Twój największy wróg stres

Tagi:

Przewlekły stres jest podstępnym i bezwzględnym wrogiem. Zmęczony i zestresowany organizm wysyła sygnały ostrzegawcze, ale, niestety, najczęściej nie zwracamy na nie uwagi. Lepiej ich nie lekceważyć, bo niespodziewanie mogą zamienić się w chorobę.

stres milion kobiet.jpg

Doba za krótka na załatwienie wszystkich spraw, nieustający pośpiech, a do tego trudny szef i wymagająca rodzina powodują, że czasem trudno nam udźwignąć wszystkie te ciężary na raz. Stres towarzyszy człowiekowi od zawsze. Łączy się z walką o przetrwanie, o ochronę gatunku, zdobycie pożywienia. Krótkotrwały bywa dobroczynny: mobilizuje do działania, pozwala szybko i prawidłowo reagować na trudne sytuacje. Inaczej, gdy zaczyna być stanem permanentnym. A we współczesnym świecie o to nie trudno. Cała cywilizacja skierowana jest na rywalizację, szybkie tempo życia, przebywanie w miejscach gęsto zaludnionych, korkach ulicznych. Do tego brak nam czasu na odpoczynek i prawidłowe spożywanie posiłków, co powoduje, że z czasem nie potrafimy się bronić przed stałym napięciem psychicznym i fizycznym. Zwłaszcza, że nie uzmysławiamy sobie, jak głęboko w nim tkwimy...

Światowa Organizacja Zdrowia alarmuje, że stres staje się poważnym zagrożeniem dla zdrowia, przyczyną wielu chorób, w tym nowotworowych, gastrologicznych i układu krążenia. Jest uznany za chorobę cywilizacyjną, prowadzącą do trwałej utraty zdrowia, zarówno psychicznego, jak i fizycznego. Stres stale podpowiada organizmowi, że ma walczyć z zagrożeniem lub od niego co sił uciekać. Jeśli takie podświadome sygnały zagoszczą na stałe w naszym życiu, prowadzą do wielu dysfunkcji. Początkowo to dla nas jedynie dyskomfort, jednak pod wpływem stałego naporu negatywnych bodźców, od których trudno się uwolnić, zamienią się w chorobę. Wprawdzie stres nie jest nigdy bezpośrednią jej przyczyną, a jedynie katalizatorem procesu chorobowego, nie zmienia to jednak faktu, że prowadzi do utraty zdrowia, a nawet życia.

Pierwsze symptomy

Najpierw są niezauważalne. Skarżymy się na zmęczenie, ból głowy, zdenerwowanie, bezsenność lub nadmierną senność, obniżone libido. Ale nic więcej. Na tym etapie łatwo złożyć to na karb zbyt dużej ilości obowiązków albo przejściowych kłopotów. Czasem udaje się te pierwsze sygnały zagłuszyć tabletką przeciwbólową, kieliszkiem wina, albo kolejną filiżanką kawy. Kiedy jednak pojawia się nieuzasadnione rozdrażnienie i zdenerwowanie, huśtawka nastrojów, zaburzenia koncentracji i pamięci, warto zastanowić się nad tempem własnego życia.

Stres może dawać też objawy somatyczne, takie jak nadmiernie częste przeziębianie się, kłopoty z oddychaniem, a wręcz ataki astmy, bóle głowy związane z nadciśnieniem, stale przyspieszony rytm serca, alergie, bóle brzucha, pocenie się, zaburzenia w miesiączkowaniu, utratę wagi lub przybieranie na niej. To mylące sygnały, których na ogół nie kojarzymy z rozpędzonym stylem życia. Po prostu odczytujemy je jako przejściowe niedomaganie. To już niebezpieczna faza reakcji na stres, zaczynająca dezorganizować życie. Powoduje złość i frustracje, z którymi coraz trudniej sobie poradzić. Zaczynają dręczyć nas lęki i obawy, których nie potrafimy do końca wytłumaczyć.

