Zamiast postanowień… noworoczny plan zdrowotny! [LEKARZE RADZĄ]

Spacer z przyjaciółką, schody zamiast windy, szybka samokontrola po prysznicu. Wykorzystując noworoczną motywację, warto do tematu troski o zdrowie podejść kompleksowo. Lekarze zdradzają pięć prostych sposobów.

Badania pokazują, że większa troska o zdrowie jest jednym z najczęstszych postanowień noworocznych. Eksperci z sieci przychodni NZOZ „Twój Lekarz” radzą, jak zrobić to bez większego trudu. Poniżej pięć zdrowotnych „przykazań” na nowy rok.

Zamiast ploteczek

U podstawy nowej piramidy żywienia znajduje się aktywność fizyczna. Instytut Żywności
i Żywienia zaleca minimum pół godziny dziennie ruchu w dowolnej formie, tak prostej jak spacer, bieganie czy pływanie.

Co na to ekspert? lek. med. Mariola Madler-Litera, specjalista medycyny rodzinnej w sieci przychodni NZOZ „Twój Lekarz”: Warto tutaj zastanowić się, co tak naprawdę sprawia nam przyjemność. Robiąc to co lubimy, zwiększymy szansę na wyrobienie w sobie cennej systematyczności. Poza tym sport pomaga uwalniać endorfiny, czyli hormony szczęścia.
I pamiętajmy - najlepiej smakuje w towarzystwie. Budzi lepsze skojarzenia, a możliwość podtrzymywania rozmowy np. podczas biegu oznacza, że utrzymujemy właściwe tempo.

Po prysznicu

Przyjęło się, że listopad to miesiąc, w którym mężczyźni w Polsce i na świecie chętniej niż zwykle paradują z wąsem. Zachęcają w ten sposób do profilaktyki „męskich” chorób. Lekarze apelują jednak, by o nowotworach prostaty i jąder pamiętać przez cały rok - we wczesnych stadiach chorobę da się wyleczyć.

Co na to ekspert? lek. med. Waldemar Bonczar, specjalista urolog sieci przychodni NZOZ „Twój Lekarz”: Raz w miesiącu trzeba wziąć sprawy w swoje ręce i wykonać samobadanie jąder. Po 45. roku życia należy skorzystać z badania poziomu PSA we krwi. Poza tym – ważne jest, żeby znać historię zachorowań na raka w swojej rodzinie. Jeżeli nowotwór się pojawiał, coroczne badania należy wykonywać w młodszym wieku.

W godzinach pracy

Swoją aktywność można zwiększyć podczas codziennych zajęć. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by jadąc do pracy komunikacją miejską, wysiadać kilka przystanków wcześniej, wybierać schody zamiast windy czy regularnie sprzątać w domu.

Co na to ekspert? lek. med. Tomasz Jarowicz, specjalista ortopedii i traumatologii narządu ruchu sieci przychodni NZOZ „Twój Lekarz”: - Dobrze jest również znaleźć czas na przerwę w pracy na wykonanie kilku prostych ćwiczeń, najlepiej przy otwartym oknie lub na świeżym powietrzu. Wystarczy wyjść przed budynek i zamiast zaciągnąć się papierosem, poruszać się i wciągnąć do płuc trochę tlenu.

Przed komputerem

Ból głowy, szczypanie, odczucie swędzenia czy piasku w oczach – to sygnały, że nasze oczy „męczą się” w pracy. Na szczęście istnieją sprawdzone sposoby na chronienie ich przed niekorzystnym oddziaływaniem monitora, telefonu czy komputera.

Co na to ekspert? lek. med. Mariola Madler-Litera, specjalista medycyny rodzinnej w sieci przychodni NZOZ „Twój Lekarz”: Często mrugajmy – zamykając na chwilę powieki, w naturalny sposób nawilżamy oczy i chronimy je przed zmęczeniem. Co kilkanaście minut róbmy przerwę od monitora - podejdźmy do okna i popatrzmy na zieleń. Gdy często pieką nas oczy, kupmy krople nawilżające. Jeśli nosimy okulary, skonsultujmy się z okulistą w kwestii doboru szkieł odpowiednich do pracy z komputerem.

Bez ciśnienia

Trudno w to uwierzyć, ale nawet co trzeci dorosły Polak ma nadciśnienie tętnicze. Choroba długo nie daje wyraźnych objawów, a nieleczona jest bardzo groźna. Niepokojącym sygnałem powinny być bóle głowy, szum w uszach, zmęczenie i zasłabnięcia.

