniu wspaniałej szczupłej sylwetki, a także bardzo pozytywnie wpływa na samopoczucie, lecz do dobierania odpowiedniej diety potrzebny jest odpowiedni specjalista, który cie poprowadzi, a nie zaszkodzi, taką osobą jest Igor, którego gorąco polecam, naprawdę zna się na rzeczy. To jego strona: https://www.igortreneronline.pl
zAr9tWr
Dodano: 2018-04-30 00:50:15 Zgłoś nadużycie
Nicki88
Na naszym rynku co chwilę pojawiają się nowe diety. Moim zdaniem jednak, aby móc skutecznie schudnąć, warto sięgnąć po pomoc specjalistów np. w Dietosferze https://dietosfera.pl/odchudzanie/ . Tutaj przede wszystkim sposób żywienia zostanie odpowiednio dobrany do naszych potrzeb, a jeżeli dodamy do niego jeszcze regularną aktywność fizyczną, będziemy mogli uzyskać zdrową i piękną sylwetkę, bez efektu jo-jo.
Dodano: 2018-02-20 09:48:23 Zgłoś nadużycie
Kasandra31
Moim zdaniem przede wszystkim nie powinniśmy co chwilę zmieniać diety. Optymalnym rozwiązaniem byłoby na pewno jednak dostosowanie jej do indywidualnego kodu genetycznego. Dzięki badaniom wykonanym w http://www.dfmedica.eu/ możemy się dowiedzieć, jaka dieta będzie dla nas idealna i na pewno warto skorzystać z takiej opcji, jeżeli chociażby nie chcemy mieć problemów z wagą.
Dodano: 2017-02-27 00:29:16 Zgłoś nadużycie
Klara
ja przeszłam chyba wszystkie diety na rynku, te tabletki, które są tak szkodliwe ze je wycofano tez znam. Skuteczność ich była różna. W ub roku koleżanka poleciła mi dietę Allevo, niskokaloryczna dieta, doskonale zbilansowana, dostarcza do organizmu wszystkie składniki mineralne i witaminy. Na tej diecie miałam dużo energii jak nigdy, jedząc koktajle owocowe i zupy warzywne bardzo szybko straciłam na wadze. Waga sie ustabilizowała i nie mam efektu jojo do teraz
Dodano: 2014-04-30 07:26:30 Zgłoś nadużycie
aga777
ja od początku jesieni jestem na diecie Optimal i jest mi o niebo lepiej - dostarcza mi tyle energii, ile potrzebuję. Wcześniej próbowałam lecieć na samym pieczywie chrupkim typu waza, ale cały dzień czułam się głodna i było mi momentami niedobrze. Teraz dostaje codziennie posiłki od eat zone, które sa naprawde pyszne i sycące. Każdą dietę trzeba dobrać do potrzeb organizmu więc prosze dziewczyny jeśli źle się czujecie na jakiejś diecie, to ją podstawcie, nie warto się aż tak poświęcać!
Dodano: 2013-11-17 20:09:34 Zgłoś nadużycie
krysia87
nic nowego ;) grunt to zdrowy rozsądek i ćwiczenia fizyczne. Wieczorami,, po pracy biorę sobie figure extraslim, żeby mieć jeszcze trochę energii i robię brzuszki, oglądając wiadomości - taki mój rytuał :)
Dodano: 2013-08-23 16:50:54 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×