Co robi z nami stres

Pod wpływem stresu dochodzi do zaktywizowania układu sympatycznego, zwiększa się wydzielanie adrenaliny, rośnie ciśnienie krwi, a serce bije szybciej, wzrasta też poziom glukozy we krwi, co hamuje procesy trawienia. Stres wpływa na przysadkę mózgową i nadmiernie mobilizuje organizm. Niektóre osoby wykazują większą podatność na stres, przy występowaniu takich czynników ryzyka, jak palenie, picie alkoholu, czy niewłaściwa dieta stają się kandydatami do przedwczesnego zawału serca, udaru mózgu i groźnych chorób układu krążenia. Gwałtowny wzrost adrenaliny i skurcz naczyń wieńcowych pod wpływem stresu może doprowadzić do zawału serca. Najczęściej grozi to osobom mocno zaangażowanym w pracę, na których ciążą ogromne wymagania, a rywalizacja, pośpiech brak asertywności i nadmierne ambicje powodują, że nie są w stanie zauważyć sygnałów ostrzegawczych. Kumulujące się stresy zawodowe, rodzinne, osobiste z całą pewnością przyspieszają proces starzenia się organizmu. Spada też ogólna odporność, bo układ immunologiczny jest ściśle związany z układem nerwowym.

Jasne sygnały

Kiedy organizm zaczyna szwankować, najlepiej wykonać podstawowe badania i skonsultować się z lekarzem. Jeśli analizy medyczne są prawidłowe, a objawy nie ustępują, warto pomyśleć o zmianie stylu życia. To są właśnie pierwsze sygnały ostrzegawcze, które dają znać o przeciążeniu organizmu. Warto szybko je zwalczyć, by nie stały się one przyczyną poważniejszych dolegliwości. Następujące oznaki powinny dać do myślenia:

• huśtawka nastrojów, nieuzasadniony smutek, lub nadmierna radość; złość, wybuchy gniewu nieproporcjonalne do sytuacji, drobiazgi, które zaczynają irytować ponad miarę;

• utrata pewności siebie i poczucia własnej wartości;

• bezsenność objawiająca się trudnym zasypianiem, ale także częstym budzeniem się w nocy, trudności z ponownym zaśnięciem, płytki sen, koszmary nocne;

• znużenie, brak energii mimo długiego snu, brak radości życia, zbyt częste ziewanie, ociężałość bez wyraźnej przyczyny;

• częste zakażenia wirusem opryszczki, zajady, bezustanne przeziębienia, infekcje intymne a nawet grypa;

• bóle głowy, które pojawiają się często, choć wcześnie zdarzały się tylko epizodycznie, napięcie karku, pulsowanie w skroniach;

• silne bóle karku i pleców związane z pracą przy komputerze, sztywność i mrowienie ramion;

• nadmierne nawracające pocenie pod pachami mimo właściwej higieny, pocące się stopy i dłonie gdy wcześniej to się nie zdarzało;

• zgaga, bóle i skurcze zwłaszcza w dole brzucha, mdłości, wzdęcia, niestrawność, biegunki;

• kłopoty z koncentracją i zapamiętywaniem, zapominanie o sprawach do załatwienia, roztargnienie, mała wytrzymałość na pracę umysłową;

• bóle mięśni i skurcze zwłaszcza w nocy, drganie powiek i ust w niekontrolowany sposób.

Czy ze stresem można sobie poradzić?