Co na to ekspert? lek. med. Aleksandra Olender-Chlebik, specjalista medycyny rodzinnej w sieci przychodni NZOZ ,,Twój Lekarz”: Kluczowe są regularne pomiary ciśnienia. W aptekach dostępnych jest wiele różnych ciśnieniomierzy, na przykład automatyczne, które same wykonują pomiar. Pamiętajmy jednak, że prawdziwą gwarancję  daje badanie w gabinecie lekarskim. Odpowiedni odczyt, w połączeniu z doświadczeniem i wiedzą lekarza, pozwalają postawić prawidłową diagnozę i zaproponować skuteczne leczenie. Jeśli dostaniemy lekarstwa – koniecznie przyjmujmy je regularnie.


Dodał(a): Izabela Popko , Czwartek 25.01.2018 (aktualizacja: 2018-01-24)

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (13)

Awatar
lama666
Masz problemy ze zdrowiem, dobraniem odpowiedniej diety, czy ćwiczeń, jeśli jesteś zmęczony poszukiwaniem różnego rodzaju skutecznych metod? Ja miałam dokładnie ten sam problem, dopóki nie odnalazłam strony najlepszego trenera i dietetyka w Polsce.
Zaufało mu tysiące osób .
Bardzo polecam ! Skorzystaj już dziś ! → igortreneronline
Dodano: 2018-06-17 05:39:41 Zgłoś nadużycie
Anonim
Szukasz skutecznej diety i marzysz o pięknym szczupłym ciele lub muskularnej sylwetce? Każdy o tym marzy jednak nie każdy spełni swoje marzenia. Najlepsze treningi i rezultaty osiągniesz z najbardziej zaufanym trenerem i dietetykiem w Polsce! Tysiące osób zrealizowało swoje marzenia… czy chcesz być kolejną?
Możesz zacząć już dziś! Wejdź na http://www.igortreneronline.pl
i spełniaj marzenia!
Dodano: 2018-06-08 10:51:21 Zgłoś nadużycie
Anonim
Masz problemy ze zdrowiem, dobraniem odpowiedniej diety, czy ćwiczeń, jeśli jesteś zmęczony poszukiwaniem różnego rodzaju skutecznych metod? Ja miałam dokładnie ten sam problem, dopóki nie odnalazłam strony najlepszego trenera i dietetyka w Polsce. Zaufało mu tysiące osób . Bardzo polecam ! Skorzystaj już dziś !
: HTTP://WWW.IGORTRENERONLINE.PL
Dodano: 2018-05-10 22:41:40 Zgłoś nadużycie
Anonim
Chcesz schudnąć do wakacji?
Wejdź na stronę http://www.igortreneronline.pl i oddaj się w ręce profesjonalisty!
Tylko teraz do wygrania 10.000 zł!
Sprawdź, nie czekaj!
Dodano: 2018-05-06 22:02:56 Zgłoś nadużycie
Anonim
3 I OSTATNI - TO TWÓJ WŁASNY POST ☺ TU LICZY SIĘ PRZEDE WSZYSTKIM TWOJA KREATYWNOŚĆ. WYMYŚL COŚ I WYŚLIJ MI DO ZATWIERDZENIA ZANIM GO ZACZNIESZ ZAMIESZCZAĆ ☺ DWA WYMOGI POST MUSI ZAWIERAĆ MOJE IMIĘ I NAZWISKO ORAZ ADRES MOJEJ STRONY – http://www.igortreneronline.pl
Dodano: 2018-05-04 18:19:48 Zgłoś nadużycie
Anonim
Chcesz się zmienić? Zapraszam na stronę igortreneronline.pl
Dodano: 2018-05-03 12:28:28 Zgłoś nadużycie
Anonim
Ja stawiam an swoją wiedzę, którą staram się stale pogłębiać. Moim zdaniem można sobie poradzić samemu. Artykułów o zdrowej żywności jest całe mnóstwo, wystarczy poszukać. Według tych artykułów staram się budować swoją własną i zdrową dietę słuchając przy tym własnego ciała. Przykładowo aloes https://nazdrowie.biopunkt.pl/aloes/, produkt dość popularny i zdrowy.
Dodano: 2018-05-02 15:23:36 Zgłoś nadużycie
Anonim
Dieta jest bardzo ważna dla człowieka, pomaga np. w budowaniu wspaniałej szczupłej sylwetki, a także bardzo pozytywnie wpływa na samopoczucie, lecz do dobierania odpowiedniej diety potrzebny jest odpowiedni specjalista, który cie poprowadzi, a nie zaszkodzi, taką osobą jest Igor, którego gorąco polecam, naprawdę zna się na rzeczy. To jego strona: http:// www.igortreneronline.pl .
Dodano: 2018-04-19 23:53:44 Zgłoś nadużycie
Anonim
www.igortreneronline.pl
Dodano: 2018-04-19 23:52:55 Zgłoś nadużycie
natalialipowska
Ja nie tworzę planów na nowy rok, ale warto wprowadzać zmiany w życiu.
Dodano: 2018-04-19 12:17:23 Zgłoś nadużycie
1  2  »

Zobacz również

×