Zamiast postanowień… noworoczny plan zdrowotny! [LEKARZE RADZĄ]

Spacer z przyjaciółką, schody zamiast windy, szybka samokontrola po prysznicu. Wykorzystując noworoczną motywację, warto do tematu troski o zdrowie podejść kompleksowo. Lekarze zdradzają pięć prostych sposobów.

Badania pokazują, że większa troska o zdrowie jest jednym z najczęstszych postanowień noworocznych. Eksperci z sieci przychodni NZOZ „Twój Lekarz” radzą, jak zrobić to bez większego trudu. Poniżej pięć zdrowotnych „przykazań” na nowy rok.

Zamiast ploteczek

U podstawy nowej piramidy żywienia znajduje się aktywność fizyczna. Instytut Żywności
i Żywienia zaleca minimum pół godziny dziennie ruchu w dowolnej formie, tak prostej jak spacer, bieganie czy pływanie.

Co na to ekspert? lek. med. Mariola Madler-Litera, specjalista medycyny rodzinnej w sieci przychodni NZOZ „Twój Lekarz”: Warto tutaj zastanowić się, co tak naprawdę sprawia nam przyjemność. Robiąc to co lubimy, zwiększymy szansę na wyrobienie w sobie cennej systematyczności. Poza tym sport pomaga uwalniać endorfiny, czyli hormony szczęścia.
I pamiętajmy - najlepiej smakuje w towarzystwie. Budzi lepsze skojarzenia, a możliwość podtrzymywania rozmowy np. podczas biegu oznacza, że utrzymujemy właściwe tempo.

Po prysznicu

Przyjęło się, że listopad to miesiąc, w którym mężczyźni w Polsce i na świecie chętniej niż zwykle paradują z wąsem. Zachęcają w ten sposób do profilaktyki „męskich” chorób. Lekarze apelują jednak, by o nowotworach prostaty i jąder pamiętać przez cały rok - we wczesnych stadiach chorobę da się wyleczyć.

Co na to ekspert? lek. med. Waldemar Bonczar, specjalista urolog sieci przychodni NZOZ „Twój Lekarz”: Raz w miesiącu trzeba wziąć sprawy w swoje ręce i wykonać samobadanie jąder. Po 45. roku życia należy skorzystać z badania poziomu PSA we krwi. Poza tym – ważne jest, żeby znać historię zachorowań na raka w swojej rodzinie. Jeżeli nowotwór się pojawiał, coroczne badania należy wykonywać w młodszym wieku.

W godzinach pracy

Swoją aktywność można zwiększyć podczas codziennych zajęć. Światowa Organizacja Zdrowia zaleca, by jadąc do pracy komunikacją miejską, wysiadać kilka przystanków wcześniej, wybierać schody zamiast windy czy regularnie sprzątać w domu.

Co na to ekspert? lek. med. Tomasz Jarowicz, specjalista ortopedii i traumatologii narządu ruchu sieci przychodni NZOZ „Twój Lekarz”: - Dobrze jest również znaleźć czas na przerwę w pracy na wykonanie kilku prostych ćwiczeń, najlepiej przy otwartym oknie lub na świeżym powietrzu. Wystarczy wyjść przed budynek i zamiast zaciągnąć się papierosem, poruszać się i wciągnąć do płuc trochę tlenu.

Przed komputerem

Ból głowy, szczypanie, odczucie swędzenia czy piasku w oczach – to sygnały, że nasze oczy „męczą się” w pracy. Na szczęście istnieją sprawdzone sposoby na chronienie ich przed niekorzystnym oddziaływaniem monitora, telefonu czy komputera.

Co na to ekspert? lek. med. Mariola Madler-Litera, specjalista medycyny rodzinnej w sieci przychodni NZOZ „Twój Lekarz”: Często mrugajmy – zamykając na chwilę powieki, w naturalny sposób nawilżamy oczy i chronimy je przed zmęczeniem. Co kilkanaście minut róbmy przerwę od monitora - podejdźmy do okna i popatrzmy na zieleń. Gdy często pieką nas oczy, kupmy krople nawilżające. Jeśli nosimy okulary, skonsultujmy się z okulistą w kwestii doboru szkieł odpowiednich do pracy z komputerem.