Umiejętne radzenie sobie ze stresem czasem wymaga wsparcia. Choćby dlatego, że sami nie potrafimy do końca zrozumieć jego przyczyn i popełnianych przez siebie błędów. Wiadomo, że osoby mające wsparcie we własnym środowisku lepiej radzą sobie z przeciwnościami losu. Możliwość pokonywania stresu wynika także ze światopoglądu, sposobu postrzegania świata, systemu wartości i cech osobowości. Natomiast zwalczanie stresu wymaga pewnej dyscypliny i dokonania rewizji własnego stylu życia. Przemyślenia presji, jakim ulegamy i reorganizacji czasu dnia codziennego. Przede wszystkim – prowadzenia zdrowszego życia. Najlepiej zacząć od uregulowania rytmu dnia. Zapewnienia sobie odpowiedniej ilości snu, w regularnym czasie i odpowiednich warunkach. Następnie zweryfikowania swojej diety, przede wszystkim doprowadzenia do spożywania posiłków w określonych porach, które gwarantują jedzenie bez nadmiernego pośpiechu. Istotnym elementem jest także zapewnienie sobie odpowiedniej ilości codziennego odpoczynku i umiejętne oddzielenie obowiązków zawodowych od życia prywatnego. Życiowa równowaga polega na odpowiedniej proporcji między pracą a relaksem. Nabranie dystansu do spraw zawodowych jest podstawą sukcesu. Bardzo dobrym sposobem jest stworzenie kalendarza, w którym każda czynność zajmuje określony czas, a koniec dnia wyraźnie zaznaczony. Gdy natomiast nie potrafimy się uwolnić od czarnych myśli, można spróbować przekierować je na rzadko wykonywane czynności, które nie mają nic wspólnego z utartymi ścieżkami naszej codzienności. Zbudowanie głębszych relacji z rodzina i przyjaciółmi jest również doskonałą terapią antystresowa. W sytuacjach kryzysowych okazują się oni świetnym słuchaczami i pomocnikami w rozwiązywaniu problemów. Gdy dopada nas stres, naprawdę warto rozstać się z używkami. Dają one jedynie doraźne ukojenie, a tak naprawdę na dłuższą metę pogrążają nas jeszcze bardziej w napięciu.

Zdaniem eksperta:

Krzysztof Mazur.jpg

Krzysztof Mazur
coach kariery i biznesu, trener i superwizor coachingu Lee Hecht Harrison,
Uniwersytet SWPS, Laboratorium Psychoedukacji

Stres to reakcja na sytuację. Hans Selye, kanadyjski endokrynolog z węgierskimi korzeniami, autor książki „Stres życia“ zauważył, że dla organizmu żywego każda interakcja z otoczeniem, a nawet sam fakt życia jest źródłem stresu: zmusza ów organizm do działania. Jak więc widać, stres wymusza reakcje na bodźce, pchając nas do działań, dzięki którym możemy przetrwać. Dzisiaj powszechnie wiadomo, że pewien poziom stresu zapewnia skuteczność. Ale wiemy także, że nadmierny i długotrwały, trudny, wręcz niemożliwy do rozładowania stres niszczy. Dlatego umiejętność okiełznania go, nim osiągnie poziom destrukcyjny, jest kluczowa. Co temu sprzyja? Po pierwsze: dbanie o równowagę między pracą a życiem osobistym. Kultywowanie różnorodności zainteresowań i kontaktów z ludźmi. Zdobywanie się na dystans wobec „tu i teraz” poprzez nawyk refleksji. A to oznacza zadawanie sobie pytań: co się dzieje, jakie ma to dla mnie znaczenie, o czym informują mnie emocje, co podpowiada mi intuicja, co mówi rozum i jak widzą to inni? Często reakcja obronna na stres skłania nas do izolowania się od ludzi. Tymczasem kontakt z innymi jest najlepszym sposobem na wydobycie się z poczucia bezsilności zrodzonego z destrukcyjnego stresu.