Bez ciśnienia

Trudno w to uwierzyć, ale nawet co trzeci dorosły Polak ma nadciśnienie tętnicze. Choroba długo nie daje wyraźnych objawów, a nieleczona jest bardzo groźna. Niepokojącym sygnałem powinny być bóle głowy, szum w uszach, zmęczenie i zasłabnięcia.

Co na to ekspert? lek. med. Aleksandra Olender-Chlebik, specjalista medycyny rodzinnej w sieci przychodni NZOZ ,,Twój Lekarz”: Kluczowe są regularne pomiary ciśnienia. W aptekach dostępnych jest wiele różnych ciśnieniomierzy, na przykład automatyczne, które same wykonują pomiar. Pamiętajmy jednak, że prawdziwą gwarancję  daje badanie w gabinecie lekarskim. Odpowiedni odczyt, w połączeniu z doświadczeniem i wiedzą lekarza, pozwalają postawić prawidłową diagnozę i zaproponować skuteczne leczenie. Jeśli dostaniemy lekarstwa – koniecznie przyjmujmy je regularnie.


Dodał(a): Izabela Popko , Czwartek 25.01.2018 (aktualizacja: 2018-01-24)
Ocena:

Dodaj komentarz

Wszystkie komentarze (6)

Awatar
Anonim
Dieta jest bardzo ważna dla człowieka, pomaga np. w budowaniu wspaniałej szczupłej sylwetki, a także bardzo pozytywnie wpływa na samopoczucie, lecz do dobierania odpowiedniej diety potrzebny jest odpowiedni specjalista, który cie poprowadzi, a nie zaszkodzi, taką osobą jest Igor, którego gorąco polecam, naprawdę zna się na rzeczy. To jego strona: http:// www.igortreneronline.pl .
Dodano: 2018-04-19 23:53:44 Zgłoś nadużycie
Anonim
www.igortreneronline.pl
Dodano: 2018-04-19 23:52:55 Zgłoś nadużycie
natalialipowska
Ja nie tworzę planów na nowy rok, ale warto wprowadzać zmiany w życiu.
Dodano: 2018-04-19 12:17:23 Zgłoś nadużycie
Anonim
OSIĄGAJ SZCZUPŁE LUB MUSKULARNE CIAŁO SZYBCIEJ NIŻ KIEDYKOLWIEK!
PROSTY TRENING, TANIA DIETA, INDYWIDUALNIE DOBRANA SUPLEMENTACJA!
WEJDŹ TERAZ NA WWW.IGORTRENERONLINE.PL
I WYGRAJ 10 TYSIĘCY ZŁOTYCH!
Dodano: 2018-03-01 17:09:34 Zgłoś nadużycie
Anonim
Od stycznia z koleżanką przerzuciłyśmy się na pudełkową dietę lightdiet. Razem przynajmniej raźniej. Jak się umawiamy na plotki to wychodzimy na spacer z kijkami. Wspieramy się cały czas i dzwonimy pytając jak dzisiaj obiad smakował.
Dodano: 2018-02-15 13:57:19 Zgłoś nadużycie
Anonim
U mnie większość objawów które były dla mnie nieprzyjemne ustąpiło po wyeliminowaniu jednego powodu - otyłości. nie sądziłam nawet że to ma taki wpływ na organizm do czasu aż znajoma mi oddała po swojej kuracji skończonej dwa opakowania slimunox Ona na nich schudla 11 kilo i myślę, cóż, nie zaszkodzi spróbować skoro naturalne w składzie. I schudłam nawet więcej bo 13 kilo w dwa miesiące bo i nie jadłam czipsów itp. wtedy wiedziałam jak organizm jest obciążony bo miałam porównanie
Dodano: 2018-01-31 13:37:33 Zgłoś nadużycie

Zobacz również

×