Barbara Mietkowska

Oryginalnie materiał pojawił się w magazynie Ach! Na Zdrowie 

ach(2).jpg


Dodał(a): Izabela Popko , Czwartek 08.02.2018 (aktualizacja: 2018-02-08)

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (18)

Awatar
mitigator
Ja ze stresem radzę sobie suplementując się, polecam szczególnie ashwagandę KSM-66. Można spróbować różnych technik relaksacyjnych takich jak trening autogenny.
Dodano: 2018-06-05 14:22:52 Zgłoś nadużycie
Anonim
Chcesz schudnąć do wakacji?
Wejdź na stronę http://www.igortreneronline.pl i oddaj się w ręce profesjonalisty!
Tylko teraz do wygrania 10.000 zł!
Sprawdź, nie czekaj!
Dodano: 2018-05-06 22:02:15 Zgłoś nadużycie
Anonim
Mi na stres lekarz zlecił witaminę B12. Nie lubię tabletek, wolę naturalne metody ale chciałam szybko coś zrobić więc starałam się kupić jakieś, które spełniają warunki BIO i EKO, znalazłam takie i są ok, w niewielki sposób pomagają https://biopunkt.pl/high-twelve-b-complex-b12.html
Dodano: 2018-05-02 15:18:06 Zgłoś nadużycie
Anonim
też tak myślę, najpierw schudłam przez stres, później przez inną sytuację przytyłam dwa razy więcej niż z wagi wyjściowej. nigdy nie wiadomo jak ciało zareaguje. ja schudłam dopiero na iqgreen i to o 11 kilo, później nauczyłam się ten stres rozładowywwać chodząc na basen... i waga nie wróciła. te tabsy zabezpieczają przed jojo ale jednak dobrze o siebie zwyczajnie zadbać na rózne sposoby :)
Dodano: 2018-04-27 16:58:26 Zgłoś nadużycie
natalialipowska
Dobrze jest znaleźć sobie jakieś zajęcia, które wyciszają.
Dodano: 2018-04-19 12:15:04 Zgłoś nadużycie
Anonim
Dlatego nie należy się przejmować. Można rzucić korpo pod warunkiem, że ma się cos innego w zanadrzu. Można sobie zostać cyfrowym nomadem i jeździć po całym świecie. Różne rzeczy można robic ale siedzenie na kogoś przez 8 godzin dziennie to było w moim przypadku największe źródło stresu. Zrobiłam stronę internetową, postawiłam sklep online i zarabiam więcej niż na jakimkolwiek etacie w Warszawie. Kobiety nie dajcie się zniszczyć w nędznych firmach. Stronę założyłam w media river: https://mediariver.pl/uslugi-mediariver/ i jestem zadowolona a to też jest istotne aby jakość była dobra.
Dodano: 2018-04-03 10:59:40 Zgłoś nadużycie
BeataMalinowska
Szczerze powiedziawszy to sama miałam problemy ze stresem, aż się okazało że mam problemy nerwicowe, które powodują niekończący się stres.


_______
http://www.mandalawroc.pl/
Mandala - ośrodek leczenia uzależnień
Dodano: 2018-03-21 23:08:00 Zgłoś nadużycie
Anonim
Najbardziej skuteczne diety i plany treningowe w Polsce?
TYLKO www igortreneronline pl
Wejdź teraz i zacznij chudnąć w oczach jeszcze dzisiaj
Dodano: 2018-03-21 19:35:55 Zgłoś nadużycie
Anonim
Mi zawsze pomagały zajęcia z jogi lub basen. Jednakże ostatnie dwa tygodnie dały mi do wiwatu. Gdyby nie extraspazmina nie mogłabym prowadzić normalnie zajęć i skupić się na swojej pracy.
Dodano: 2018-03-19 16:56:53 Zgłoś nadużycie
Anonim
OSIĄGAJ SZCZUPŁE LUB MUSKULARNE CIAŁO SZYBCIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK!
PROSTY TRENING, TANIA DIETA, INDYWIDUALNIE DOBRANA SUPLEMENTACJA!
WEJDŹ TERAZ NA WWW.IGORTRENERONLINE.PL
I WYGRAJ 10 TYSIĘCY ZŁOTYCH!
Dodano: 2018-03-09 12:18:05 Zgłoś nadużycie
1  2  »

Zobacz również

×